Avatar
Mgr. Vlasta Silva Kolářová

Poslední přihlášení 25. 11. 2011

Společenská role
Pedagog
Stupeň vzdělávání
Vysokoškolské
ModulBlogy
20. 11. 2011
Osobně se pondělního setkání nezúčastním, za což se kolegům i lektorům omlouvám. Ve škole máme stop stav na všechny vzdělávací akce. Vytvořila jsem prezentaci, která je sestavena většinou z komentů, které mě zaujaly. Aby to nebylo suché, přidala jsem trošku omáčky ve formě hudebního doprovodu. Snad se mi povede to sem pověsit,  je to dost velké. Tak se nedaří, pokusím se to …
ModulBlogy
19. 11. 2011
Aneb sci-fi v české škole:-) Hezkou zábavu! Žák se přiblížil k budově školy. Při snížené viditelnosti nebo zimní tmě se zapíná bezpečnostní světlo.  Stalo se to i dnes, přes mlhu není vidět na krok. Prstový snímač na dveřích přesně identifikuje totožnost a počítač zaznamená příchod žáka do školy. Okamžitě posílá report na přenosné terminály rodičů, kteří si  mohou oddychnout - jejich ratolest …
ModulBlogy
18. 11. 2011
  Stát v dnešní době nereflektuje potřeby síťové generace, a už vůbec se nesnaží se jí přizpůsobit. Stát se mi jeví (a to nejen ve vzdělávací politice) jako zkostnatělý, hluchý tvor (neslyší volání po změnách ze všech stran), který se belhá o hůlce, zatímco kolem něj běhají běžci v supermoderních dresech. Tvor to : A) vidí B) nevidí. Mohl by se snadno …
ModulBlogy
17. 11. 2011
Hodnocení práce žáků i učitelů je zásadní pro celou činnost školy. Nesprávné hodnocení žáka ubíjí jeho schopnosti a nadšení do učení.  Správné hodnocení žáka, s nímž nesouhlasí rodiče, ubíjí schopnosti a nadšení do učení učitelů. V poslední době se bohužel setkávám s vměšnováním rodičů - amatérů - často s nízkým či žádným vzděláním (ale nikdy se vzděláním pedagogickým) - do …
ModulBlogy
17. 11. 2011
Konektivismus je teorie, spjatá mimo jiné s prostředím informačních technologií. V první řadě musím na sebe prozradit, že nenávidím plavání v suchém písku teorií (ve škole jsme na takovýchto hodinách trpěli a označovali to jako "teoretické plky"), takže přinutit se k tomu, abych si přečetla něco z materiálů, mě stálo hodně sil. Mám pocit, že tisíce lidí se živí jen …
ModulBlogy
14. 10. 2011
Zaujalo mě množství praktických nápadů, jak zakomponovat počítače a další technologie do výuky. Skvělým tipem jsou photostory, jestli jsem to pochopila správně, existuje na ně program. Líbil se mi popis švédského experimentu, kdy na základní škole vyráběli středověké kostýmy, a pak si zahráli starou pověst. Vše nafotili do fotostory. Úplně vidím učitele, jak vjíždí na koni do davu prostých vesničanů:-) …
ModulBlogy
08. 10. 2011
  Hry ve výuce (?) Přiznám se, že na téma využití her ve výuce jsem se těšila asi  nejvíc. Konečně pořádné praktické téma! Pustila jsem si záznam diskuze (v době konání této radostné události jsem seděla na koncertě Asonance:-) a potěšilo mě několik odkazů na hry, které lze hrát s dětmi a vnášet do výuky nový vítr. Hry jako Evropa 2045, …
ModulBlogy
04. 10. 2011
  Vliv technologií na vývoj školství je téma, jehož složitost a zamotanost mě už dopředu odrazuje k jeho dešifrování a rozmotání.  Dala jsem si čas na napsání reflexe, ale odklad mi nijak nepomohl. Postrádám nástroje i konkrétnější informace a také delší výukovou praxi. Mých 9 let  je proti počátkům využívání počítačů ve školách od 80. let 20. století poněkud slabá zkušenost. Zkusím …
ModulBlogy
21. 09. 2011
ModulBlogy
21. 09. 2011
ModulBlogy
21. 09. 2011
ModulBlogy
21. 09. 2011
www.loonapix.com Toto prostředí nabízí širokou nabídku rámečků (stovky), fotokouzel, animací, kalendářů..prostě nač si vzpomenete, v klidu domova. Fotografie takto vytvořené mají úžasnou atmosféru a jsou vpravdě umělecké (tedy pokud si nedáte svoji hlavu do těla filmové hvězdy, případně …
ModulBlogy
21. 09. 2011
Chvilku trvalo, než jsem se"prorvala" do místnosti, na 25 pokus se to povedlo:-) Zádrhel ve FlashPlayeru způsobil, že jsem nemohla vstoupit, naštěstí jsem problém rozetnula instalací novější verze. Pár vteřin mi trvalo, než jsem se rozkoukala, prostředí MOODLE a DimDim Web Meeting neznám, takže si teprve osahávám, a musí přiznat, že na omak je hebké, sametové a hlavně - sedí …
ModulBlogy
12. 09. 2011
12.9. 2011 Do Prahy jsem se těšila moc, dlouho jsem tu nebyla (naposledy při pocení na závěrečných zkouškách z psychologie, pedagogiky a didaktiky dějepisu v Rozšiřujícím studiu), a od dětství  mě jímá posvátný pocit, ŽE JSEM V PRAZE, v našem hlavním městě, jéje! Jízda metrem mi přijde vzrušující ještě dnes, zvláštní vůně paliva, smíšená s neidentifikovanými puchy metrózních lidí mě podivuhodně …
ModulBlogy
19. 11. 2011
Velká pravda. Už jsem někde psala, že o přestávce seděly dvě holčiny na Facebooku a psaly si namísto toho, aby si povídaly. A pak že počítače neničí sociální vazby:-(
ModulBlogy
19. 11. 2011
Opravdu nic nemám proti vyučeným, i mám mezi nimi kamarády, a jsou to fajn lidi se zajímavými zájmy. Spojení má spíše vyjadřovat, ať se každý drží tam, kam patří. Já se lidem s výučním listem také nepletu do jejich profese. O co mi jde, je spravedlnost v chování. Samozřejmě si na sebe nenechám házet "rady", celou situaci s rodiči ustojím v mezích slušnosti, ale ve skrytu se cítím dotčená tím, co nazývám drzostí. Je mi líto, že si někteří lidé vyložili mé spojení "upocený výuční list" zcela myslným směrem, že snad nesnáším vyučené. Naopak. Mám je moc ráda, obdivuju, jak bojují se životem (stejně jako každý), šlo mi spíše o vymezení toho, co si mohou dovolit. Když člověk píše v rozrušení, holt mu něco ujede:-) Takže všem "štípalům" na závěr - nemám nic proti nikomu, když se chová slušně a ví, kde jsou jeho hranice.
ModulBlogy
19. 11. 2011
Děkuji za hezký komentář, cítím to podobně. Ten článek jsem napsala v silném rozrušení, do kterého se dostávám, když se mi vybaví jisté situace, ke kterým dochází na naší škole. Mám hodně známých mezi učiteli a nikde není možné to, co u nás. Rozhodně nic nemám proti dělnickým aj. profesím, ale platí: "ševče, drž se svého kopyta". A co pak, když se švec nedrží, a hrne se radit učiteli? Ojojoj...
ModulBlogy
19. 11. 2011
Někdy je potřeba si věci zjednodušit, aby se v nich člověk vyznal. Špatně jste mě pochopil - nemám vůbec nic proti osnovám, právě naopak. Když jsem začala před devíti lety učit, ještě jsem osnovy stihla. Učila jsem tak, jak jsem chtěla, v metodologii mě nikdo neomezoval - díky bohu (a ředitelce). Po nastolení RVP jsem učila úplně stejně, pokračovala jsem ve vzdělávání a v inovativních metodách výuky. Činím tak dodnes.
ModulBlogy
19. 11. 2011
Máte pravdu, Davide, je asi hrozně těžké odolávat úplatkům, kamaráčoftům, když v tom člověk žije a vidí všude kolem sebe. Kdybych se na to cítila, asi bych vstoupila do politiky. Ale necítím se dobře při té představě, takže to asi nebude nic pro mě. Můj úkol bude šťourat a šťourat, vzbuzovat pozitivní i negativní reakce, prostě aby se něco dělo a voda nestála. Protože když stojí, smrdí:-)
ModulBlogy
19. 11. 2011
Děkuji moc za komentář, už jsem si začínala myslet, že jste ten typ "vědátora", který nesnese jiný názor, jelikož je zvyklý, že ho každý chválí:-) Nejsem typ, co se přetvařuje, jen aby zalichotil. Snažím se v psaní hodně používat přirovnání (doufám, že se mi podaří prorazit i v literární oblasti), proto se mohu dotknout bolavých míst, které má každý člověk v duši. Je to záležitost každého člověka a jeho vývoje, na co "vyjíždí" a eliminovat v sobě to, co v nás vzbudí negativní reakce. Já sama s těmito "můrami" bojuji, neboť není možné žít a čekat, kdo se mi zaryje pod kůži a zkazí mi celý den (nebo týden?) Tyto hezké věty však trochu mění můj pohled na vás. Budu vám fandit a prozradím, že jsem si stáhla úplně vše, co bylo součástí kurzu. Pokud byste viděl mé složky, pravděpodobně by vás to potěšilo. Označila jsem si 8 složek názvy lekcí, a do nich nakopírovala vše, co se dá. Postupně se budu k materiálům vracet. Cítím, že pro silně odborné texty, které tam jsou, nejsem zralá. Možná dozraji:-)
ModulBlogy
19. 11. 2011
Marcelko, jste zlatá, protože přesně tohle mi nedávno povídala moje kamaráka, také učitelka. Jak si rodiče vychováme, tak se budou chovat. U nás je bohužel výchova rodičů taková, že mají vše, co chtějí, i když na to vlastně nemají právo. Vše vychází od vedení. Když se vedení umí zastat svých učitelů, dokáže rodiče slušně vykázat do jejich území. Když to neumí, polezou rodiče na území, které je pro ně zcela cizí, což jim ale nebrání chovat se tam jako vandalové.
ModulBlogy
19. 11. 2011
Vnímám to podobně, jako vy. Osnovy jsem zažila, takže vím, že i po RVP učím stejně. Osnovy mi nebránily užívat her ve výuce, ani počítačových programů. Osnovy byly navíc zárukou řádu. Po jejich vysazení nastal chaos, který trvá dodnes. Žáci mají ze základek velmi rozdílné znalosti, nedávno mi kolegyně ze SŠ povídala, že k nim chodí děti, které neumí říct anglicky ani "dobrý den." Takže jsem určitě pro jednotné učivo.
ModulBlogy
19. 11. 2011
Vlasti, moc děkuji za komentář. Učím devět let. Vlastně mě nikdy nenapadlo, že půjdu učit, ale někdy k něčemu přijdete, a vlastně nevíte jak. Nicméně jsem ráda, že tuto práci mohu dělat. Nevím ale, na jak dlouho. V poslední době pociťuji strašnou skepsi z celé situace, která je ve školství i v naší škole, nevidím světlo, a to mi způsobuje depresivní nálady a úvahy, zda nezkusit něco jiného. Na druhou stranu - musela jsem hodně pracovat a studovat, abych se dostala tam, kde jsem. Původní profesí jsem regionální historik, pak jsem si udělala archeologii. Z obojího hodně využívám, ať už při učení, nebo při svých úvahách..Doufám, že stát nás začne podporovat, a to brzy. Ne každý má moji - a možná i vaši - flegmatičtější povahu a jde raději za rychlým ziskem, než se plácat ve školství, které nic moc nenabízí.
ModulBlogy
18. 11. 2011
Nedávno se mi stalo, že dvě žákyně, sedíce vedle sebe o přestávce na PC, si psaly po chatu. Když jsem se jich zeptala, proč si to nepoví rovnou odpověděly, že takhle "je to lepší". Opravdu nám počítače neničí sociální kontakty a osobní rozvoj? Zkuste se zeptat, kolik času stráví vaši žáci na PC a kolik s kamarády. U nás jasně převažují počítače. Bohužel.
ModulBlogy
18. 11. 2011
Na články se jistě podívám, téma mě zajímá, děkuji.
ModulBlogy
18. 11. 2011
Opravdu jsem zaměnila konstruktivismus za konektivismus, ale je to pouze slovní záměna. Celý název lekce byl TEORIE KONEKTIVISMU A OSOBNÍ VZDĚLÁVACÍ PROSTŘEDÍ. I přes odpor, který ve mě název vzbuzoval, jsem se nicméně se snažila přelouskat předložené materiály opravdu poctivě, a to včetně anglické přednášky. Bohužel mi to prozření nepřineslo. Nejsem prostě teoretický tip. Chápu, že teorie je výchozím bodem pro praxi, bez nich bychom se nepohnuli dál. Nicméně ožiju až ve chvíli, kdy se začíná suchá teorie hýbat, ožívat a kvést v prostředí praxe. Rozhodně jsem nechtěla nijak osočovat teoretiky, kteří dělají teorii s průhledem do praxe a hledí na to, aby byli užiteční společnosti. Spíše jsem na vysoké škole zažila velké množství "planých řečí", suchých teoretiků, kteří žili a dívali se do suchého džbánku, nikdy se nenapili čisté vody užitečnosti, a vedli řeči, které vlastně nikam nevedly. Zažil to každý. Nehodlám se kvůli certifikátu přetvařovat a hrát si na bůhvíjakou milovnici teorií, když tomu tak není. Jednám na rovinu a přímo, ať se to někomu líbí, či ne.
ModulBlogy
18. 11. 2011
No a to je přesně to, co reflektuji. Mnozí si myslí, že když chodili do školy, řekněme před dvaceti, třiceti i více lety, mají právo mluvit do současného procesu. Cítím, že výše zmíněné příklady ukazují, že se nemůžeme motat do věcí, kterým nerozumíme. A co říkám, tím se v první řadě řídím sama - nehoním si triko tím, že mám vysokou školu, ale dívám se i na zbytek profesí s nadhledem a respektem. Nikdy bych nechodila za podlahářem, abych mu vykládala, jak se má pokládat podlaha, i když doma podlahy máme a mohu si tudíž myslet, že o ní vím vše. Stejně tak zedníci - i když máme dům a bydlíme v něm celý život, mohu chodit za zedníky a poučovat je, jak stavět? Když já dokážu pochopit a dodržovat tato jednoduchá pravidla, proč ne rodiče? Nemyslím zle ten "upocený" výuční list, totou sousloví jen reflektuje většinové prostředí ve vesnici, kde učím. Respektuji všechny, ať mají či nemají výuční list. Respektuji a nelezu jim do zelí. Proč si mám nechat líbit, když oni lezou do zelí mně?
ModulBlogy
04. 10. 2011
Sociální komunity, jistě, ale do jaké míry jsou opravdu "sociální", lidem jako osobnostem užitečné a podporující v duchovním růstu? Raději bych seděla s babičkou, dědou, prababičkou a pradědou u krbu a poslouchala jejich vyprávění, než na Facebooku chatovala s někým, koho jsem ani neviděla a je jen slabá naděje, že někdy uvidím. Chtěla jsem říci, že nastává možnost, že rodina je opomíjena ve prospěch plytkých vazeb na sociálních sítích, které většinou nepřerostou v osobní kontakt a dávají falešný pocit sounáležitosti a soudržnosti v iluzorní komunitě.
ModulBlogy
28. 09. 2011
Myslím, že je tu dost nepřehledná struktura blogů, mělo by to být nějak rozděleno, např. podle zaměření bloggerů, obsahu...takhle je to veliký chaos a vůbec se v tom neorientuji. Chtělo by to zamyslet se (admin) a reorganizovat bloggování, vytvořit z chaosu řád. Pak budeme spokojeni všichni. PS: Jsem také v kurzu Vzdělávací technologie 21. století, ráda jsem poznala prostředí WordPressu, zde mám svůj blog, ale dělám si i díky "nakopnutí" zde na kurzu svůj osobní, který budu věnovat své literární činnosti. Takže - díky tobě, e-learningu!
ModulBlogy
26. 09. 2011
Pravdu nejraději říkám, když vidím, že bude působit jako katalyzátor, který kritizovaného posune dál. A vy se sunete dobře, stále vřed, nezahníváte!:-)Takže pravda, a nic než pravda:-)