Avatar
Mgr. Radek Sárközi

Poslední přihlášení 12. 01. 2020

Společenská role
Vychovatel
Stupeň vzdělávání
Základní, Gymnázium
ModulDiskuze
26. 05. 2017
ForumČtenářská gramotnost
Třeba využijete. Můžete si tam zdarma stáhnout 4 CD s učebnicemi ČG pro žáky a učitele: http://www.ctenarska-gramotnost.cz
ModulDiskuze
22. 05. 2017
ForumProfese učitele
Výzva senátorům k zamítnutí kariérního řádu má už 5.400 signatářů Během prvního dne (pondělí 15. 5. 2017) se k naší Výzvě senátorům k zamítnutí kariérního řádu připojilo 2.000 učitelů a jejich počet dále roste (celkem ji podpořilo 5.400 pedagogů). Prosíme, pomozte nám s šířením výzvy mezi pedagogy, aby se dostala do všech škol a ke každému učiteli. Musíme vše stihnout do 24. května 2017, kdy se uskuteční veřejné slyšení v Senátu, nejpozději pak do 31. května 2017, kdy budou senátoři hlasovat o osudu této novely. Děkujeme http://www.pedagogicka-komora.cz/2017/0 ... dpisu.html http://www.pedagogicka-komora.cz
ModulDiskuze
29. 04. 2017
ForumProfese učitele
Diskuze ve skupině na Facebooku "Pedagogická komora - diskuze" se pěkně rozběhla - už je v ní skoro 2.800 lidí. https://www.facebook.com/groups/1487605921279593/
3347
0
27. 04. 2017
Web iniciativy k založení Pedagogické komory, která bude sdružovat pedagogické pracovníky všech stupňů, pečovat o kvalitu a prestiž této významné profese a zastupovat ji navenek.
ModulDiskuze
03. 02. 2016
ForumKLUB
Na dno nás nedostanete http://www.csfd.cz/film/313766-na-dno-n ... e/prehled/
ModulDiskuze
12. 05. 2015
ForumTipy do výuky
http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ http://www.sotkoviny.cz/ http://ctenarskekluby.cz/
ModulDigifolio
03. 04. 2015
www.abeceda-os.cz
ModulDiskuze
03. 04. 2015
ForumKoutek nápadů a pomůcek
Zkuste www.karaoketexty.cz
ModulDiskuze
26. 03. 2015
ForumTipy do výuky
Diskuse je sice starší, ale zrovna se zabývám záznamy o přečtených knihách. Aktuálně učím na češtinu sedmáky, kteří jsou zvyklí číst od první třídy knihy dle vlastního výběru v rámci zavedených dílen čtení, ale protože papírových "vizitek" o přečtených knihách už mají plná portfolia (někteří přečtou za školní rok 8 knih), zvolila jsem letos jiný způsob, na který se můžete podívat zde: http://mendelaci.webnode.cz/ Super nápad! Možná by vám mohly pomoci naše weby http://sotkoviny.cz a http://www.ctenarska-gramotnost.cz
ModulDiskuze
24. 10. 2014
ForumOstatní témata
Otevřená výzva ministru školství Marcelu Chládkovi http://www.nfpk.cz/aktuality/3476
ModulDiskuze
24. 10. 2014
ForumOstatní témata
Exprezident Klaus bude radit školství, povede vzdělávací radu http://zpravy.idnes.cz/vaclav-klaus-vzd ... domaci_mlb
ModulDiskuze
22. 10. 2014
ForumStandardy základního vzdělávání - veřejné diskuze
Ale skutečná diskuze umožněna nebyla - jen dílčí připomínkování, které si nikdo nemůže ani přečíst. Navíc na něj bylo poskytnuto minimum času vzhledem k tomu, že se Standardy připravují roky. Demokracie v českém školství pláče...
ModulDiskuze
21. 10. 2014
ForumStandardy základního vzdělávání - veřejné diskuze
Bohužel opět bez možnosti diskuze Připomínkové řízení ke Standardům ostatních vzdělávacích oborů: http://www.ceskaskola.cz/2014/10/pripom ... ardum.html http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=8623
ModulDiskuze
26. 09. 2014
ForumKoncepce vzdělávání, ŠVP a my
Dobrý den, když se koukám do učebnic, které mají název Člověk a jeho svět, tak mi jako dějepisáři ze druhého stupně přecházejí oči šejdrem. Tohle všechno, že ty děti mají umět? S tímhle vším se mají seznámit? Přesně tak, jak píše diskutující přede mnou, zaměřil bych se na témata, které jsou blízká okolí školy, regionální dějiny, navnadit děti, ukázat jim, že minulost místa, ve kterém žijí, je také důležitá pro chápání současnosti, bádat, zkoumat, třeba jména na pomnících padlých před školou, radnicí a tak. A to bych také propašoval do školního ŠVP, tím naplnil závazné výstupy RVP ZV. Zbytek s žáky probádáme na 2. stupni. Hezký den. V tom případě jsou asi učebnice na tento předmět zbytečné...
ModulDiskuze
26. 09. 2014
ForumPrimární prevence
Nemyslím si, že by se paní učitelka v dohledné době změnila - dejte raději své dítě jinam. Situaci můžete řešit s ředitelem školy, ale myslíte, že ten dokáže změnit chování paní učitelky?
ModulDiskuze
04. 09. 2014
ForumStrategie digitálního vzdělávání do roku 2020 - veřejná diskuze 2014
To, po čem voláte, najdete v RVP v části Průřezová témata - Mediální výchova... Ohledně výuky programování na ZŠ - stačilo by, kdyby na každé škole byl robot z lega, kterého by se žáci učili rozpohybovat?
ModulDiskuze
26. 08. 2014
ForumTipy do výuky
V Montessori třídách se obejdou učitelé bez zasedacího pořádku.
ModulDiskuze
25. 08. 2014
ForumTipy do výuky
Zasedací pořádek? Přesazování? Proč si žáci nemohou sednout, kam chtějí?
ModulDiskuze
09. 08. 2014
ForumKoncepce vzdělávání, ŠVP a my
VYHLÁŠENÍ PILOTNÍHO OVĚŘOVÁNÍ ORGANIZACE PŘIJÍMACÍHO ŘÍZENÍ DO OBORŮ VZDĚLÁNÍ S MATURITNÍ ZKOUŠKOU S VYUŽITÍM CENTRÁLNĚ ZADÁVANÝCH JEDNOTNÝCH TESTŮ http://www.msmt.cz/vzdelavani/stredni-v ... iho-rizeni
ModulDiskuze
08. 08. 2014
ForumKoncepce vzdělávání, ŠVP a my
Během letních prázdnin a bez širší diskuze a odborné analýzy se ministr školství rozhodl zavést plošné přijímačky na SŠ. Co si myslíte o tomto postupu? A co si myslíte o samotných plošných přijímačkách na SŠ?
ModulDiskuze
04. 08. 2014
ForumKLUB
Neviditelný symbol: http://www.csfd.cz/film/279740-neviditelny-symbol/
ModulDiskuze
21. 05. 2014
ForumKoncepce vzdělávání, ŠVP a my
Spor o školní písmo. Comenia Script má levnější konkurenci pondělí 19. května 2014 http://www.ceskaskola.cz/2014/05/precte ... menia.html
ModulDiskuze
15. 04. 2014
ForumKoncepce vzdělávání, ŠVP a my
Možná by Vám mohl pomoci tento článek: http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/36/PLAN ... -SVP.html/
ModulDiskuze
15. 04. 2014
ForumHodnocení žáků a evaluace školy
Také by mě zajímalo, jak to přesně je.
ModulDiskuze
08. 04. 2014
ForumTipy do výuky
To také nechápu... K čemu je to dobré?
ModulDiskuze
07. 04. 2014
ForumTipy do výuky
Ale někde už to pochopili a známkovat přestali - ZŠ Londýnská, waldorfské školy, montessori školy... P.S. - Známkovat ovšem nemusíte první verzi slohové práce, ale až tu, co vznikne postupně po "hrách na spisovatele, korektora a nakladatele"...
ModulDiskuze
06. 04. 2014
ForumTipy do výuky
Můžeme si u jedné slohovky "zahrát na spisovatele" a vylepšovat formulace, zápletku, začátek, vyznění, název apod. Tedy neznámkovat... Můžeme si u jiné slohovky "zahrát na korektora" a soustředit se na pravopis, interpunkci apod. Ale neznámkovat... Můžeme si u další slohovky "zahrát na vydavatele" a zaměřit se na to, zda je to skutečně ten slohový útvar, který to měl být, zda je text přizpůsoben cílovému čtenáři apod. Ale neznámkovat...
ModulDiskuze
05. 04. 2014
ForumProfese učitele
Na VŠ se tohle asi neučí, protože učitelé na VŠ s tím nemají žádné zkušenosti... Co však považuji za horší, je skutečost, že učitel, který má problémy ve třídě, nemá žádnou podporu - nemá vedle sebe člověka, na kterého by se mohl obrátit o pomoc - psychologa, mentora, oborového didaktika. A tak píše sem. Bez znalosti konkrétní situace ve třídě mu ale tady nikdo nemůže pomoci... Žáci rozdrobili křídu na židli? - Asi si myslí, že se na křídě dobře sedí... Tak ať si to postupně všichni vyzkouší. Totéž s vodou... Mohou pak v komunitním kruhu sdílet, jaké při tom měli pocity.
ModulDiskuze
05. 04. 2014
ForumTipy do výuky
A co třeba použít kriteriální hodnocení?
ModulDiskuze
16. 02. 2014
ForumAlternativní výuka
Řada pomůcek, které se používají při výuce, mají tyto školy společné... Nevím, proč tento portál umožňuje psát příspěvky anonymům, ale toto tvrzení je rozhodně zcela nepravdivé! Nenašel jsem jedinou "pomůcku", která by byla určena pro waldorfské třídy a používala se v montessori a naopak.
ModulBlogy
12. 01. 2020
Robert Čapek si myslí, že "citaci" dvou článků lze odbýt jednou poznámkou a bez svolení zkopírovat 10 stran textu včetně obrázků formou CTRL+C a CTRL+V do své knihy, aniž by bylo zřejmé, kde tato "citace" v jeho knize začíná. Korektnější by bylo, kdyby kniha Moderní didaktika nesla podtitul "Sborník cizích textů zkopírovaných z různých internetových stránek a knih"...
ModulBlogy
11. 01. 2020
Obávám se, že stejným způsobem Robert Čapek "cituje" i další weby a publikace ve skvé knize...
ModulBlogy
11. 01. 2020
Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník   § 270 Porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi   (1) Kdo neoprávněně zasáhne nikoli nepatrně do zákonem chráněných práv k autorskému dílu, uměleckému výkonu, zvukovému či zvukově obrazovému záznamu, rozhlasovému nebo televiznímu vysílání nebo databázi, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta, zákazem činnosti nebo propadnutím věci.   (2) Odnětím svobody na šest měsíců až pět let, peněžitým trestem nebo propadnutím věci bude pachatel potrestán, a) vykazuje-li čin uvedený v odstavci 1 znaky obchodní činnosti nebo jiného podnikání, b) získá-li takovým činem pro sebe nebo pro jiného značný prospěch nebo způsobí-li tím jinému značnou škodu, nebo c) dopustí-li se takového činu ve značném rozsahu.   (3) Odnětím svobody na tři léta až osm let bude pachatel potrestán, a) získá-li činem uvedeným v odstavci 1 pro sebe nebo pro jiného prospěch velkého rozsahu nebo způsobí-li tím jinému škodu velkého rozsahu, nebo b) dopustí-li se takového činu ve velkém rozsahu.   https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2009-40
ModulBlogy
11. 01. 2020
Opravdu jsou v knize Moderní didaktika (str. 454 až 463) doslovně převzaté 2 články z mého webu Čtenářská gramotnost a projektové vyučování, aniž by Robert Čapek dostal k jejich publikování souhlas vydavatele...   http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg-zahranici/vyuka-dejepisu-ve-francii-1   http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg-zahranici/vyuka-dejepisu-ve-francii-2
ModulBlogy
10. 01. 2020
Autorská práva k textu paní Zuzany Loubet del Bayle má vydavatel odkazovaného webu. Robert Čapek mě v této záležitosti nikdy nekontaktoval. Svolení k publikování článku ve své knize tudíž nemůže mít! Obávám se, že to nebude jediné plagiátorství, kterého se dopustil... Knihu jsem nečetl, ale na Váš podnět zkontroluji, zda Robert Čapek nevykradl i další pasáže z webu www.ctenarska-gramotnost.cz. Rozhodně budu kontaktovat vydavatele jeho publikace a uvidím, jak se k tomu postaví...
ModulBlogy
10. 01. 2020
Děkuji autorovi recenze za upozornění, že Robert Čapek hrubě porušil autorská práva k článkům z webu http://www.ctenarska-gramotnost.cz - budeme to řešit soudní cestou...
ModulBlogy
22. 05. 2017
Výzva senátorům k zamítnutí kariérního řádu má už 5.400 signatářů   Během prvního dne (pondělí 15. 5. 2017) se k naší Výzvě senátorům k zamítnutí kariérního řádu připojilo 2.000 učitelů a jejich počet dále roste (celkem ji podpořilo 5.400 pedagogů). Prosíme, pomozte nám s šířením výzvy mezi pedagogy, aby se dostala do všech škol a ke každému učiteli. Musíme vše stihnout do 24. května 2017, kdy se uskuteční veřejné slyšení v Senátu, nejpozději pak do 31. května 2017, kdy budou senátoři hlasovat o osudu této novely. Děkujeme :-)   http://www.pedagogicka-komora.cz/2017/05/vyzva-senatorum-ma-uz-650-podpisu.html   http://www.pedagogicka-komora.cz
ModulBlogy
27. 04. 2017
Kvalitní zdroj informací o iniciativě Pedagogická komora: http://www.pedagogicka-komora.cz
ModulBlogy
27. 04. 2017
Všimli jste si, že na Metodickém portálu RVP.CZ utichly diskuze? To ve skupině "Pedagogická komora - diskuze" se velmi intenzivně diskutuje i hlasuje o největších problémech českého školství... :-)   https://www.facebook.com/groups/1487605921279593/
ModulBlogy
03. 11. 2015
Petr Bricz je ten český spisovatel Pavel Brycz? A seznam k ústí maturitě je ten seznam k části didaktického testu z literární historie?
ModulBlogy
08. 05. 2015
Nejvíce se mi na tomto příspěvku líbí, že nahlíží na velké historické události očima všedního dne obyvatel obou mocenských bloků. Chápu i francouzské studenty, že se chtějí raději něco dozvědět o USA než o Čechách - choval bych se na jejich místě stejně.
ModulBlogy
06. 05. 2015
Vaše blogy pilně sleduji a považuji je za skvělé! Určitě je lepší číst je, než sledovat televizi. Proto vytrvejte a nenechte se otrávit... :-) Označení "za komunismu" považuji za vžité označení, kterému každý rozumí. Jde o synonyma k označení "před rokem 1989", "za totality" apod. Prostě šlo o dobu, kdy vše, co šlo, kontrolovala komunistická strana pomocí komunistické ideoligie...
ModulBlogy
01. 12. 2014
O holocaustu se učí např. takto: http://audiovideo.rvp.cz/video/2687/VIRTUALNI-HOSPITACE---DEJEPIS-UVOD-DO-TEMATU-SOA.html http://terezinskastafeta.cz/ http://www.prirodniskola.cz/o-skole/skolni-projekty/princ-se-zlutou-hvezdou/ http://www.zmizeli-sousede.cz/
ModulBlogy
09. 10. 2014
Inspirativní video: http://www.rodicevitani.cz/home/dil-5-ten-vas-nezdarnik-to-ma-za-tri/
ModulBlogy
15. 09. 2014
Téma Kladení otázek je pěkně popsáno v knize Učíme děti myslet a učit se (http://www.ctenarska-gramotnost.cz/projektove-vyucovani/pv-zdroje-k-tematu/knihy-1). Když je výuka založená na to, že otázky klade učitel a žáci odpovídají, nelze se divit, když děti přestanou klást ve škole otázky... Aspoň víme, kdy školství selhalo.
ModulBlogy
08. 08. 2014
Slovo "postmoderní" bylo opravdu jeden čas velmi populární, ale v novém tisíciletí se s ním již nesetkávám... Že by přišla nějaká nová epocha? Rozumím mu jako označení období, které přišlo "po moderně" a jejím selhání. Pro modernu bylo typické, že se umělci a intelektuálové hlásili k nějaké ideologii (zářné zítřky komunistické, fašistické, nacistické...). Postmoderna si vystačí s uměním jako takovým - bez ideologií. Ty vidí dokonce jako velmi nebezpečné! Lepší je různorodost, žánrová pestrost, prolínání vysokého umění s nízkým ("detektivka"  Jméno růže), hravost (Woody Allen a jeho majstrštyk Kdyby expresionisté byli dentisty). Tato pluralita je zásadní hodnotou. Možná ale začíná nová epocha - všudypřítomná nevolnost bez hodnot...
ModulBlogy
07. 08. 2014
Konceptuální umění chápu jako snahu umělců přestat vytvářet tradiční umělecké formy (např. obrazy či sochy). Místo toho umělci tvoří různé instalace, kterými se dá procházet (např. zářicí molo, na které vstoupíte, a náhle se ozve bouřlivý potlesk...). Nebo vymýšlejí jen situace, kterým můžete přihlížet nebo se jich i přímo účastnit jako spolutvůrce. V Čechách byl myslím průkopníkem konceptu Milan Knižák. V konceptuálním umění je velmi důležitý neotřelý nápad. Podobně to bude s konceptuální zahradou... Odborněji je to vysvětleno např. zde: http://www.artmuseum.cz/smery_list.php?smer_id=75
ModulČlánky
02. 07. 2014
Tipy pro tvůrčí psaní ve škole: http://sotkoviny.cz/spisovatelem-hrave
ModulBlogy
05. 05. 2014
Téma je složité v tom, že je spíše náboženské než historické. Kdo ví, jak to vlastně bylo... Např. "Římský císař chtěl, aby lidé uctívali jen jeho a tak se mu vůbec nehodilo, co Ježíš říkal. Rozhodl se, že se ho zbaví." je velmi sporné tvrzení jak historické, tak i podle Bible. Ale povídání o dějinách formou dialogu s dítětem je zajímavé. Jsou právě takto psané francouzské knihy pro děti, které zmiňujete v dalším článku? Mně by se tedy více líbilo, kdyby se s dítětem mluvilo nad nějakým pramenem - např. obrázkem - a povídání by nevyznívalo tolik jako poučování...
ModulBlogy
05. 05. 2014
Ty odpovědi sedmiletého dítěte jsou autentické?
ModulBlogy
14. 12. 2013
Je smutné, že po tolika letech je kariérní řád stále stejně mlhavý...
ModulBlogy
03. 11. 2013
Ten výčet se mi líbí. Asi proto, že většina bodů se ve velké míře už více než 100 let realizuje ve třídách montessori. Tolik k výtkám, že v praxi to není možné. :-)
ModulČlánky
06. 10. 2013
Státní maturita neobsahuje testy z informatiky. Tematické plány nejsou povinné. Naopak součástí maturity může být závěrečná práce jako výstup z projektu. Nehledejme překážky tam, kde nejsou... (O grant si musíte požádat.)
ModulBlogy
13. 09. 2013
Když srovnáme, jak se učí např. dějepis ve Francii a u nás, tak musíme dát autorovi původního článku (MUDr. Martin Jan Stránský) za pravdu!
ModulBlogy
01. 09. 2013
Mám pocit, že autor tohoto příspěvku četl úplně jiný článek než já. Ten můj článek začíná slovy: "„Děti by se ve škole měly hlavně učit jak řešit problémy a jak přemýšlet. A v tom je český školský systém špatný. Děti musí znát nazpaměť fakta, která mohou najít za minutu na internetu anebo v knize, ale neučí se přemýšlet,“ upozorňuje MUDr. Martin Jan Stránský, neurolog a přednosta Polikliniky Na Národní v Praze." Čekal bych od kolegy vyšší míru čtenářské gramotnosti a pochopení toho, co pan Stránský skutečně sděluje...
ModulDUM
30. 08. 2013
Opravdu tohle všechno potřebuje kuchař vědět? :-o
ModulČlánky
29. 08. 2013
Vývoj slovních úloh: 1960: Dřevorubec prodá náklaďák řeziva za 100 korun. Jeho náklady jsou čtyři pětiny z výsledné ceny. Jaký je jeho zisk? 1970: Dřevorubec prodá náklaďák řeziva za 100 rublů. Jeho náklady jsou čtyři pětiny z výsledné ceny, neboli 80 rublů. Jaký je jeho zisk? 1980 (nová matematika): Dřevorubec vymění množinu řeziva R za množinu peněz P. Kardinalita množiny P je 100 a každý její prvek má hodnotu 1 rubl. Nakreslete 100 teček reprezentujících prvky množiny P. Množina nákladů N obsahuje o 20 teček méně než množina P. Vyjádřete množinu N jako podmnožinu množiny P a odpovězte na otázku: Jaká je kardinalita množiny teček Z vyjadřující zisk? 1990: Dřevorubec prodá náklaďák řeziva za 100 korun. Jeho náklady jsou 80 korun a zisk 20 korun. Podtrhněte číslo 20. 2000: Pokácením krásného lesa si dřevorubec vydělal 20$. Co si myslíte o tomto způsobu obživy? Jak se teď asi cítí ptáčci a veverky z toho lesa?
ModulBlogy
12. 08. 2013
Mně přijde, že učebnice jsou spíše přecpané a psané pro žáky nesrozumitelným jazykem. Tendence probrat celou učebnici je silná. Postavit RVP ZV v dějepisu na něčem jiném než "žák uvádí..." je ovšem nutné. S tím souhlasím.
ModulBlogy
12. 08. 2013
Mě naopak napadlo, zda po vzoru Francie neproškrtat české učebnice dějepisu... Neučí se toho u nás zbytečně mnoho? Čím více témat, tím povrchnější výuka je. Což platí pro všechny vyučovací předměty.
ModulČlánky
30. 07. 2013
Pěkné postřehy o dnešním světě jsou také v přednáškách Václava Bělohradského, např. zde je zajímavý rozhovor s ním (Společnost nevolnosti): http://www.youtube.com/watch?v=h2hlSmeIZOk