Avatar
Ing. Jan Novák

Poslední přihlášení 12. 07. 2012

Společenská role
Pedagog
Název školy/instituce
ZŠ Ch. G. Masarykové Lány
Stupeň vzdělávání
Základní
ModulDigifolio
12. 07. 2012
Pohledy jsou nějaké složité, je to krkolomné.
ModulDiskuze
19. 03. 2011
ForumTechnologie ve škole
K našemu tématu může mnoho říci také Alvin Toffler americký socilolog a spoluautor knih Šok z budoucnosti, Třetí vlna aj. Jejich knihy, nebo jejich závěry by měly být povinnou četbou pro učitele a nejenom pro ně (speciálně pro státní správu). Následující 10 let starý rozhovor http://www.park.cz/alvin_toffler_neceka ... e_revoluce doporučují číst pozorně raději vícekrát, nebo si dělat poznámky. Teď poslouchám, že začali bombardovat Libii, tak???
ModulDiskuze
17. 03. 2011
ForumTechnologie ve škole
Co letí u dětí ze 7. až 9. tříd? 1) 2 roky zpět - ICQ, meeboo, e-mail 2) 1 rok zpět - nástup FB, útlum ostatních 3) dnes - FB všichni Email se používá stále, ale pouze pro něco. Dívky používají FB více (asi stejně jako si telefonují nebo povídají). Kluci na FB tolik nejsou, raději si pustí muziku, video, hru, ale také si třeba hledají něco na mapě, baví se s google translate apod., FB používají jako prostředníka k výše uvedenému. Závěr: Facebook je primárně používán pro komunikaci a pro hry, ale mimo to mu úspěšně konkurují další služby. Já to vidím tak, že máme nebo budeme mít několik virtuálních prostředí, infrastruktur, virtuálních států, koncernů. (nazvěte si to podle libosti). Facebook (sociální komunikace, hry, odkazy na všech webech) Google (hledání, Youtube, aplikace, Picassa, mapy, knihy, překlady, Android, reklama, měření a indexování všeho, ...) Apple (iTunes, hudba, video, iPhone, iPad) ?Microsoft (uvidíme) ostatní menší, nebo nezávislý svět Prostor je zhruba vykolíkován. Šíří záběru asi bude dominovat Google. Všichni velcí neustále nakukují malé, kteří se jim zalíbí. Nezávislého stále hodně zbývá, v nejbližší době se bát nemusíme. Ale přizpůsobit se musíme. PS: Až k tomu přidáme robotiku (začínáme s vysavači), umělou inteligenci a hlasové ovládání (FB a Google už data mají, kdo nebude mít data, komu je uživatelé neposkytnou, ten nebude mít umělou inteligenci), to se teprve budou dít věci.
ModulDiskuze
13. 03. 2011
ForumTechnologie ve škole
Dnes jsem si vytáhl body z bíle knihy (2001) týkající se ICT. Překvapením bylo, že mnoho podstatného, stále platného, je uvedeno již v tomto 10 let starém dokumentu. Nyní po deseti letech stále řešíme, jestli se máme přizpůsobit technologiím? • schopnost práce s moderními informačními a komunikačními technologiemi, schopnost vyhledávat informace, kriticky myslet • prudký a v podstatě nepředvídatelný rozvoj informačních a komunikačních technologií • zavádění nových informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání • rozvoj informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání • nová orientace vzdělávání: naučit se poznávat – zvládnout metody o jak se učit o jak využívat nové informační a komunikační technologie o jak se vyhnout zahlcení povrchními informacemi, ale naučit se informace zpracovávat, měnit je ve znalosti a aplikovat o umět kriticky myslet a hodnotit • moderní formy studia s využitím informačních a komunikačních technologií Jinak souhlasím s paní Říhovou, technologie ANO i NE, jak kdy, podle potřeby. Ikdyž co je to vlastně technologie? Jak hodit kámen, použít pazourek, nůž nebo kolo jsou také technologie. Všechno jsou technologie. Všichni mají pravdu. Přeji Hezký nedělní večer.
ModulDiskuze
13. 03. 2011
ForumTechnologie ve škole
Narazil jsem na příspěvek http://www.inflow.cz/recyklace-komenskeho kde autor použil termín "Digitální škola hrou" - "Schola ludus digitalis" Vystihuje přesně a jasně cíl, ke kterému směřujeme. Termín se mi líbí, odpovídá modelu TPCK, začněme ho používat a naplňovat. PS: nejsem latiník, nemohu posoudit správný tvar latinsky ... Děkuji za reakce, paní Petrů i pana Zajíčka. Pokusím se vysvětlit mé chápání tohoto termínu. 1) Z původního zdroje jsem použil pouze tento termín, nikoli další ve zdroji uvedené věty, k těm mám výhrady. A jádro "Hravá výuka, která vzdělává." 2) Nemyslím si, že laické chápání školy hrou je dezinterpretace, ale že je to zobecnění prostředku, jak jakoukoliv hrou nebo hravou formou (v případě Komenského hrou divadla) něco naučit. 3) Počítače a přenosná zařízení jsou pro děti hračky, hrají si na nich hry, ale také se se jejich prostřednicvím něco učí. Baví je to a je to pro ně zábavné (včetně toho učení). V životě budou muset techniku používat stejně běžně jako tužku. Pokud nenastane nějaká katastrofa, neobejdou se bez ní, jinak budou znevýhoděny. 4) Technika se ve škole bude používat jako v běžném životě. Jako prostředek k dosažení cíle. A ještě lépe, by se ve škole měla technika používat tak, jak se budoucnu teprve začne používat v běžném životě. 5) Nakonec to nejsložitější. Vymyslet způsoby a systémy práce vyučování s technikou je na nás učitelích. Spoléhat na to, že přijde nový Komenský a připraví nám "Orbis pictus digitalis" asi nemůžeme. Tedy nejprve se učitelé musí naučit jak učit v/s digitálním prostředí(m). A to je hodně blízko, viz. např. NoteSlate http://www.noteslate.com/. Pokud ještě neznáte tento český koncept za 99$, tak ho asi většina dětí bude mít doma nejpozději pod stromečkem. Koncepce 1:1 pak nabere úplně jiný směr.
ModulDiskuze
13. 03. 2011
ForumTechnologie ve škole
Mimochodem: budete se divit, ale naučí se to sami, jako jsme se to naučili my... Ono to jaksi nešlo, protože v té době ty technologie nebyly. ... A generaci Lukačovičů dnes válcuje generace, která s PC doma vyrůstala od mala. Tak to v IT segmentu chodí a tak se tam živíme Jenomže nikdy jsem v tom nebyl sám, stejně jako ten Lukačevič nebo ti dnešní teenageři, protože tento segment žije jako navzájem se vzdělávající komunita. Ano, jsem přesně ta generace 12 let ZX Spectrum, Lukačovič spolužák z VŠ. Mnohé jsem se naučil a stále se učím sám. Ale dokud budu učit, budu se snažit, abych děti nové věci naučil já, nebo abych jim alespoň ukázal cestu. Pokud by bylo čtení nebo psaní novinka, patrně by asi nikdo z nás neřekl, že to učit nebudeme, protože se to děti naučí sami. A používání techniky dnes mezi takové čtení a psaní rozhodně patří. Miminálně pomocí té techniky toho dnes hodně čteme, a pokud ji nebudeme ovládat, nic si nepřečteme.
ModulDiskuze
12. 03. 2011
ForumModul WIKI - pomoc, dotazy, nápady
Na RVP jsem přihlášen přes OpenID, bohužel mě to nepustí do modulu Wiki. Při přihlášení do Wiki se nelze přihlásit přes OpenID. Existuje nějaké řešení? Děkuji
ModulDiskuze
12. 03. 2011
ForumTechnologie ve škole
Narazil jsem na příspěvek http://www.inflow.cz/recyklace-komenskeho kde autor použil termín "Digitální škola hrou" - "Schola ludus digitalis" Vystihuje přesně a jasně cíl, ke kterému směřujeme. Termín se mi líbí, odpovídá modelu TPCK, začněme ho používat a naplňovat. PS: nejsem latiník, nemohu posoudit správný tvar latinsky
ModulDiskuze
12. 03. 2011
ForumModul ČLÁNKY - pomoc, dotazy, nápady
Děkuji za vysvětlení, rozumím.
ModulDiskuze
06. 03. 2011
ForumModul ČLÁNKY - pomoc, dotazy, nápady
Prosím, chtěl bych se zeptat: 1) některé články ze spomocníka nejsou na rvp převedeny vůbec, je pro to nějaký důvod? Příklad: http://spomocnik.rvp.cz/clanek/10357/KO ... -SITI.html odkaz na: Hodnocení výukových výsledků v digitálním světě http://www.spomocnik.cz/index.php?id_document=2240 2) některé odkazy v článcích vedou stále na starý spomocník, když články jsou převedeny na spomocik.rvp.cz (bylo by možné tyto odkazy automaticky upravit) Děkuji
ModulDiskuze
25. 02. 2011
ForumModul ČLÁNKY - pomoc, dotazy, nápady
články ze spomocníka např. http://spomocnik.rvp.cz/clanek/11027/HO ... -2011.html jdou přidat do oblíbených, ale nelze je nikde zobrazit protože na http://clanky.rvp.cz/ je předvolený filtr, a filtr na spomocníka neexistuje Děkuji
ModulDiskuze
20. 02. 2011
ForumModul ČLÁNKY - pomoc, dotazy, nápady
prosím o opravu chyby, ve vygenerovaných citacích článků je v odkazech navíc /c/ a odkazy nefungují např. BRDIČKA, Bořivoj. Metodický portál, Články: „Osobní vzdělávací prostředí učitele“ . 24. 01. 2011.. ISSN 1802-4785. Dostupný z WWW: . PS: Ještě mám další pododtázku. Existuje na webu rvp, nějaký online formulář, kde je možné reportovat podobné chyby podle modulů apod.? Nebo je možné pouze poslat email webmasterovi, jak je uvedeno v kontaktech, nebo napsát do diskuze? Děkuji
AutorAvatar Jan Novák
1
10
0
veřejná
AutorAvatar Jan Novák
1
10
0
veřejná
ModulČlánky
21. 04. 2012
Vzdálenější budoucnost je otevřená, může to tak být i nemusí. Jak řekl v rozhovoru jeden z autorů knihy Kolaps a regenerace. Také se může stát to, že internet někdo vypne, vezmeme koně a pluh a půjdeme orat.
ModulČlánky
21. 04. 2012
Aktuálně je rozehraná hra o nástupce LMS. Zavedený Moodle a Blackboard svede bitvu s nově nastupujícími systémy Khan Academy, OpenClass, MOOPLE, SOPHIA apod. a s velkými hráči Apple - iTunes U a iBooks Author, Google – YouTube Edu, vlastní systémy si budují také zavedené univerzity. Hraje se o osobní vzdělávací prostředí, o vznik nějakého nového nástroje pro globální sociálně propojený systém vzdělávání pro žáky a učitele, pro celoživotní vzdělávání. Ve hře jsou také otázky, kdo bude poskytovat obsah, za jakých podmínek, lokalizace?
ModulČlánky
21. 04. 2012
Spíše než další program by pomohly dobré příklady a vzory pro učitele (např. video někoho, kdo to umí), jak technologie přirozeně a vhodně do výuky všech předmětů začleňovat (viz. výstupy z diskuze standardy pro ICT). Musí to být evoluce nikoli revoluce (viz. difuze technologií). Dokud všichni učitelé běžně nebudou pracovat s počítačem, hledat si podklady, připravovat se na hodinu, ovládat prezentace, projektory a interaktivní tabule, spolupracovat s dalšími kolegy, sdílet materiály, apod. (viz. model TPACK), nelze rozumně model 1:1 realizovat. Pokud přesto k plošnému vybavení žáků technikou dojde, budou nepřipravení učitelé ve výuce s touto technikou naprosto zbyteční, ne-li na obtíž.
ModulČlánky
25. 02. 2012
Mohl by pan Vávra upřesnit, co měl na mysli svým komentářem? Co je z tohoto článku neaktuální? Nebo reaguje na recenzenta? Děkuji
ModulDigifolio
27. 02. 2011
Zdá se, že by tento pohled potřeboval aktualizovat... ;-)