Avatar
Lukáš Bajer

Poslední přihlášení 19. 10. 2017

Společenská role
Pedagog
Webové stránky
Název školy/instituce
ZŠ a MŠ Brno
Stupeň vzdělávání
Základní
ModulČlánky
5872
0
22. 04. 2014
Článek popisuje postupné kroky vzniku dvojjazyčného DVD, které autor vytvářel spolu s žáky 8. ročníku ZŠ v hodinách anglického a českého jazyka.
ModulČlánky
8344
1
11. 11. 2013
Metoda GTD (neboli getting things done, do češtiny přeloženo jako mít vše hotovo) přistupuje k řešení úkolů „odspodu“, tedy od zvládnutí každodenní agendy. Článek shrnuje základní kroky metody a na konkrétním příkladu z praxe ukazuje, jak mohou pomocí metody GTD ředitelé a vedoucí pracovníci řídit svoji práci a jednotlivé úkoly.
ModulDUM
9322
1
16. 06. 2011
Pracovní list „Mapa příběhu“ slouží k vytvoření přehledného souhrnu základních informací o literárním textu. Učí žáky pracovat s literárními ukázkami formou rozboru základních stavebních kamenů literárního díla (téma, žánr, postavy, místa, struktura příběhu) a vede je k zaujetí stanoviska k danému dílu (shrnutí). Jeho použití se zaměřuje především na rozvíjení čtenářských kompetencí.
ModulBlogy
19. 02. 2011
Minulé PEPOUŠovo vlnobití vlnobilo o tom, jak během výuky používat jednoduché kreslené obrázky z knížky Nápady na ubrousku. V průběhu diskuse zaznělo, že se tato jednoduchá metoda může použít v jakémkoliv předmětu a u téměř jakéhokoliv tématu. Objevilo se i několik konkrétních ukázek a vznikl prostor, kde by učitelé mohli sdílet své obrázky – a inspirovat jimi své kolegy. Ve čtvrtek jsem na stránku přihodil svou špetku do mlýna i já – ukázku, jak jsem pomocí obrázků vysvětloval v mediální výchově definici žurnalistiky. Výsledný obrázek si můžete prohlédnout. Není úplně kvalitní, fotil jsem jej telefonem…
ModulBlogy
14. 02. 2011
„Pane učiteli, co přesně máme o tom příběhu vlastně zjistit?,“ zeptala se mě jedna žákyně. (Pokud vám tato otázka něco připomíná, nemýlíte se. Vzpomeňte si na kreslení pověsti Davida a Goliáše odkaz a ocitnete se na správné lodi.) „No, máte vědět, jaké postavy v něm vystupují, kdy a kde se odehrává, jaké hlavní události se v něm stanou, vysvětlit, o jaký literární útvar se jedná a proč, popsat, co se vám na příběhu líbí nebo nelíbí… a to všechno byste měli zvládnout podrobně vyjmenovat – a případně pěti nebo šesti větami shrnout. Stačí?“ „Ale to je přece hrozně těžký!“ vykřikla svou oblíbenou průpovídku Ema.
ModulBlogy
30. 01. 2011
Dostali jste někdy od kolegy podobný papír se zadáním suplování? Nastudují si s. 120 - 124 a sami zapíší do sešitu. Nakreslit rámeček 3.2 Stává se to, že? Nemám nic proti podobně zadaným úkolům. Jsou okamžiky, kdy se bez nich člověk neobejde. Ovšem to, jak a především KDY podobné zadání zazní, má svůj háček. V určitém věku si žáci nemůžou sdělení napsané na tabuli přeložit jinak než jako „Opište si to z učebnice.“ A jak výzkumy PISA prokázaly, naši žáci umí vytáhnout informaci z textu. Bohužel s ní neumí dál pracovat.
ModulBlogy
22. 01. 2011
Když jsem před několika lety napsal poprvé o metodě vedení poznámek ve stylu Cornell, objevilo se k článku hned několik komentářů a vzkazů. Jejich autoři naznačovali, že jim tato metoda přijde velmi užitečná. I pustil jsem se do dalšího experimentu a zkusil tuto metodu naučit učitele na několika svých seminářích. A pokaždé jsem se dozvěděl, že se jim psaní poznámek tímto způsobem líbí – a že jej začnou v praxi používat.
3767
1
05. 01. 2011
Projekt „Šikmá plocha“ realizuje Centrum aplikované antropologie a terénního výzkumu Západočeské univerzity v Plzni (CAAT) ve spolupráci se společností Tady a teď, o. p. s., a Nadací Vodafone. Portál nabízí krátké lekce z oblasti finanční a občanské gramotnosti, které mohou používat jak žáci sami, tak i vyučující při přípravě svých hodin.
ModulBlogy
04. 01. 2011
Říkal jsem si, „Mám tenhle článek pověsit 31.12.? 1.1.? Nebo raději až 2.1.? Kdy ho, mí čtenáři, nejlíp snesete? Na Silvestra? Nemyslím. Na Nový rok? Možná. Až v neděli, před nástupem do práce? Hm… Nebo raději až v pondělí? Netuším. A nakonec je tady až v úterý. A ještě večer. Nu, to nám ten nový rok pěkně začíná. Ale co, třeba se vám bude i teď k něčemu hodit.
ModulBlogy
04. 12. 2010
Instalovali jste někdy do počítače hromadu programů na jeden zátah? Určitě ano. A myslím, že jste k tomu přistupovali podobně jako já, tedy s heslem: Když už u toho člověk musí sedět, proč to neudělat všechno najednou, ne? Ale ouha. Skončili jste – a počítač jel neskutečně pomalu. Zadrhával se i u nejjednodušších úloh, obrázky místo vteřin načítal minuty, videa se zadrhávala co chvíli… a když jste se snažili oskenovat nějaký text, vypadalo to, že si kabel mezi počítačem a skenerem vzal dovolenou. Každý systém potřebuje po změnách trochu ulevit. A jeho potřeba je o to akutnější, o co náročnější proměnou prošel.
ModulBlogy
26. 11. 2010
„Pane učiteli, a podle čeho poznám, že je to pověst?“ Byla to nevinná otázka nevinného dítěte? Potutelná otázka, kterou se žák (v tomto případě žákyně) snaží zahnat kantora do kouta či aspoň trochu pozdržet hodinu? Nebo je to otázka myšlená zcela vážně - a učitel by měl vyskočit metr do výšky a radostí zvolat: „Ona myslí... Ona myslí…“? Nebojte se, nic dalšího z Roku ďábla parafrázovat nebudu. Možná by to bylo na místě, neboť se mi občas zdá, že po zaznění otázky PROČ? přede mnou sedí ve třídě ne skupina rozjetých puberťáků, ale spíše skupina meditujících hledačů, kteří mlčí, aby stejně jako pan Plíhal ve filmu „slyšeli anděly“. Jako pedagogický optimista jsem z otázek zvolil možnost třetí. A asi bych měl v úvodu dodat, že v této hodině zas tak „ticho“ nebylo.
ModulDigifolio
23. 11. 2010
ModulDigifolio
22. 11. 2010
Vychováváme generaci,která je více než v textu zvyklá přijímat  informace v obrazové podobě.Toto digifolio se věnuje nápadům, jak udělat z „obyčejných“ informací informacevizuální – a jak ukázat žákům cestu z „vizuálních zážitků“ zpět k podobětextové.
ModulČlánky
07. 05. 2011
Obdobné "konceptové" mapy (nikoli myšlenkové, jak se zaběhalo v české kotlině) lze tvořit také pomocí nástroje CmapTools http://cmap.ihmc.us/, který je na rozdíl od Kidspiration zdarma. Žáci jeho ovládání zvládnou velmi rychle.
ModulBlogy
28. 02. 2011
@všichni Díky všem za komentáře. A těší mě, že se Vám daří zavádět "kreslení" do praxe!
ModulBlogy
31. 01. 2011
Díky všem za komentáře. @Petra Boháčková. "Nemáte zač děkovat, rádo se stalo." @Hana Pilařová Vidíte, já si pořád říkal, čí propiska mi už týden leží na stole... No, dneska jsem ji vrátil. Majiteli, ne do třídnice. A měl ze mě velikou radost. Jestli jsem jeho výraz pochopil správně, byla to dnes jeho jediná psací potřeba. Šťastlivec. Ale tu geometrii, tu mu nezávidím. Ona ta propiska přece jen trochu vynechávala,
ModulBlogy
24. 01. 2011
@Ludmila Kovaříková Na práci s nápady při čtení používám jiný formulář - pro studijní poznámky a přípravu zápisu. A o tomto materiálu bude příští text :).
ModulBlogy
24. 01. 2011
Díky všem za komentáře. Dokončím minisérii článků o materiálech, které používám na rozvíjení čtenářských dovedností - a pustím se do portfolia.
ModulBlogy
07. 12. 2010
@Petr Koubek Díky za přání - i Vám krásný advent. A díky za šíření článku :D. LB
ModulBlogy
07. 12. 2010
@Jana Panglová Tak to mám radost! Zdravím i Vás a doufám, že od teď už Vaše nálada bude jen lepší. Užijte si advent. LB
ModulBlogy
05. 12. 2010
Díky všem za komentáře. @Bořivoj Brdička - Tlačítko restart neexistuje, to máte pravdu. Ale myslím, že pokud se školství otevře funkčním podnětům zvenčí, a to nejen v oblasti aplikace technologií, ale i v oblasti managementu, komunikace a dalších, možná se podaří tohle tlačítko za pár let (pět, deset, patnáct) pojmenovat. A já sám se nechám rád překvapit, kde bude. @Ondřej Neumajer Díky za link! Tuhle přednášku rád zkouknu. Kamarád mi nabízel vstupenku na TEDxPraha, ale bohužel se mi to krylo s jinými aktivitami. Tak si to aspoň vychutnám takhle, zprostředkovaně. Pokud si dobře pamatuji, četl jsem s panem Štefflem rozhovor den nebo dva po vystoupení, kterým mě docela potěšil. O tom, co se žáci můžou naučit při hraní Warcraftu, jsem mluvil i já ve své přednášce na Letné škole Moderný učiteľ 2010. Už se těším, až uvidím, jestli jsme si všimli stejných věcí. :D
ModulBlogy
28. 11. 2010
@Lukáš Křižko Díky za "thumbs up". :) Mimochodem, na notebooku se dá také kreslit, já to dělám pořád. Stačí nějaký obyčejný tabletík kolem 1000 Kč - a děcka se můžou zbláznit, aby si to taky vyzkoušely - a naučily se s tím prezentovat.
ModulBlogy
28. 11. 2010
@Petra Boháčková Oops, tak to se omlouvám. Říká se, že workoholici jsou největším nepřítelem týmu. Tak to asi bude pravda... Díky za povzbuzení a doufám, že se Vám bude knížka líbit.
ModulBlogy
28. 11. 2010
@Ondřej Neumajer S tím záměrem reformy jsem samozřejmě popichoval. Je mi jasné, že reforma jako taková výklad nezatracuje (ani nemůže, jak jsem naznačil v rádoby "argumentu"). Spíš jsem vyšel z toho, že se dnes roztrhl pytel s různými školeními na aktivizační metody práce žáků. Na pár z nich jsem byl, pár jich dělal. Přijde mi, že na tomto poli se toho mnoho nového vymyslet nedá. Buď vymyslím obsah úkolu takový, že jej žáci budou (a mohou) zpracovávat sami, nebo nevymyslím, a budu jim "diktovat", co si mají zapamatovat. Ovšem z oblasti "diktování", tzn. přípravy a vedení výkladu kvalitním, nebo lépe řečeno efektivním způsobem - školení věru mnoho není. Bude to asi jen moje neznalost, ale vlastně vím jen o jednom. Kdybych měl tedy generalizovat na základě "poptávky a nabídky" školení, potom jednoznačně zaznívá, že reforma výklad potopila. A tak jsem to - trochu provokativně - udělal. :)
ModulBlogy
28. 11. 2010
Díky všem za komentáře, tolik jsem u "nového" autora a prvního článku opravdu nečekal. Těší mě, že se vám text líbí, a díky za povzbuzení. Váš zájem je pro mě velký závazek do dalších textů. Veřejně slibuji: budu se snažit!