Avatar
Ing. Bořivoj Brdička Ph.D.

Poslední přihlášení 15. 10. 2021

Webové stránky
Název školy/instituce
důchodce z Ráje
ModulČlánky
337
2
11. 10. 2021
Informace o švýcarsko-americkém expertovi, konzultantovi v oblasti aplikace sociálně orientovaného učení v organizacích, který je ve světě znám jako autor pojmu „komunita praxe“.
ModulČlánky
417
0
04. 10. 2021
Shrnutí problematiky zavádění otevřených forem diskuze v rámci výuky na základě materiálu kanadské University of Saskatchewan, který popisuje škálu čtyř úrovní – od totální bezpečnosti k úplné volnosti.
ModulČlánky
444
0
30. 09. 2021
Teoretický pohled na výuku rozvíjející informatické myšlení založený na zprávě dvou oxfordských vědců v souvislosti s integrací umělé inteligence ve formě strojového učení do výuky.
ModulČlánky
768
0
20. 09. 2021
Zpráva o transakci, v níž 2U kupuje edX a která bude mít nezanedbatelný vliv na další existenci volně dostupných MOOC kurzů i na trh s online vzdělávacími programy.
ModulČlánky
998
0
13. 09. 2021
Aktuální pohled na vývoj minimálně 40 let existujícího pojmu „inteligentní výukový systém“ (intelligent tutoring system), který se v oblasti vzdělávacích technologií díky využití umělé inteligence vrací do popředí zájmu odborníků.
ModulČlánky
1822
0
06. 09. 2021
Poslední díl třídílného seriálu mapujícího výsledky projektu OECD 21st Century Children shrnující závěry dvou dosud publikovaných studí zabývajících se digitálním wellbeingem a zdravím v souvislosti se školstvím.
ModulČlánky
2484
0
30. 08. 2021
Druhý díl třídílného seriálu mapujícího výsledky projektu OECD 21st Century Children shrnující poznámky ke studii Vzdělávání v digitálním věku: Zdravé a šťastné děti.
ModulČlánky
3518
0
23. 08. 2021
První díl třídílného seriálu mapujícího výsledky projektu OECD 21st Century Children shrnující poznámky ke studii Vzdělávání dětí 21. století: Emocionální wellbeing v digitálním věku.
ModulČlánky
2182
0
16. 08. 2021
Informace o výzkumné zprávě UNESCO varující před přílišným optimismem při nekritickém zavádění vzdělávacích technologií.
ModulČlánky
3102
2
28. 06. 2021
Zpráva o stejnojmenném MOOC kurzu European Schoolnet Academy zaměřeném na dvě tam probíraná témata – evropské etické pokyny a pět algoritmických zkreslení.
ModulČlánky
2307
1
21. 06. 2021
Zpráva o ekosystému hybridní výuky Michiganské techniky, který je určen pro ZŠ a obsahuje kurikulum zatím hlavně pro 1. stupeň, za nímž stojí dva američtí vědci Cathie Norris a Elliot Soloway.
ModulČlánky
1117
0
14. 06. 2021
Informace o činnosti šéfa Mulago Foundation a teoretika systémových změn, který se snaží definovat podmínky jejich úspěšné realizace.
ModulČlánky
3223
0
07. 06. 2021
Desetiletý vývoj přirovnání učitelů k digitálním rezidentům či návštěvníkům v podání anglického profesora Davida Whita. Zahrnuje i souvislost s povinným přechodem na distanční formy výuky v minulém roce.
ModulČlánky
1132
0
31. 05. 2021
Zpráva o práci jednoho z anglických odborníků na vzdělávací technologie, který se nachází na konzervativnější straně spektra. V poslední době se hodně věnuje umělé inteligenci.
ModulČlánky
1160
0
24. 05. 2021
Zpráva o výrobku, který novou formou využívající umělou inteligenci podporuje realizaci hybridní výuky s částí žáků zapojených online.
ModulČlánky
1288
0
17. 05. 2021
Hlavní zjištění sekundární analýzy dat mezinárodního šetření PISA 2018 zkoumající čtenářskou gramotnost v souvislosti s využitím digitálních technologií.
ModulČlánky
919
0
10. 05. 2021
Zpráva o práci Cory Doctorowa, známého propagátora svobodného internetu a kritika pojmu „kapitalismus dohledu“ Shoshany Zuboff.
ModulČlánky
2511
2
03. 05. 2021
Studie vypracovaná v rámci pracovní skupiny Wellbeing projektu Partnerství 2030, který podporuje realizaci Strategie 2030+.
ModulČlánky
1351
0
26. 04. 2021
Zamyšlení nad rolí technologií při formativním hodnocení žáků založené na vědeckém ověření skutečnosti, že každý má jiné vlastnosti i výchozí podmínky při učení. Sleduje využití technologií v rámci tří hlavních forem učení – paměťové učení, procvičování, badatelská činnost.
ModulČlánky
2818
1
19. 04. 2021
Zpráva o aktuálním vývoji situace ve věci blokování nevhodného obsahu na Facebooku na základě zjištění vyplývajících z rozhovorů redaktorky MIT Technology Review Karen Hao s šéfem skupiny strojového učení FB Joaquininem Quiñonero Candelou.
ModulČlánky
2211
1
12. 04. 2021
Článek popisuje, jak se v USA vyvíjí integrace technologií do výuky. Místo difuze, s níž jsme se setkávali v rámci inovačních postupů dříve, teď mluvíme o interoperabilitě a konvergenci.
ModulČlánky
7371
0
06. 04. 2021
Základní informace o práci kanadského konzultanta vlád ve věci reformy školství, který zanedlouho vystoupí na naší konferenci Úspěch pro každého žáka.
ModulČlánky
1842
2
29. 03. 2021
Základní informace o novém termínu označujícím koncepci související s pedagogikou i andragogikou, který se může možná stát označením nového vědeckého oboru.
ModulČlánky
1549
0
22. 03. 2021
Zamyšlení nad tím, jak profesní přesvědčení učitelů ovlivňuje jejich ochotu využívat ve výuce technologie, a co s tím – to vše v širším kontextu naší současné školské politiky.
ModulČlánky
1406
0
15. 03. 2021
Zpráva o metodice výuky hyflex, při níž jsou někteří žáci ve škole a jiní ve stejném okamžiku doma připojeni online, kterou přináší portál Common Sense. Součástí je výklad často nesprávně používaných pojmů souvisejících s učením na dálku.
ModulČlánky
1221
0
08. 03. 2021
Zpráva o mediálně známém případu, kdy si student stěžoval na to, že ho učí mrtvý profesor a neodpovídá na jeho otázky. Celá věc má ale mnoho zajímavých konsekvencí.
ModulČlánky
1205
0
01. 03. 2021
Nová zpráva o činnosti amerického odborníka na vzdělávací technologie Jesse Stommela, zakladatele specializovaného recenzovaného otevřeného online časopisu Hybrid Pedagogy.
ModulČlánky
1007
0
22. 02. 2021
Zpráva o projektu australské Monash University, který mapuje využití analýzy výukových výsledků v tamních školách a zároveň ukazuje, kam tento rychle se rozvíjející obor směřuje.
ModulČlánky
1047
0
15. 02. 2021
Seznámení s myšlenkami kalifornského experta na vzdělávací technologie, původem učitele, který spolu se svou manželkou, učitelkou, pomáhá učitelům orientovat se v současné situaci plošného zavádění hybridní výuky.
ModulČlánky
1535
0
08. 02. 2021
Hybridní výuka se stává samozřejmostí našich škol. Teoreticky si snad již uvědomujeme, že se liší od čistě prezenční nejen cíli, ale i postupy. Podívejme se, jak metodiku hybridní výuky navrhuje známý odborník z USA John Spencer.
16
83
5
veřejná
bring your own device
BYOD
ModulČlánky
13. 10. 2021
S panem Maršákem nelze než souhlasit. Budu-li se ovšem na učení dívat jako neurobiolog. Jenže my se díváme z pohledu učitele.
ModulČlánky
26. 09. 2021
Já bych ty dva přístupy tolik neodděloval. Vrcholem obrovského množství veřejně dostupných (dez)informací jsou ty, které jsou vědecky podložené. V zásadě je třeba od počátku učit inf. gramotnost jako schopnost ověřovat - tedy vědecký přístup. Na druhou stranu je zde pořád snaha z vědeckých publikací dělat něco, co stojí nad zbytkem světa, což není dobré. V mnoha případech zjistíte, že veřejně nedostupná (neplatí pro vysokoškoláky a knihovníky) "vědecká" zpráva je jen snůška nabubřelých frází úmyslně používající nesrozumitelné "vědecké" formulace. Společenství "vědců" vzájemně se "kriticky" povzbuzujících v rámci recenzních řízení se tak od zbytku světa záměrně odděluje. Michale, vy zjevně stojíte někde mezi. Jsem zvědav, kam půjdete? Čtu od vás vše, nač narazím. Dík!
ModulČlánky
11. 09. 2021
Paní Milá nám podstrčila nenápadnou reklamu na službu, která nabízí pronájem projektorů za denní sazbu srovnatelnou s cenou přístroje. Nikdy jsem si nic podobného nepronajímal, tak nevím?
ModulČlánky
03. 09. 2021
Důkazem probíhající snahy o budování komerčních ekosystémů pro výuku může být např. InSpace (https://www.inspace.chat/) vyvinutý na podporu hybridní výuky, který umožňuje propojení s LMS Canvas.
ModulČlánky
08. 08. 2021
Další podobné svědectví přímo z lůna společnosti, tentokrát od vyhozené datové analytičky Sophie Zhang - https://www.technologyreview.com/2021/07/29/1030260/facebook-whistleblower-sophie-zhang-global-political-manipulation/
ModulČlánky
05. 08. 2021
Jednou z možných cest k interoperabilitě dat, bez níž nelze vytvářet ekosystém a dospět k personalizaci, je aplikace amerických standardů vytvořených neziskovou asociací Ed-Fi, jejímž zakladatelem je Dell Foundation. https://www.ed-fi.org/
ModulČlánky
05. 07. 2021
Děkuji panu Slavíkovi, odkaz jsem opravil. S těmi zkratkami v oficiálních překladech by se mělo něco udělat!
ModulČlánky
07. 05. 2021
Dnes je Digital Wellness Day - https://summit.digitalwellnessday.com/ K tomu fyzickému zdraví - to jsem myslel tak, že největší vliv má sezení u počítače, tj. desktop či notebook. Přenosné přístroje jsou rizikem spíše pro duševní zdraví, tedy závislost. Samozřejmě, že hranice není ostrá.
ModulČlánky
22. 04. 2021
Je hezké, že popisujete vhodné aplikace. Chtělo by to ale spíše mluvit o metodice. Ta je totiž využitím technologií významně ovlivněna a je nutné při budování dig. kompetencí o ní přemýšlet. Obecně mluvíme o digitální pedagogice - https://spomocnik.rvp.cz/keyword/digit%C3%A1ln%C3%AD%20pedagogika/.
ModulČlánky
22. 04. 2021
Po 4 letech zpět k projektu. Neuralink předvedl pokrok na opici, která bravůrně hraje Pong prostřednictvím implantátu v mozku - https://youtu.be/rsCul1sp4hQ.
ModulČlánky
14. 04. 2021
Stříbrná nit úspěšně pokračuje dodnes. Hezký přehled nejzajímavějších epizod představili Punya Mishra, Yong Zhao a Curt Bonk na nedávné konferenci SITE - https://youtu.be/KToJafw-di4.
ModulČlánky
31. 03. 2021
Tak je to. Té moderní pedagogice říkáme digitální. Hodně bych se divil, kdyby heutagogika jako pojem zevšeobecnila. Akademici si ale jistě nenechají vzít příležitost vypadat vědecky.
ModulČlánky
16. 03. 2021
Hezký námět na tvořivou aktivitu od Johna Spencera. Nazval ji The Mysterious Train (Tajemný vlak). Úkolem je vybrat ze svého života pár událostí, které je třeba popsat ve formě pohledu z okna při jízdě vlakem se zastávkami. Vtip je v tom, že vlak jede z minulosti přes přítomnost až do budoucnosti. https://youtu.be/LoXb3P0LPiA
ModulČlánky
11. 02. 2021
Barboro, vaše aktivita ja naprosto skvělá. Díky za ni! Jen si dovolím poznamenat, že to zvenku vypadá, že jste až příliš fixovaná na jednu aplikaci pro tvorbu myšlenkových map. Jak jste si již všimla, když se rozhlédnete, najdete ještě mnoho jiných, nejen na mapy. Přeji mnoho úspěchů!
ModulČlánky
22. 01. 2021
Pane Tišle,vše, co píšete, je pravda a já naprosto souhlasím. Jen mě udivuje, že teď, v době zavřených škol a zákazu osobních kontaktů, nevidíte tu skutečnost, že takový naučný výlet se dá podniknout i online. Když jsem před 12 lety článek psal, byl americkým školám impulsem nedostatek peněz na naftu pro školní autobusy, které je na výlety běžně vozily. Mohu potvrdit, že tam je tato aktivita ještě mnohem běžnější, než u nás - viz Muzeum v USA a Kanadě jako "odborná učebna" (to jsem psal před 30 lety).
ModulČlánky
27. 11. 2020
Paní Chmelařová, děkuji za pokus ukázat, jak může vypadat současná výuková aplikace. Tak, jak ji popisujete, bych si netroufal ono výsledné učení označit za blended learning. Jak správně na začátku říkáte, blended znamená kombinaci prezenční a online výuky, což dnes, díky stále větší propojenosti obou forem, označujeme za výuku hybridní. To, co popisujete, je nejmodernější výuka řízená prvky umělé inteligence, která disponuje funkcí řízení výukového procesu (learning analytics). Výuku jazyků (zvláště dospělých) si lze do určité míry představit i bez učitele. V okamžiku, kdy je do aktivit zapojen i živý učitel (vidí výsledky), lze takovou aplikaci velmi dobře nasadit do výuky hybridní.
ModulČlánky
23. 11. 2020
Prosím, všimněte si té skutečnosti, že v angličtině má jiný význam „emergency remote teaching“ zde přeloženo jako „nouzová distanční výuka“ a tradiční již leta praktikovaná „distance education“ či „distance learning“, což je výuka, při níž se žák s učitelem vůbec nepotká. Podle všeho tyto názvoslovné nuance zůstanou učitelské veřejnosti skryty a budeme se jimi zabývat jen my, kteří se neúspěšně snažíme budovat specializovaný obor vzdělávacích technologií. Snad se dokážeme sjednotit?
ModulČlánky
18. 11. 2020
Sort Fact from Fiction Online with Lateral Readingvideo Stanford History Education Group
ModulČlánky
23. 10. 2020
No dobře, tedy malá oprava. Je nepředstavitelné, aby "to bylo legální". V Anglii si tenkrát schválili zákon, podle kterého byl za zničení stroje trest smrti. Samozřejmě si uvědomuji, že v naší části světa je situace jiná než jinde. Já jsem si při prvním pohledu myslel, že Ondřej chce připomenout nelidské podmínky života - třeba v indickém slumu.
ModulČlánky
27. 09. 2020
Nejnovější vývoj popisuje osobně Musk: Neuralink Progress Update, Summer 2020. Přesto, že se jedná o show a firma dosud nic konkrétního lidem nenabídla, je zřejmé, že určitý pokrok existuje. Cílem je umocnit schopnosti lidí tak, aby dokázali držet krok s umělou inteligencí.
ModulČlánky
24. 09. 2020
Za normálních časů budeme učit hybridně a plně přitom využívat všech výhod osobního kontaktu s žákem (rád bych si představoval, že je takový kontakt u většiny učitelů skutečně přínosný). V dobách pandemie nebo dokonce v situaci zavřených škol nám ale nezbývá nic jiného, než se snažit do online světa přenést i takové výchovné postupy, které využívají nekognitivní postupy. Je to dost těžké, ale nikoli zcela nemožné:Tiché poznání v online světě, Antropoložka internetu Mimi Ito.
ModulČlánky
20. 09. 2020
Skutečnost, že znevýhodnění žáci nevystačí s rovným přístupem ke vzdělání bývá v sociologii označována jako Matoušův efekt, který je založen na podobenství Matoušova evangelia:"Kdo má, tomu bude dáno a bude mít ještě víc; ale kdo nemá, tomu bude odňato i to, co má." (Mt 13,12)"hledíce nevidí a slyšíce neslyší ani nechápou“ (Mt 13,13) V našem případě pak mluvíme o digitálním Matoušově efektu, v jehož důsledku ti, kteří mají (potřebné schopnosti), jsou schopni přístroje používat ke svému zdokonalování, a naopak.
ModulČlánky
27. 08. 2020
Sir Ken Robinson zemřel 20.8.2020 ve věku 70 let po krátkém boji s rakovinou.
ModulČlánky
23. 08. 2020
Už mě nebaví pořád opravovat opakovaně blokovanou adresu služby Sci-Hub. Zájemce odkážu na příslušný článek Wikipedie, který snad bude mít vždy aktuálně funkční odkaz. Pevně věřím, že se nepodaří tento ojedinělý počin zničit úplně.Sci-Hub na Wikipedii.
ModulČlánky
27. 06. 2020
Ještě si v této souvislosti dovolím připomenout, že jsme o tom, jak dopadlo ověřování schopnosti žáků číst digitálně, psali již v souvislosti s PISA 2012 - OECD: Žáci, počítače a učení.
ModulČlánky
24. 06. 2020
Po přečtení posledního návrhu Strategie 2030+ mohu jen konstatovat, že podobnost se situací v Anglii je ještě větší, než jsem si myslel. Nesplněné cíle předchozí SDV jsou tam přepsány, ministersvo se chystá do školského zákona doplnit distanční vzdělávání (myšleno variantu vzdělávání rovnoceného prezenčnímu realizovaného na dálku) a vybavování žáků technologiemi je na spadnutí.Přesto tu naši Strategii hodnotím velmi kladně. Bude zajímavé sledovat, co z ní se podaří realizovat.
ModulČlánky
22. 06. 2020
Máte-li zájem, ze stolu byl pořízen záznam - https://youtu.be/TjRQh2fHJ0c. Nemusíte ale ztrácet 2 h drahoceného času. To hlavní vám řeknu jednou větou. Naše školy nebudou v dohledné době schopny v dostatečné míře zvyšovat mediální gramotnost žáků.
ModulČlánky
15. 06. 2020
Ještě připojím pozvánku na Kulatý stůl k mediální gramotnosti, který bude ve středu 17.6. od 14:00 v Městské knihovně v Praze (a také online) - https://skav.cz/kulate_stoly/budou-nase-skoly-schopny-zvysovat-medialni-gramotnost-zaku/.
ModulČlánky
22. 04. 2020
Ono není vůbec nutné, aby ten výzkum nad produktem realizoval člen organizce, která takový certifikát vydává. Je na vývojáři, aby si takovou spolupráci zajistit. Je mi ale docela jasné, že v našich podmínkách je to skoro nemožné. Ještě teď mám v živé paměti, jak jsem byl u svého akademického zaměstnavatele hrubě napadán, když jsem si dovolil zpochybnit placený posudek, který si u stejné akademické instituce objednal náš známý vydavatel učebnic. Kdyby se do toho Digikoalice pustila, musela by zajistit, aby byl provedený výzkum skutečně nezávislý!
ModulČlánky
16. 04. 2020
Je dobře, že se neinformatičtí metodici a učitelé zamýšlí nad využitím technologií. Kdybych směl k tomuto článku něco přidat, bylo by to upozornění, že přes veškerou snahu pořád dělá dojem, že technologie jsou jen prostředkem pro naplňování kognitivních cílů ("pomohou přiblížit žákům učivo"). Přitom odkazuje model SAMR, který sám o sobě ukazuje, že změny, které technologie do výuky přinášejí, jdou mnohem dále. Mění samotnou podstatu procesu učení i cíle (Technologická transformace vzdělávání podle Prenského).  Hezky by se to dalo dokumentovat na zde popisované metodice kooperativní skupinové výuky, která má pro oblast využití technologií svůj přeobraz v Mitrových SOLEs a byla k nám zavedena panem (tehdy ředitelem ZŠ ve Znojmě) Hubatkou jako digitální hnízda. Dnes se jedná přímo o klasickou formu kombinované (blended) výuky. Je důležité si uvědomit hlavně posun od naplňování kognitivních cílů jako hlavní náplni výukových aktivit ke kompetencím. Jsem si docela jist, že paní učitelka Štikarovská bude vědět, o čem mluvím. Docela by mě zajímalo, jestli se nepokusí vyzkoušet metodiku převráceného učení. Spomocník se bude jistě i nadále snažit ji přiblížit.