Avatar
Ing. Bořivoj Brdička Ph.D.

Poslední přihlášení 12. 05. 2021

Webové stránky
Název školy/instituce
důchodce z Ráje
ModulČlánky
244
0
10. 05. 2021
Zpráva o práci Cory Doctorowa, známého propagátora svobodného internetu a kritika pojmu „kapitalismus dohledu“ Shoshany Zuboff.
ModulČlánky
835
2
03. 05. 2021
Studie vypracovaná v rámci pracovní skupiny Wellbeing projektu Partnerství 2030, který podporuje realizaci Strategie 2030+.
ModulČlánky
527
0
26. 04. 2021
Zamyšlení nad rolí technologií při formativním hodnocení žáků založené na vědeckém ověření skutečnosti, že každý má jiné vlastnosti i výchozí podmínky při učení. Sleduje využití technologií v rámci tří hlavních forem učení – paměťové učení, procvičování, badatelská činnost.
ModulČlánky
606
0
19. 04. 2021
Zpráva o aktuálním vývoji situace ve věci blokování nevhodného obsahu na Facebooku na základě zjištění vyplývajících z rozhovorů redaktorky MIT Technology Review Karen Hao s šéfem skupiny strojového učení FB Joaquininem Quiñonero Candelou.
ModulČlánky
609
0
12. 04. 2021
Článek popisuje, jak se v USA vyvíjí integrace technologií do výuky. Místo difuze, s níž jsme se setkávali v rámci inovačních postupů dříve, teď mluvíme o interoperabilitě a konvergenci.
ModulČlánky
2341
0
06. 04. 2021
Základní informace o práci kanadského konzultanta vlád ve věci reformy školství, který zanedlouho vystoupí na naší konferenci Úspěch pro každého žáka.
ModulČlánky
1008
2
29. 03. 2021
Základní informace o novém termínu označujícím koncepci související s pedagogikou i andragogikou, který se může možná stát označením nového vědeckého oboru.
ModulČlánky
927
0
22. 03. 2021
Zamyšlení nad tím, jak profesní přesvědčení učitelů ovlivňuje jejich ochotu využívat ve výuce technologie, a co s tím – to vše v širším kontextu naší současné školské politiky.
ModulČlánky
916
0
15. 03. 2021
Zpráva o metodice výuky hyflex, při níž jsou někteří žáci ve škole a jiní ve stejném okamžiku doma připojeni online, kterou přináší portál Common Sense. Součástí je výklad často nesprávně používaných pojmů souvisejících s učením na dálku.
ModulČlánky
884
0
08. 03. 2021
Zpráva o mediálně známém případu, kdy si student stěžoval na to, že ho učí mrtvý profesor a neodpovídá na jeho otázky. Celá věc má ale mnoho zajímavých konsekvencí.
ModulČlánky
879
0
01. 03. 2021
Nová zpráva o činnosti amerického odborníka na vzdělávací technologie Jesse Stommela, zakladatele specializovaného recenzovaného otevřeného online časopisu Hybrid Pedagogy.
ModulČlánky
720
0
22. 02. 2021
Zpráva o projektu australské Monash University, který mapuje využití analýzy výukových výsledků v tamních školách a zároveň ukazuje, kam tento rychle se rozvíjející obor směřuje.
ModulČlánky
751
0
15. 02. 2021
Seznámení s myšlenkami kalifornského experta na vzdělávací technologie, původem učitele, který spolu se svou manželkou, učitelkou, pomáhá učitelům orientovat se v současné situaci plošného zavádění hybridní výuky.
ModulČlánky
1107
0
08. 02. 2021
Hybridní výuka se stává samozřejmostí našich škol. Teoreticky si snad již uvědomujeme, že se liší od čistě prezenční nejen cíli, ale i postupy. Podívejme se, jak metodiku hybridní výuky navrhuje známý odborník z USA John Spencer.
ModulČlánky
1472
0
01. 02. 2021
Zpráva o MOOC kurzu edX, který byl vytvořen v MIT Teaching Systems Lab a který se snaží posunout učitele směrem k lepšímu poznání mimoškolního života hlavně znevýhodněných žáků za účelem zlepšení jejich vztahu ke škole a k učení.
ModulČlánky
1176
0
25. 01. 2021
Pohled novozélandského odborníka v oboru vzdělávacích technologií na to, jak by měla vypadat hybridní výuka, která se v důsledku pandemie stává běžnou ve školách na celém světě.
ModulČlánky
1221
0
18. 01. 2021
Zpráva o výzkumu holandských vědců z Utrecht University, který analyzoval zprávy o nasazení metodiky převrácené třídy ve 114 případech ve školách na celém světě.
ModulČlánky
1096
0
11. 01. 2021
Zpráva o reakcích největších platforem MOOC kurzů na mimořádnou situaci vyvolanou pandemií se zvláštním zřetelem na Čínu.
ModulČlánky
1236
0
04. 01. 2021
Přehledový článek pojednávající o posunech ve vnímání fungování kombinovaných forem vzdělávání vyvolaných pandemií založený na zprávách kanadského experta Tony Batese, amerického Matta Donovana a anglického Steve Wheelera.
ModulČlánky
1140
0
21. 12. 2020
Zamyšlení nad vlastnostmi jedné z nejvýše postavených kompetencí, nad tím, jak by se mohla získávat a jak bychom s ní měli zacházet při přípravě revize RVP.
ModulČlánky
1067
0
14. 12. 2020
Zpráva o výsledcích modulu, který v PISA 2018 bez naší účasti ověřoval globální kompetence.
ModulČlánky
1619
0
07. 12. 2020
Zpráva o kurzu MIT Teaching Systems Lab, který pomáhá učitelům zařadit do online a hybridní výuky kontroverzní témata, s nimiž žáci přicházejí mimo školu běžně do styku.
ModulČlánky
1336
0
30. 11. 2020
Informace o nové knize známého vědce MIT Justina Reicha, v níž vysvětluje svůj postoj k opakovaně se vyskytujícím mediálně zajímavým zprávám o skokové transformaci školství díky využití technologií.
ModulČlánky
966
0
16. 11. 2020
Zajímavá zjištění amerického tradičně značně velkého průzkumu využití vzdělávacích technologií u učitelů, žáků a rodičů, který reaguje na současnou situaci uzavření škol.
ModulČlánky
2588
1
09. 11. 2020
Shrnutí myšlenek známého amerického odborníka na praktické využití vzdělávacích technologií, který se zabývá situací, kdy žáci musí částečně pracovat na dálku (online) a nejsou pod přímou kontrolou učitele.
ModulČlánky
1188
0
02. 11. 2020
Zamyšlení nad významem podobenství, v němž je pedagogika koněm a technologie vozem, nad nímž v současné době vedou odborníci polemiku.
ModulČlánky
1908
1
26. 10. 2020
Zpráva o vědeckém experimentu ozřejmujícím rozdíl mezi spoluprací kolaborativní a kooperativní. Má významný dopad na nastavení výukových postupů. Realizace proběhla v rámci Erasmus projektu Novigado.
ModulČlánky
2342
2
19. 10. 2020
Zamyšlení nad souvislostmi současných snah o smysluplné nasměrování vývoje technologií v souvislosti s hnutím ludditů, které něco vzdáleně podobného prosazovalo na přelomu 18. a 19. století v Anglii.
ModulČlánky
1173
0
12. 10. 2020
Zpráva o tom, jak celosvětová pandemie urychluje nástup robotů všude tam, kde stroje nahrazují problematický přímý kontakt mezi lidmi.
ModulČlánky
1217
0
05. 10. 2020
Informace o aktuálním plánu prezidenta Trumpa využít schopností čínského vlastníka platformy TikTok k vývoji aplikace učící americké děti dějiny jejich země tak, jak by si přál on.
16
18
5
veřejná
bring your own device
BYOD
ModulČlánky
07. 05. 2021
Dnes je Digital Wellness Day - https://summit.digitalwellnessday.com/ K tomu fyzickému zdraví - to jsem myslel tak, že největší vliv má sezení u počítače, tj. desktop či notebook. Přenosné přístroje jsou rizikem spíše pro duševní zdraví, tedy závislost. Samozřejmě, že hranice není ostrá.
ModulČlánky
22. 04. 2021
Je hezké, že popisujete vhodné aplikace. Chtělo by to ale spíše mluvit o metodice. Ta je totiž využitím technologií významně ovlivněna a je nutné při budování dig. kompetencí o ní přemýšlet. Obecně mluvíme o digitální pedagogice - https://spomocnik.rvp.cz/keyword/digit%C3%A1ln%C3%AD%20pedagogika/.
ModulČlánky
22. 04. 2021
Po 4 letech zpět k projektu. Neuralink předvedl pokrok na opici, která bravůrně hraje Pong prostřednictvím implantátu v mozku - https://youtu.be/rsCul1sp4hQ.
ModulČlánky
14. 04. 2021
Stříbrná nit úspěšně pokračuje dodnes. Hezký přehled nejzajímavějších epizod představili Punya Mishra, Yong Zhao a Curt Bonk na nedávné konferenci SITE - https://youtu.be/KToJafw-di4.
ModulČlánky
31. 03. 2021
Tak je to. Té moderní pedagogice říkáme digitální. Hodně bych se divil, kdyby heutagogika jako pojem zevšeobecnila. Akademici si ale jistě nenechají vzít příležitost vypadat vědecky.
ModulČlánky
16. 03. 2021
Hezký námět na tvořivou aktivitu od Johna Spencera. Nazval ji The Mysterious Train (Tajemný vlak). Úkolem je vybrat ze svého života pár událostí, které je třeba popsat ve formě pohledu z okna při jízdě vlakem se zastávkami. Vtip je v tom, že vlak jede z minulosti přes přítomnost až do budoucnosti. https://youtu.be/LoXb3P0LPiA
ModulČlánky
11. 02. 2021
Barboro, vaše aktivita ja naprosto skvělá. Díky za ni! Jen si dovolím poznamenat, že to zvenku vypadá, že jste až příliš fixovaná na jednu aplikaci pro tvorbu myšlenkových map. Jak jste si již všimla, když se rozhlédnete, najdete ještě mnoho jiných, nejen na mapy. Přeji mnoho úspěchů!
ModulČlánky
22. 01. 2021
Pane Tišle,vše, co píšete, je pravda a já naprosto souhlasím. Jen mě udivuje, že teď, v době zavřených škol a zákazu osobních kontaktů, nevidíte tu skutečnost, že takový naučný výlet se dá podniknout i online. Když jsem před 12 lety článek psal, byl americkým školám impulsem nedostatek peněz na naftu pro školní autobusy, které je na výlety běžně vozily. Mohu potvrdit, že tam je tato aktivita ještě mnohem běžnější, než u nás - viz Muzeum v USA a Kanadě jako "odborná učebna" (to jsem psal před 30 lety).
ModulČlánky
27. 11. 2020
Paní Chmelařová, děkuji za pokus ukázat, jak může vypadat současná výuková aplikace. Tak, jak ji popisujete, bych si netroufal ono výsledné učení označit za blended learning. Jak správně na začátku říkáte, blended znamená kombinaci prezenční a online výuky, což dnes, díky stále větší propojenosti obou forem, označujeme za výuku hybridní. To, co popisujete, je nejmodernější výuka řízená prvky umělé inteligence, která disponuje funkcí řízení výukového procesu (learning analytics). Výuku jazyků (zvláště dospělých) si lze do určité míry představit i bez učitele. V okamžiku, kdy je do aktivit zapojen i živý učitel (vidí výsledky), lze takovou aplikaci velmi dobře nasadit do výuky hybridní.
ModulČlánky
23. 11. 2020
Prosím, všimněte si té skutečnosti, že v angličtině má jiný význam „emergency remote teaching“ zde přeloženo jako „nouzová distanční výuka“ a tradiční již leta praktikovaná „distance education“ či „distance learning“, což je výuka, při níž se žák s učitelem vůbec nepotká. Podle všeho tyto názvoslovné nuance zůstanou učitelské veřejnosti skryty a budeme se jimi zabývat jen my, kteří se neúspěšně snažíme budovat specializovaný obor vzdělávacích technologií. Snad se dokážeme sjednotit?
ModulČlánky
18. 11. 2020
Sort Fact from Fiction Online with Lateral Readingvideo Stanford History Education Group
ModulČlánky
23. 10. 2020
No dobře, tedy malá oprava. Je nepředstavitelné, aby "to bylo legální". V Anglii si tenkrát schválili zákon, podle kterého byl za zničení stroje trest smrti. Samozřejmě si uvědomuji, že v naší části světa je situace jiná než jinde. Já jsem si při prvním pohledu myslel, že Ondřej chce připomenout nelidské podmínky života - třeba v indickém slumu.
ModulČlánky
27. 09. 2020
Nejnovější vývoj popisuje osobně Musk: Neuralink Progress Update, Summer 2020. Přesto, že se jedná o show a firma dosud nic konkrétního lidem nenabídla, je zřejmé, že určitý pokrok existuje. Cílem je umocnit schopnosti lidí tak, aby dokázali držet krok s umělou inteligencí.
ModulČlánky
24. 09. 2020
Za normálních časů budeme učit hybridně a plně přitom využívat všech výhod osobního kontaktu s žákem (rád bych si představoval, že je takový kontakt u většiny učitelů skutečně přínosný). V dobách pandemie nebo dokonce v situaci zavřených škol nám ale nezbývá nic jiného, než se snažit do online světa přenést i takové výchovné postupy, které využívají nekognitivní postupy. Je to dost těžké, ale nikoli zcela nemožné:Tiché poznání v online světě, Antropoložka internetu Mimi Ito.
ModulČlánky
20. 09. 2020
Skutečnost, že znevýhodnění žáci nevystačí s rovným přístupem ke vzdělání bývá v sociologii označována jako Matoušův efekt, který je založen na podobenství Matoušova evangelia:"Kdo má, tomu bude dáno a bude mít ještě víc; ale kdo nemá, tomu bude odňato i to, co má." (Mt 13,12)"hledíce nevidí a slyšíce neslyší ani nechápou“ (Mt 13,13) V našem případě pak mluvíme o digitálním Matoušově efektu, v jehož důsledku ti, kteří mají (potřebné schopnosti), jsou schopni přístroje používat ke svému zdokonalování, a naopak.
ModulČlánky
27. 08. 2020
Sir Ken Robinson zemřel 20.8.2020 ve věku 70 let po krátkém boji s rakovinou.
ModulČlánky
23. 08. 2020
Už mě nebaví pořád opravovat opakovaně blokovanou adresu služby Sci-Hub. Zájemce odkážu na příslušný článek Wikipedie, který snad bude mít vždy aktuálně funkční odkaz. Pevně věřím, že se nepodaří tento ojedinělý počin zničit úplně.Sci-Hub na Wikipedii.
ModulČlánky
27. 06. 2020
Ještě si v této souvislosti dovolím připomenout, že jsme o tom, jak dopadlo ověřování schopnosti žáků číst digitálně, psali již v souvislosti s PISA 2012 - OECD: Žáci, počítače a učení.
ModulČlánky
24. 06. 2020
Po přečtení posledního návrhu Strategie 2030+ mohu jen konstatovat, že podobnost se situací v Anglii je ještě větší, než jsem si myslel. Nesplněné cíle předchozí SDV jsou tam přepsány, ministersvo se chystá do školského zákona doplnit distanční vzdělávání (myšleno variantu vzdělávání rovnoceného prezenčnímu realizovaného na dálku) a vybavování žáků technologiemi je na spadnutí.Přesto tu naši Strategii hodnotím velmi kladně. Bude zajímavé sledovat, co z ní se podaří realizovat.
ModulČlánky
22. 06. 2020
Máte-li zájem, ze stolu byl pořízen záznam - https://youtu.be/TjRQh2fHJ0c. Nemusíte ale ztrácet 2 h drahoceného času. To hlavní vám řeknu jednou větou. Naše školy nebudou v dohledné době schopny v dostatečné míře zvyšovat mediální gramotnost žáků.
ModulČlánky
15. 06. 2020
Ještě připojím pozvánku na Kulatý stůl k mediální gramotnosti, který bude ve středu 17.6. od 14:00 v Městské knihovně v Praze (a také online) - https://skav.cz/kulate_stoly/budou-nase-skoly-schopny-zvysovat-medialni-gramotnost-zaku/.
ModulČlánky
22. 04. 2020
Ono není vůbec nutné, aby ten výzkum nad produktem realizoval člen organizce, která takový certifikát vydává. Je na vývojáři, aby si takovou spolupráci zajistit. Je mi ale docela jasné, že v našich podmínkách je to skoro nemožné. Ještě teď mám v živé paměti, jak jsem byl u svého akademického zaměstnavatele hrubě napadán, když jsem si dovolil zpochybnit placený posudek, který si u stejné akademické instituce objednal náš známý vydavatel učebnic. Kdyby se do toho Digikoalice pustila, musela by zajistit, aby byl provedený výzkum skutečně nezávislý!
ModulČlánky
16. 04. 2020
Je dobře, že se neinformatičtí metodici a učitelé zamýšlí nad využitím technologií. Kdybych směl k tomuto článku něco přidat, bylo by to upozornění, že přes veškerou snahu pořád dělá dojem, že technologie jsou jen prostředkem pro naplňování kognitivních cílů ("pomohou přiblížit žákům učivo"). Přitom odkazuje model SAMR, který sám o sobě ukazuje, že změny, které technologie do výuky přinášejí, jdou mnohem dále. Mění samotnou podstatu procesu učení i cíle (Technologická transformace vzdělávání podle Prenského).  Hezky by se to dalo dokumentovat na zde popisované metodice kooperativní skupinové výuky, která má pro oblast využití technologií svůj přeobraz v Mitrových SOLEs a byla k nám zavedena panem (tehdy ředitelem ZŠ ve Znojmě) Hubatkou jako digitální hnízda. Dnes se jedná přímo o klasickou formu kombinované (blended) výuky. Je důležité si uvědomit hlavně posun od naplňování kognitivních cílů jako hlavní náplni výukových aktivit ke kompetencím. Jsem si docela jist, že paní učitelka Štikarovská bude vědět, o čem mluvím. Docela by mě zajímalo, jestli se nepokusí vyzkoušet metodiku převráceného učení. Spomocník se bude jistě i nadále snažit ji přiblížit.
ModulČlánky
02. 04. 2020
Mám takový dojem, že ve skutečnosti zde nejsou žádné rozpory. Je zřejmé, že ne všechny žánry mohou používat hyperlinkové psaní. Typicky se hodí hlavné do referátů či do výukových materiálů. Autor hypertextového dokumentu píše tak, aby v základu bylo jen to nejnutnější, a přidává na hlubších úrovních detaily. Pozor ale, toto již je hodně vzácné. Detaily jsou všude online dostupné, takže je nejjednodušší je odkazovat. Riziko ztráty orientace je reálné. Schopnost mu nepodlehnout je základní dovedností informační (mediální) gramotnosti. Tedy patří k tomu, co by se žáci měli ve škole naučit.
ModulČlánky
02. 04. 2020
I studenti pana Maška možná umějí něco lépe, než vy, pane Kocourku. Pokud byste jim dal šanci vás to, zvláště teď při zavřených školách, naučit, byla by to určitě hodně užitečná výuková aktivita.
ModulČlánky
28. 03. 2020
Wiki se v článku vyskytuje jen jednou. Pravděpodobně bychom mohli tento fenomén doby (kultury konektivity), který byl zcela nahrazen sdílením dokumentů, již odeslat do propadliště dějin. Umím si ale docela dobře představit, že by tento nástroj mohl posloužit jako prostředek pro nácvik "hyperlinkového" sdíleného psaní.
ModulČlánky
18. 03. 2020
Upozorňuji na zítřejší webinář  Jak na online vzdělávání.
ModulČlánky
15. 03. 2020
Virtuální American Academy s podporou cesko.digital česky:https://virtualniskola.americanacademy.com/
ModulČlánky
14. 03. 2020
Zjeřejňuji zajímavou nabídku dobrovolnické (nezištné) technické pomoci těm učitelům, kteří mají problémy s online výukou. pá 13. 3. 2020 odesílatel napsal: S cim mohu pomoci:= technická pomoc, aby ucitel nemusel zapasit s technikou = je jedna drobna cast (aby vybaveni fugovalo, mikrofon, sluchatka) dobrá priprava = půlka úspechu= zaškoleni učitelů s online tooly, kdyz ma ucitel jasnou predstavu, co chce delat, co je cilem jeho snažení= pomoc mu najit online formu, která bude nejvic fungovat (online hlasovani, online kvizy, atp., skupinova prace)= pokud ucitel nikdy nevedl online praci, mohu jako mentor pomoc s prekonanim zakladnich problemu, jak ridit online spolupraci. Jak pracovat s danou aplikaci. Jak se zorientovat velkém množstvi SW a doporučení, kdy každou věc můžete realizovat několika různými aplikacemi (ale některé kombinace SW jsou spíše kotraproduktivni, ale to učitel nemuže tušit)= v neposledni rade mohu pomoci s pripravou prezenataci a materialu, to muze taktez ulehcit praci.
ModulČlánky
13. 03. 2020
Specializovaný web MŠMT:https://nadalku.msmt.cz/