Avatar
Svatopluk Mareš

Poslední přihlášení 18. 07. 2019

Společenská role
Pedagog
Webové stránky
Název školy/instituce
Základní škola
ModulDUM
1504
0
22. 10. 2019
Pracovní listy pro kreativní práci s textem Odysseova cesta. Vhodné pro skupinovou práci.
ModulDUM
2101
0
16. 10. 2019
Pracovní list lze využít pro aktivity na téma pohádky. Je vhodný na skupinovou práci.
ModulDUM
1612
0
07. 10. 2019
Pracovní list je vhodné použít při četbě knihy Karla Poláčka Bylo nás pět. Lze použít na skupinovou práci.
ModulDUM
3118
0
14. 08. 2019
Pracovní list navazuje na práci s knihou E. Štorcha Lovci mamutů.
ModulDUM
2226
0
08. 07. 2019
Pracovní listy, které lze využít při práci s příběhem Robinsona Crusoa.
ModulČlánky
8004
1
17. 05. 2012
Materiál je zaměřen na rozvoj čtenářské gramotnosti, kreativity a fantazie. Žáci pracují s různými literárními texty se stejným námětem, ústně a pomocí výtvarného vyjádření zaznamenávají dojmy ze své četby. Lekce vychází z literárních ukázek tematického celku o přírodě, obsaženého v učebnici nakladatelství Fraus, Čítanka pro 6. ročník a básně Jacquese Préverta. Byly realizovány v bloku tří vyučovacích hodin.
ModulDUM
3809
0
16. 05. 2012
Ze života hmyzu, drama Karla a Josefa Čapka – rozvoj čtenářské gramotnosti, kreativní práce s literárním textem, rozvoj kritického myšlení, hledání přesahů do reálného života, tvorba vlastního textu. Materiál je vhodný pro skupinovou práci.
ModulČlánky
12290
0
26. 03. 2012
Lekce je určena pro žáky 6. ročníku, je zaměřena na rozvoj čtenářské gramotnosti a kreativní práci s literárním textem. Žáci pracují s pohádkou Poslední čert Olgy Scheinpflugové, tato pohádka je obsažena v učebnici Čítanka 6 ‒ Fraus.
ModulDUM
9351
0
09. 08. 2010
Kreativní práce na motivy známé pohádky. Vhodné pro práci ve dvojicích i ve větší skupině.
ModulDiskuze
21. 05. 2010
ForumHodnocení žáků a evaluace školy
Zdravím, ..myslím si, že důležitým faktorem, který ovlivňuje nadšení z učení na 2. stupni, je nejednotnost ve výuce, hodnocení a přístupu ke vzdělávání dětí. Každý učitel je jinak náročný a má jiný styl výuky - ikdyž jsou děti v několika předmětech správně motivovány k získávání dovedností, postojů a vědomostí, "převálcují" tuto snahu kolegové v ostatních předmětech...
ModulDiskuze
19. 05. 2010
ForumTipy do výuky
Díky, každý měsíc máme společné téma, ale děti si tituly vybírají podle svého uvážení. Některé způsoby prezentace jsem již uváděl dříve. Nyní přikládám jiný příklad prezentace a zpracování knih ze žánru biografie a autobiografie. Děti po přečtení vytvářely plastické portréty osobností a pak je ostatním představily... DSC00172.jpg Ještě k digifoliu... Výsledky ankety dětí následně hodnotí formou komentářů - a odpovídají na otázku, která souvisí s obsahem ankety. Přínosné se mi také zdá, že se děti učí konstruktivně a objektivně hodnotit práce svých spolužáků... S.
ModulDiskuze
18. 05. 2010
ForumTipy do výuky
k nakouknutí Zdravím, na stránkách http://strankyskoly.cholerik.cz/ je elektronická podoba našeho čtenářského deníku - redakční systém KCMS http://www.kcms.cz/. Využíváme jej jako doplněk našeho deníku ve škole. Děti zapisují knihy, které již ve třídě prezentovaly, reagují na příspěvky svých spolužáků a učí se pohybovat v prostředí redakčního systému... S.M.
ModulDiskuze
22. 07. 2009
ForumHodnocení žáků a evaluace školy
Petro, zpočátku sebehodnocení měly některé děti podobné problémy. Se sebehodnocením je potřeba pracovat často (v každé hodině stačí podle kritérií ohodnotit velmi krátkou a jednoduchou práci). Nejprve by asi měla práce na sebehodnocení být časově delší než samotný úkol. Postupně se poměr minut obrátí. Také při sebehodnocení (vybarvování dílků) si s dětmi říkáme nahlas kritéria. S.
ModulDiskuze
22. 07. 2009
ForumTipy do výuky
Zdravím, také se mi osvědčilo, dát na prvních třídních schůzkách rodičům seznam knih, které mohou dětem v průběhu roku koupit (třeba k Vánocům). Následující seznam obsahuje výběr knih pro 5. - 7. ročník. Připojí někdo další vhodné autory pro inspiraci? S. Dahl Roald; Danny, mistr světa, Matylda, Čarodějnice/ Drijverová Martina; Sísa Kyselá, Domov pro Marťany/ Goscinny René; Mikulášovy prázdniny/ Mikulášovy patálie Kahoun Jiří; Školník Kulda je jednička/ Kopietzová Gerit; Agáta & doktor Lupa …/ Oomen Francine; Jak přežít tuhle třídu? Jak přežít první pusu/ Preussler Otfried; Čarodějův učeň/ Procházková Iva; Únos domů, Eliáš a babička z vajíčka/ Steklač Vojtěch; Bohoušek a spol., Boříkovy lapálie, Mirek a spol., Pekelná třída atd./ Werich Jan; Fimfárum/
ModulDUM
11836
0
20. 07. 2009
Řešení problémů dětí pomocí modelových situací. Soubor obsahuje 3 texty a 6 pracovních listů, které se dají různě kombinovat s výchozími texty. Součástí souboru je i metodický nástin použití jednotlivých listů. Lze využít nejen v ČJ, ale také v hodinách RV, OV, DV nebo při řešení aktuálních problémů ve třídě. Přesah průřezového tématu OSV. Vhodné pro kooperativní způsob vedení hodin.
ModulDiskuze
14. 07. 2009
ForumTipy do výuky
Dobrý den, tato ukázka je jakousi digitální kopií, protože nemám naskenované deníky dětí. Ale odpovídá práci dětí - 6., 7. třída. S.
ModulDiskuze
13. 07. 2009
ForumTipy do výuky
Dobrý den všem, připojuji několik svých postřehů k tomuto tématu. Při práci na čtenářském deníku se snažím neustále obměňovat formy zadávání četby a závěrečné prezentace přečtené knihy. Důležitou fází je podle mě motivační hodina, při které dětem poodkryji vybranou knihu, spisovatele, či témata atd. (Viz např. část materiálu Lakomá Barka v metodické podpoře http://www.rvp.cz/clanek/2180) V průběhu samotné četbě si mají děti za úkol zapisovat zajímavé momenty, myšlenky, situace, které je při čtení zaujmou. Tyto jejich poznámky jsou zdrojem informací při samotném vyplňování listu do čtenářského deníku. To probíhá již ve škole. (Viz http://dum.rvp.cz/materialy/ctenarsky-denik.html) V současné době již používám jen jeden list a z druhé strany děti vytváří graf. V grafu zaznamenávají důležité okamžiky v ději a jednání hlavní postavy. Tento graf pak používají při prezentaci přečtené knihy. Část grafu také mohou zakrýt a nechat tak prostor pro zvýšení zájmu ostatních o knihu.
ModulDiskuze
02. 07. 2009
ForumKoncepce vzdělávání, ŠVP a my
Dobrý večer, zpětný návrat se celkem vydařil. Píši "celkem" protože na prvním stupni byla účast rodičů velká, na druhém stupni to trochu vázlo... Ale rodiče i děti odcházeli spokojení a nadšení. S.
ModulDiskuze
13. 06. 2009
ForumHodnocení žáků a evaluace školy
Zdravím všechny kolegy, vyzkoušeli jste někdo "koláče" na hodnocení teď před koncem roku? Jaké byly ohlasy? Já jsem je minulý týden opět použil a musím říct, že se všechny děti "trefily" do známky... Hezký závěr roku S.
ModulDiskuze
13. 06. 2009
ForumTipy do výuky
Dobrý den, projektové dny ve škole pořádáme. Připravuju několik námětů do vznikající WIKI. Určitě ale není problém naplánovat si den se svojí třídou, kdy se věnujete aktuálním problémům. Také je docela oblíbená akce "ve škole ve spacáku", kdy děti zůstanou přes noc ve škole a pracují na různých třídních projektech... Přeji hezký den S.
ModulDiskuze
05. 06. 2009
ForumKoncepce vzdělávání, ŠVP a my
Dobry vecer Jano, klidne prijdte, jestli jste Vam to vyjde Sam jsem zvedav, jak to dopadne. Ma trida bude prezentovat sve zaverecne rocnikove prace na tema RECKO - sloh+literatura+vytvarna vychova... a pak daji asi rodicum diktat, aby vedeli, zac je toho loket Mejte se hezky S.
ModulDiskuze
05. 06. 2009
ForumHodnocení žáků a evaluace školy
Stanovování kritérií je různorodé. U některých aktivit je potřeba stanovit kritéria před blokem hodin, u jiných (např. výstupy v ŽK, skupinová práce, referát...) na začátku školního roku. Je to velmi individuální. Všechna kritéria a způsoby hodnocení vznikají během "modelových" aktivit. Nejprve dětem zadám v hodině například velmi krátkou skupinovou práci (na cca 5 minut) - následuje reflexe a stanovení kritérií pro tuto činnost, tomu věnuji času více (cca 20 minut). Během roku se poměr minut automaticky začne měnit. Při vyplňování "grafů" (v ŽK máme dokonce škálu 40 dílků) se mi nikdy nestalo, že by děti automaticky vyplňovaly další. Někdy si neopak nevybarví žádný dílek s komentářem: "Zase se mi to nepovedlo", "Je to pořád stejné!"... A na ta portfolia se skutečně těším... Ovšem nevím, jak sem všechna ta portfolia vložím - přece jen jsou v 3D realitě Hezké dny Svatopluk
ModulDiskuze
04. 06. 2009
ForumHodnocení žáků a evaluace školy
Dobrý večer, děkuji za Vaši reakci. Kritéria si vytváří děti. Není to pro ně problém, jsou-li zvyklé hodnotit průběžně práci svou i ostatních. Například při mluvních cvičeních si na začátku pojmenovaly to, co očekávají jako posluchači od mluveného projevu (aby bylo rozumět, aby to bylo zajímavé, mluvit nahlas, aby to mělo hlavu a patu...). Následně není nic jednoduššího, něž s dětmi formulovat to, co pojmenují a nastavit kritéria pro stupnici hodnocení např. 0-3 body ( 0 bodů - mluvčí nebyl slyšel, dělal pauzy, opakoval slova... atd.). Jelikož tímto způsobem pracuji pravidelně, děti jsou již schopny stručně a výstižně hodnotit jakoukoli práci, nezdružují opakováním připomínek a jdou rovnou k jádru věci Snad jsem alespoň částečně odpověděl na Vaši otázku.... ale klidně se ptejte dál S. Níže přikládám ukázku listů, které děti dostávají před skupinovou prací. Zde si nejprve ujasní svou roli v týmu a následně (po skončení práce) hodnotí svou práci. V kruzích si vybarvují počet dílků = míru naplnění jednotlivých kritérií... Tyto různé hodnotící listy si děti zakládají do svých portfólií (což je téma, které by vydalo na další fórum) a ke konci roku porovnávají své výsledky - nebo si opět vybarvují další dílky, dosáhnou-li pokroku v daných kritériích. hodnoceniSkprace.jpg
ModulDiskuze
04. 06. 2009
ForumHodnocení žáků a evaluace školy
Odkaz na můj příspěvek v jiné diskuzi na podobné téma: viewtopic.php?f=101&t=425&p=2603&sid=1d7ab89a20e395c7128f780127cda8eb#p2603 Jak jsem s dětmi "tvořil" známku na vysvědčení aneb Udělej si ji sám S.
ModulDiskuze
04. 06. 2009
ForumHodnocení žáků a evaluace školy
Zdravím, podílel jsem se na koncepci nových ŽK na naší škole . Podařilo se nám celkem úspěšně zkombinovat systém pro hodnocení očekávaných výstupů a známek. Děti se v nové situaci rychle zorientovaly, větší problém s tím mají někteří kolegové. Vyžaduje to totiž průběžnou práci v hodinách se sebehodnocením dětí a nastavování jasných kritérií pro hodnocení. Je to mravenčí práce, ale už přináší první úspěchy. V příloze přikládám ukázku, jak jsme s dětmi v pololetí společně vytvářeli jejich hodnocení (=známku na polol. vysvědčení). Je to kruh, který si měly rozdělit na 3 části (=dovednosti, postoje, vědomosti). Do každé části si zapisovaly své plusy a mínusy v jednotlivých oblastech a vytvořily si známku na vysvědčení (ve všech případech jsem s ní souhlasil . Vyžaduje to ovšem, aby děti byly vedeny k průběžnému sebehodnocení a jasně si uměly pojmenovat své výkony... V ukázce si žákyně hodnotila své vědomosti 1-2, postoje 1-, dovednosti 1 -> výslednou známkou z ČJ byla 1 (a samozřejmě pochvala za dobré sebehodnocení . kruhZnamka.jpg Ještě připisuji výstupy z ŠVP, které mám u českého j. v žákovské knížce(6.,7. tř.) a které jsou součástí celkového hodnocení předmětu: Dodržuje pravidla slušného chování při komunikaci Má kultivovaný projev Vyslovuje srozumitelně Formuluje otázku Čte plynule, správně člení čtený text Prezentuje přečtenou knihu Komunikuje s ostatními při týmové práci Vyhledává a třídí informace z textu Sestaví mluvní cvičení - projev Budu rád za Vaše připomínky, podněty, dotazy... či jiné "vychytávky" Svatopluk
ModulDiskuze
04. 06. 2009
ForumTipy do výuky
Dobrý den všem, rád bych otevřel nové téma, které by se zabývalo dětským divadlem a dramatickou výchovou. Hrajete na své škole s dětmi divadlo? Jak vznikají Vaše hry - vycházíte z improvizací dětí? Jak se Vám učí DV na 2.stupni? Stačí vám na DV časové dotace hodin nebo byste jich potřebovali více? Zlomte vaz Svatopluk P.S. Pro dětské divadelní soubory pořádáme na naší škole divadelní přehlídku "ŠKrhOLA", budete-li mít zájem, rádi se s Vámi a Vašimi dětmi setkáme příští rok na dalším ročníku. http://www.zskresomyslova.cz/0skrhola.html
ModulDiskuze
02. 06. 2009
ForumHodnocení žáků a evaluace školy
Zdravím všechny, rád bych otevřel téma, které je velmi aktuální a mělo by být nedílnou součástí vzdělávání. V současné době vytvářím a hledám nové nástroje pro hodnocení a sebehodnocení dětí, kterému přikládám důležitou roli v procesu učení. Také s příchodem ŠVP stále pracuji na nových žákovských knížkách, ve kterých se snažím spojit hodnocení výstupů ŠVP a známkování... Máte již nějaké zkušenosti se změnami ŽK? Jaké? Jak je přijímají Vaši kolegové, žáci a rodiče? Děkuji za Vaše reakce a přeji pěkné dny Svatopluk
ModulDiskuze
02. 06. 2009
ForumVýuka mimo třídu
Vřele doporučuju vesničku Botanicus- velmi inspirativní pro další práci s dětmi a jako doplněk výuky. S.
ModulDiskuze
02. 06. 2009
ForumProfese učitele
Dobrý den Petro, myslím si, že prostor pro působení třídního učitele, musí být mnohem větší. Řekl bych , že ve Vašem případě je chybou ředitele (zástupce), že při vytváření úvazku pro třídního učitele na to nemyslel. Já učím ve své třídě 6 hodin týdně (4 ČJ,2 VV), což je ideální. Myslím si, že by Vám měl do příštího roku přidělit alespoň OV, RV, Svět lidí atp. Možná by bylo dobré jednou za měsíc (nebo 14 dní) zařadit třídní projektový den, při kterém byste pracovala se svou třídou během celého jejich vyučování. Tak získáte větší pole působnosti ve Vaší třídě...Ovšem nevím, jak dalece je to ve Vaší škole realizovatelné... S.
ModulDiskuze
02. 06. 2009
ForumJaké otázky řeší celá škola?
Dobrý den, Velmi mě zaujalo téma školního časopisu. Ve svém příspěvku bych k tomuto velice širokému tématu napsal stručný nástin jedné z variant šk. časopisu. Můžeme vydávání časopisu "povýšit" na celoroční projekt celé školy. Zapojíme tak všechn y děti i učitele ( a snad i podpoříme tvůrčí klima školy i třídy). Každá třída má ve školním časopise prostor v podobě jedné stránky (tím zvýšíme nejen zájem rodičů o časopis, ale i prostor pro seberealizaci všech dětí), v rámci každé třídy by se měl na tomto prostoru objevit malý příspěvek (zamyšlení, postřeh, pohádka, fotografie z akce+popisek, kresba, verš...) každého ze třídy. (Technicky bych pak volil kombinaci: text vytištěný, zbytek stránky dopsaný a domalovaný. ) Koordinátor projektu pak jen kompletuje stránky tříd a nemusí řešit obsah stránek, protože každé stránka je "vizitkou" jednotlivých tříd. Probíhá u někoho z Vás tvorba časopisu touto formou? Měli byste ještě nějaký nápad k této variantě? Děkuji a příjemný den S.
24
6
0
veřejná
Školní časopis by měl být především dílem dětí. A aby byl opravdu přínosný pro obě strany (autory i čtenáře), je potřeba s dětmi v pracovat tak, aby byly schopné tvořit kvalitně. Proto považuji za nejdůležitější naučit děti kriticky myslet a kreativně tvořit... A další materiály také v odkazech metodické podpory rvp (např.: http://www.rvp.cz/clanek/283/1845, http://www.rvp.cz/clanek/283/1863)
tiskmediální výchovaredakcetýmreklamačasopisdokumentstylistikareportážanketazprávaoznámenísdělenímédiaškolní časopisredaktor
8
11
0
veřejná
piktogrammezilidské vztahykomunikacekooperaceskupinarespektovánítoleranceklima třídyosobnostobrázkové písmo
ModulDUM
21. 10. 2011
Já vím, ale v řešení je lodyha... :-)
ModulDUM
20. 10. 2011
Dobrý nápad, jen opravit: Kdo jsem (násobilka 1–5) - hádanka 3  40:5 ? nohy Kdo jsem (sčítání, odčítání do 1000) hádanka 2  714 - 30 ? lodyha
ModulDUM
20. 10. 2011
Měl bych jen menší připomínku ke slidu 14,15 - přijde mi protichůdné uvádět ZOO jako možnost pro určení prostředí a vzápětí v poznámce ZOO nebrat v potaz... ale nevím.
ModulDUM
23. 01. 2011
Připojuji se k dotazu paní Pilařové. Podivuji se ještě také nad tím, jak může být tak jednoduchý a nenápaditý materiál (není-li NÁPAD právě v tom, že nikdy neskončí přísun listů s osmi pojmy:-) zařazen mezi DUMy - natož hodnocen 2 hvězdičkami?!
ModulDUM
22. 11. 2010
Velmi nápaditý materiál, líbí se mi přesah do reality, který ze situací vyvozujete. :-)
ModulDUM
21. 11. 2010
Chudák želva Eliška! :-)
ModulDUM
20. 11. 2010
Je škoda, že materiál postrádá větší přesah - například by věty v jednotlivých kvartetech mohly být stejného druhu, slovesa stejného času, podobný okruh činností atp. Také podle obsahu - a snad i stylistiky vět - bych k tomuto materiálu nepřiřazoval průřezové téma "čtenářská gramotnost". Například: U nás ve škole třídíme odpady.
ModulDUM
30. 03. 2010
V mnohém s Vámi souhlasím, myslím si ale, že dovednost pro plnění povinností nelze rozvíjet rozhodně tím, že dětem zadám úkol tohoto typu a s větou: "V životě budete muset překousnout horší věci.." je nechám, ať se s tím poperou? Pro rozvíjení podobných dovedností se mi v praxi osvědčilo spíše využívat různé metody DV. A ještě ke komentáři pana kolegy - máte naprostou pravdu, souvislý text v kontextech je 100% lepší. Použil jste označení "přežitek" pro přepisování slov, jak ale vidíte v mnohých učebnicích, "přežitky" přežívají vesele dál! :-) Někdy se zdá, že přeživší přežitky se přetransformovaly na "zážitky". A nejen v učebnicích... Do kategorie přežitků bych zařadil i vyvrcholení aktivit výrazným nápisem DIKTÁT! Má nahnat rovnou strach? Nebo povzbudit k překonání překážky a řešení problému? Závěrem jen sděluji svůj malý postřeh, že pomocí prožitků - lze dobře naučit přežitky :-)))
ModulDUM
30. 03. 2010
Já bych zde polemizoval o používání slova "kreativita". Kreativní motivaci, která vyburcuje děti k tvořivé činnosti, nelze posuzovat podle kreativity, kterou vyvinul učitel při vytváření učebního materiálu. Jako příklad bych rád uvedl materiál (http://dum.rvp.cz/materialy/sifrovane-zpravy-vyjmenovana-slova.html), ve kterém je stejné učivo v graficky chudším rámci, ale o to "kreativnější" je nadstavba, která je dětem nabízena.
ModulDUM
30. 03. 2010
Připojuji se k předchozím komentářům s tím, že mi není zcela jasné hodnocení a DOPORUČENÍ týmu RVP. Jsou zde na DUMech materiály, které mnohem lépe metodicky a obsahově odpovídají požadavkům na kvalitní způsob výuky. A je-li to materiál, který byl zřejmě honorován v rámci jiného projektu, proč jej publikovat znovu na rvp.cz?
ModulDUM
07. 05. 2009
Se zájmem jsem si prohlédl tuto prezntaci. Přináší dětem jistě mnoho zajímavých informací. Ale nebylo by lepší kvůli konfrontaci a naplnění očekávaného výstupu přidat několik obrázků z procesů s "čarodějnicemi" či několik obrázků válek "ve jménu boha" (křižácké výpravy atd.)? Z čeho mohou děti vyvodit kladné a záporné stránky náboženství? Mohou touto prezentací získat objektivní argumenty? Z technického hlediska bych volil méně různorodých animací... celek pak nepůsobí harmonicky, ale spíše rušivě.
ModulDUM
07. 05. 2009
P.S. Myslím si, že Váš metodický nástin hodiny je velmi návodný a cenný. Doporučil bych ho příště uvádět jako "anotaci" - pomůže to mnohým ostatním! :-)
ModulDUM
07. 05. 2009
Dobrý večer, děkuji za reakci. Je velmi pozitivní slyšet, jak kreativně jste s materiálem naložila. A zároveň velmi inspirativní. Děkuji. Líbí se mi rozdělení rolí v týmu, zvláště pak "gong", který se najde v každé třídě :-) (tím samozřejmě tuto roli nepodceňuju)! Naopak - naopak je to velmi hezký a přínosný příklad toho, jak pracovat s rozdělením rolí v týmu. Přeji Vám hodně pozitivních zážitků. :-)
ModulDUM
06. 05. 2009
Tato prezentace byla jistě pracná, nicméně měl bych jednu technickou připomínku: bylo by přínosnější načasovat animaci tak, aby se jednotlivé díly odkrývaly při kliknutí myší. Dětem je potřeba dát čas, aby analyzovaly jednotlivé odkryté dilky (napr.: voda - bude to vodní živočich, kopyto - kopytník atd.). Při současném nastavení akcí "změna po předchozím snímku" se prezentace nedá zastavit a není prostor pro interakci a analýzu. Systém odkrývání je velmi pěkný nápad, je jen škoda, že je hra zaměřena pouze na kompetici. Přimlouval bych se pro nepodceňování diskuze s dětmi nad jednotlivými díly, které se postupně odkrývají, protože právě jejich "uvažování nahlas" může být výbornou zpětnou vazbou pro učitele. P.S. Ta veverka nemá chybu :-)
ModulDUM
05. 05. 2009
Milá paní kolegyně, Vaše práce v MŠ je základem vzdělávání dětí, vy jim dáváte první stavební kameny, na kterých my pak dále budujeme jejich osobnosti. Je proto nezbytné sledovat vzdělávání v každém věku a souvislostech. Vaše práce je i pro "druhostupňového" učitele inspirativní a už mám vytvořené také "bludiště" (tedy spíš labyrint o osobních rozhodnutích v otázkách řešení problému drog atd.) pro své děti v sedmé třídě... :-) Takže děkuji i já Vám.
ModulDUM
05. 05. 2009
Předpokládal jsem, že na portálu, který se jmenuje "rvp.cz", by mělo být podstatou problému právě naplňování výstupů RVP :-)
ModulDUM
04. 05. 2009
Možná pro mě byla zavádějící Vaše slova v anotaci. Slova "obtažením vyznačených linií" ve mě evokovala skutečně pouhé obtažení linií :-) (možná právě Vámi uváděný věk dětí je vysvětlením, že se mýlím). V každém případě bych přece jen zpestřil škálu "odpadu" - a to právě kvůli nízkému věku dětí :-) Jinak Vám přeji hodně trpělivosti s Vašimi malými svěřenci :-)
ModulDUM
04. 05. 2009
A ještě jeden postřeh, možná by bylo přínosnější pro všechny (včetně dětí) vytvářet materiály podle výstupů RVP, než v potu tváře přiřazovat vlastní materiály k výstupům RVP :-) nemám pravdu? :-)
ModulDUM
04. 05. 2009
:-) Možná právě "významné památky" mi přijdou bližší než "význam husitství" k tomuto pexesu... Asi je problém v tom, že RVP (beru RVP jako standard přitozeného myšlení pedagoga)nenabízí výstupy jen tak pro nic za nic... Není přece důležité poznat husitskou zbraň, ale pochopit smysl snažení husitů (z různých pohledů)... :-)
ModulDUM
02. 05. 2009
Jednotlivé druhy plastů a papíru by se měly alespoň obměňovat různé druhy PETlahví a druhy výrobků z papíru. Každé dítě na prac. listě sbírá pouze jeden druh "odpadu" na své cestě - je potřeba nabízet dětem možnost výběru tak, aby musely řešit nějaký problém! Při cestě chybí možnost volby (jak odpadu, tak cesty kudy půjde dál) - dítě pouze obtáhne čáru a automaticky sebere vše na ní. V podstatě se během celého průchodu "bludištěm" nemusí zamyslet.
ModulDUM
02. 05. 2009
Dobrý pracovní list, který rozvíjí kreativitu a logické myšlení žáků. Vhodný i k další práci žáků - např. vymýšlení dalších variant, jakými materiály lze zabít draka. Jen slovo "chcípnul" bych nahradil jiným ("a bylo po něm", "dofuněl" :-)Myslím, že si materiál zaslouží od týmu RVP i vyšší hodnocení.
ModulDUM
02. 05. 2009
Podle mě tato čistě didaktická hra nesouvisí v žádném případě s vybraným očekávaným výstupem. Od dětí vyžaduje jen naučení "prázdných pojmů", které nemají s myšlenkou husitství nic společného...