Avatar
Mgr. Marcela Svejkovská

Poslední přihlášení 14. 08. 2021

Společenská role
Pedagog
Název školy/instituce
Gymnázium Kadaň
Stupeň vzdělávání
Gymnázium
ModulDUM
1690
0
06. 04. 2021
Studenti/žáci pracují s cimrmanovskou hrou České nebe, přemýšlejí nad tím, kdo je a kdo není „miláčkem národa“, proč v komisi kromě „Babičky“ nebyly žádné ženy, jak to bylo (je) s legionáři..., koho bychom do komise navrhli dnes. Vhodné pro skupinovou práci, nutné vymezit dvě vyučovací hodiny, možné propojení s češtinou, literaturou a dějepisem. Diskutujeme mj. o tom, do jaké míry se máme brát jako národ vážně.
ModulDUM
771
0
22. 03. 2021
Žáci srovnávají dvě nahrávky vyprávění pana Hanuše Hrona, pracují s jeho vzpomínkami, které zaznamenala Paměť národa. Využívají mapu, hledají klíčová slova, překládají z angličtiny, seznamují se s projektem Centropa. Dávají dohromady otázky, na které by se pana Hrona rádi zeptali.
ModulDUM
2290
0
11. 01. 2021
Žáci se s mistrem Janem Husem seznamují prostřednictvím krátkých filmů vzniklých k výročí 2015 a ukázky hry České nebe. Jeho osobnost reflektují skrze dopis „Johanky z Arku“ a také přemýšlením a diskuzí nad četností a formou vztahování se k Husově odkazu v průběhu uplynulých dvou staletí včetně současnosti. Informace vyhledávají a třídí sami nebo ve skupinkách.
ModulDUM
1342
0
02. 11. 2020
Žáci hledají cestu k baroku prostřednictvím krátkých videí, hledáním klíčových slov, přemýšlením nad pravdivostí hypotéz, dramatizací, diskuzí.
ModulČlánky
3500
0
05. 03. 2020
Studenty následující lekce přenese do pohraničního městečka Vejprty a na základě ukázek konkrétních kádrových posudků se seznamují s pojmy „kádrový posudek, role učitele v socialistické společnosti, lidově demokratické státní zřízení, třídní původ, hraniční pásmo“. Pracují ve skupinách a společně hledají odpovědi na zadané otázky a sami otázky kladou.
ModulDUM
774
0
30. 01. 2020
Metodický příspěvek k lekcím o kolektivizaci, která vedla k likvidaci selského stavu v českých zemích. Studenti na základě práce s prameny odhalují zákonitosti tohoto likvidačního procesu, seznamují se s případy konkrétních lidí. Hledají společné znaky a přemýšlejí nad nimi. Sehrají dramatickou scénku. V rámci zachování autenticity je přepis pramenů doprovázející obrazový materiál zachován v původní verzi, tj. neprošel jazykovou korekturou.
ModulČlánky
4015
0
05. 12. 2019
Tato čtenářská dílna pracuje s životními příběhy několika výjimečných žen. Žáci by si na jejím základě mohli uvědomit, že život každému přináší nepřeberné možnosti uplatnění. A i když máme odlišné „startovací podmínky“, je důležité mít sny a snažit se je uskutečňovat. I přes „nepřízeň osudu“ (a možná i jí navzdory).
ModulDUM
1227
0
14. 11. 2019
Metodika doporučená jako rozšiřující učivo do hodin dějepisu, základů společenských věd, seminářů... Pracuje s archiváliemi z let 1946 a 1947, konkrétně se zápisy schůzí Místního národního výboru v Měděnci. Tyto se stávají pro studenty čítankou mezilidských vztahů a nového společenského uspořádání ve staré hornické krušnohorské obci.
ModulČlánky
4762
0
14. 11. 2019
Hodinový workshop je věnovaný deseti ženám, které jsou příkladem protikomunistické rezistence. Autorka vybrala úryvky z rozhovorů z knihy „Bytová revolta: Jak ženy dělaly disent“. Studenti ve skupinkách vždy pracují se vzpomínkami dvou žen, všímají si, jak vnímaly strach, co je vedlo k podepsání Charty 77, jaké metody vůči nim uplatňovala StB atp. Značná část hodiny je vyčleněna pro diskuzi o smyslu disentu, motivaci k rezistenci a jejímu smyslu.
ModulČlánky
4589
0
12. 11. 2019
Žáci se četbou (poslechem) ukázek nejslavnějšího Goldingova románu přenesou spolu se skupinou chlapců na pustý ostrov a přemýšlejí nad mezilidskými vztahy, nezbytností řádu a respektování autorit, nad cenou přátelství a lidského života.
ModulČlánky
5140
0
22. 10. 2019
Čtenářská dílna čerpá z několika ukázek z knihy Zlodějka knih. Žáky pracující ve skupinkách vede k úvahám nad statečností a nutnými (?) kompromisy. Využívá různých metod práce – diskuzi, sdílené učení, odhadování pokračování příběhu, formulování otázek, živých obrazů, psaní deníků či dopisů atp. Její délka je odvislá od tempa konkrétních žáků a také míry zájmu, který u nich dokáže probudit.
ModulČlánky
4866
0
09. 10. 2019
S příběhem Srulika/Jurka se žáci přenesou do válečného Polska a spolu s ním zažívají dobrodružný boj o přežití. Dílna je zaměřena na příklady obětavé pomoci různých lidí – od Poláků po Němce. A zároveň ukazuje na to, že mnozí neměli problém dítě prodat či mu jinak ublížit. O textech diskutujeme, pokoušíme se o báseň (která je zároveň reflexí přečteného), tvoříme mapu příběhu, chvíli píšeme technikou volného psaní, které nám pomůže příběh uzavřít.
ModulČlánky
5164
0
09. 08. 2019
Čtenářská dílna se různými aktivitami vztahuje k textům z knihy „Ostrov v Ptačí ulici“. Žáky vede k přemýšlení nad osudem Alexe. Proč se musel skrývat? Jakou roli hraje v knize zeď? (Zde využíváme i dobové fotografie.) Co je to statečnost? Co nesmí chybět ve skrýši – co je a co není pro život důležité? Jakou roli hrají kamarádi? Co pro člověka znamená naděje?
ModulČlánky
4397
0
29. 07. 2019
Čtenářská dílna určená pro starší školáky (zhruba od osmé třídy/tercie) výše. Příběh šestnáctileté dívky, která se spolu se svou rodinou stane obětí Stalinem organizované likvidace litevské inteligence. Vybrané texty vybízejí k diskuzím, ke kladení otázek i dalšímu hledání odpovědí. Součástí dílny je dramatizace, kresba, živý obraz. Žáci se spolu s učitelem zamýšlejí nad tím, zda je možné si lidskou důstojnost zachovat i v takto vyhrocených situacích. A v čem všem lidé nacházejí naději.
ModulČlánky
4464
0
26. 02. 2019
V článku popisuji vycházku po několika pražských místech spjatých s moderními dějinami. Realizovala jsem ji s tercií a kvartou víceletého gymnázia, kdy studenti provázeli studenty. Protože jsme se tematicky dotkli obou totalit, hlavním pedagogickým očekáváním pro mne bylo to, zda si mladí lidé uvědomili, jak křehká, vzácná a nesamozřejmá je svoboda.
ModulDUM
1226
0
18. 12. 2018
Prezentace seznamuje studenty s historií českého skautingu od jeho vzniku přes trojí zákaz až po současnost. Snaží se poukázat na hodnoty a zásady jeho členů, které byly v mezních situacích prověřovány. Tento výukový materiál doplňuje ještě pracovní list na Metodickém portálu RVP.CZ s názvem K historii českého skautingu, který se podrobněji věnuje osudům několika statečných.
ModulČlánky
3627
0
13. 11. 2018
Tento materiál srovnává hodnoty a zásady skautů a pionýrů. Představuje na základě vzpomínek situaci po roce 1948. Žáci se seznamují s příběhy několika statečných skautů a skautek a prezentují jejich osudy ostatním. Pokoušejí se nalézt shodné znaky jejich osudů. Zamýšlejí se nad tím, co pro ně osobně znamená svoboda. Případně diskutují o tom, co by byl kdo ochoten pro obranu své svobody učinit.
ModulDUM
4085
0
31. 10. 2018
Prezentace seznamuje studenty s úspěšnou závodnicí ve 20. letech 20. století. Pracuje mj. s dobovými fotografiemi a vzpomínkami Elišky Junkové.
ModulDUM
2019
0
24. 10. 2018
Obsáhlá prezentace se pokouší ukázat různorodost meziválečné avantgardy v českých zemích. Představuje jednotlivé tvůrce, umělecké směry, divadla, různé druhy umění. Zaměřuje se na podobnost v přijetí (resp. nepřijetí) avantgardního umění oběma totalitními režimy.
ModulDUM
1887
0
16. 10. 2018
Prezentace obsáhle seznamuje s obdobím tzv. Druhé republiky. V ní docházelo k výraznému omezení demokracie, k narůstajícímu antisemitismu a nacionalismu. Obyvatelé se vymezovali vůči stále silnější uprchlické vlně z oblasti Sudet i Německa a Rakouska. Situace se stále více radikalizovala na Slovensku, ale i na Moravském Slovácku. Mnoho lidí z okleštěné republiky emigrovalo. Dobrovolníci zejména z Británie začali organizovat tzv. Kindertransporty.
ModulČlánky
5084
0
12. 10. 2018
Předkládaný materiál nabízí náměty pro jednodenní exkurzi v barokní Valči. Jedná se o místo s obrovským potenciálem, kdy si žáci na baroko doslova mohou sáhnout. Metodika pro učitele a pracovní listy pro žáky nabízejí řadu různorodých aktivit i tipy pro jejich další možné rozpracování. Přiložena je též prezentace s fotografiemi, která by mohla být lákadlem k návštěvě.
ModulČlánky
5826
1
04. 10. 2018
Žáci se na základě vzpomínek a dokumentárních filmů seznámí s nelehkými životními osudy několika politických vězeňkyň. Diskutují o tom, proč nebyl za jejich týrání nikdo potrestán.
ModulDUM
807
0
02. 10. 2018
Prezentace studenty seznamuje s historií Maďarska ve druhé polovině 20. stol., přesněji od roku 1945 do roku 1989. Akcent je kladen na důležité mezníky a výrazné osobnosti. V závěru prezentace vložena tabulka, do které mají (po jejím vytištění) vypsat shody a rozdíly vývoje Maďarska, Polska a Československa.
ModulDUM
895
0
18. 09. 2018
Prezentace seznamuje s vývojem Polska po druhé světové válce. Poukazuje na shodné nebo obdobné znaky s vývojem u nás či v Maďarsku. Zaměřuje se na několik významných osobností.
ModulDUM
6605
0
06. 06. 2017
O narození Ježíška, od setkání Marie s andělem až po klanění tří králů. Hraný příběh prokládaný mnoha koledami. Vhodné pro adventní čas, vystupování v kostele, na veřejných prostranstvích, v domovech pro seniory apod. Pro připomínání smyslu Vánoc.
ModulDUM
1337
0
26. 02. 2016
Tento pracovní list vychází z knihy Adama Drdy "Zdálo se, že Bůh je lhostejný". Studenti budou pracovat se vzpomínkami tří přeživších holokaust. Budou je porovnávat, chronologicky řadit, klást otázky, hledat odpovědi.
ModulDUM
1912
4
26. 02. 2016
Prezentace nastiňuje poválečný vývoj USA s ohledem na zápas černých Američanů o emancipaci a rovnoprávnost. Dne 3. 3. 2016 proběhla v rámci korektury revize názvu materiálu.
ModulDUM
1360
0
24. 02. 2016
Studenti se na základě faktografické prezentace, vzpomínek pamětníků v dokumentárním filmu a v rámci jejich studia ve skupinách seznamují s tragédií československých Romů. Vzpomínky jsou velmi otevřené a odhalují jednu ze smutných kapitol našich moderních dějin.
ModulDUM
1006
0
23. 02. 2016
Jedná se o námět na exkurzi po naučné stezce Jáchymovské peklo dlouhé 8,5 km. Akci předchází příprava ve škole, kdy učitel zadá studentům k prostudování jednotlivá témata. V Jáchymově pak na místech, kde jednotlivé koncentrační tábory stály, skupina zastaví, a jednotlivci přednesou své referáty.
ModulDUM
1179
0
22. 02. 2016
Pracovní list by měl studentům přiblížit to, jak bylo komplikované žít v 70. a 80. letech svobodně. Přesto to někteří nevzdali, i když mnohdy platili vězením a stali se terčem šikany.
ModulDUM
27. 02. 2016
Pane Melichare, máte pravdu, nezvolila jsem vhodné označení, navíc to evokuje sousloví "židovská otázka". Děkuji za upozornění, pokusím se přijít na vhodnější název.