ModulČlánky
4927
0
03. 12. 2012
Velice často se otázka bezpečnosti redukuje na chování v počítačové síti a vhodnou softwarovou výbavu. My se tuto redukci tématu pokusíme překročit, když se zaměříme na problémy, které se dotýkají bezpečnosti hardwaru – od montáže a zásahů do počítače, přes zálohování až po záložní napájení.
4123
0
25. 05. 2012
Webové stránky balíčku aplikací pro děti ke stažení.
ModulČlánky
7585
0
15. 05. 2012
Informační společnost je založená na maximálně efektivním přístupu k informacím, jejich analýze, hodnocení či manipulaci s nimi. Za vrchol informační revoluce je možné považovat vznik internetu, ale samotné kořeny jsou mnohem hlubší a spočívají již v objevu písma.
ModulČlánky
8353
1
04. 04. 2012
Cloud computing je zcela evidentním trendem v oblasti informačních technologií. Žák by se jistě měl seznámit nejen se základními možnostmi, které tato forma ukládání a zpracování dat nabízí, ale by měl být schopen jich i efektivně využívat. Ostatně i pro pedagogy může být použití těchto technologií přínosné.
ModulČlánky
8502
0
02. 03. 2012
Většina žáků obvykle není schopna identifikovat rozdíl mezi ideální sítí a sítí reálnou. V následujícím článku se pokusíme zaměřit na některé aspekty parametrů, které můžeme v rámci sítí sledovat, a na kvalitu poskytovaných služeb (QoS).
ModulČlánky
10870
6
07. 02. 2012
Využívání prostředků, které přináší ICT v oblasti předškolního vzdělávání, je stále ne zcela běžné. V článku se pokusíme představit výhody, jež nasazení moderních technologií přináší, a představíme software určený pro cílovou skupinu žáků.
ModulČlánky
5832
0
14. 12. 2011
Teorie informace představuje jednu z nejteoretičtějších a nejvíce matematizovaných disciplín současné informatiky a vzniká dojem, že není možné ji v žádné podobě přenést do středoškolského kurzu ICT. My se pokusíme alespoň některé její části nastínit tak, aby bylo možné ji implementovat do výuky.
ModulČlánky
7116
0
12. 12. 2011
Ač je informatika poměrně mladá věda, najde se v ní řada osobností, které ji nesporným způsobem formovaly a které by rozhodně neměly být zapomenuty. Zmíněni budou např. Vint Cerf, Bill Gates či Dennis Ritchie.
ModulČlánky
6078
0
06. 12. 2011
Nejrozšířenější linuxová distribuce pro desktopy může škole posloužit nejen při snižování nákladů nebo zjednodušení správy počítačové sítě, ale ve své poslední verzi se velice dobře hodí také pro výuku operačních systémů.
ModulČlánky
8739
0
28. 11. 2011
Počítačové sítě zajišťují možnosti komunikace mezi více počítači a jsou dnes považované za zcela přirozenou službu, kterou ICT poskytuje. V následujícím článku se pokusíme přiblížit, co je možné o počítačové síti prozradit žákům gymnázia.
ModulČlánky
13988
0
21. 11. 2011
Přírodní i technické vědy mají ke svým významným osobnostem zpravidla velmi zvláštní vztah – pojmenovávají po nich vzorce, vztahy či věty, rovnice a zákony, a na druhé straně o nich říkají překvapivě málo. Životy zakladatelů a budovatelů informatiky jsou přitom velmi zajímavé a jistě by neměly zůstat zcela opomenuty ve výkladu.
ModulČlánky
7618
0
18. 11. 2011
Operační systém je program, se kterým každý den většina z nás intuitivně pracuje, ač jeho definice není vůbec jednoduchá. V následujícím článku se pokusíme upozornit na to, jakým způsobem lze k výuce tematického celku týkajícího se operačních systémů přistoupit. Dotkneme se tak nejen základního dělení, generických komponent, virtualizace a mnohých dalších pojmů, se kterými se v této oblasti můžeme často setkat.
ModulČlánky
7945
1
16. 11. 2011
Google Earth není jen lepším glóbusem, který umožní propojit ICT a zeměpis, ale nabízí toho mnohem více – od možnosti procházek antickým Římem až po sledování aktuálních klimatických jevů. Může tak být velice zdatným pomocníkem nejen při výuce zeměpisu či dějepisu, ale také dalších předmětů, jakými jsou sociální vědy, ekologie a mnohé další.
ModulČlánky
4158
0
15. 11. 2011
Na první pohled může hoax vypadat jako nevinný e-mail, či dokonce jako zábavná či důležitá zpráva. Přitom představuje nejen bezpečnostní, ale také ekonomický problém, který nelze podceňovat. Jeho nebezpečí může být také ve snaze manipulovat jednání uživatelů.
ModulČlánky
4272
1
14. 11. 2011
Rozvoj informačních technologií s sebou přináší řadu změn v komunikaci občanů se státem a státními institucemi. V následujícím článku si krátce představíme některé technologie, které mohou sloužit ke komunikaci s těmito institucemi i rozvoji občanské společnosti prostřednictvím ICT.
ModulČlánky
5416
0
08. 11. 2011
Podle RVP pro gymnázia by měla být součástí výuky také práce s databázemi. Jde jistě o téma značně obsáhlé, ale také praktické a zajímavé. Pokud je na středních školách probíráno, obvykle skončí u aplikací jako je MS Access, což je škoda – nedává totiž žákům vhled do toho, kde všude se v informatice databáze využívají.
ModulČlánky
19502
1
04. 11. 2011
Hygiena má ve vztahu k ICT stále větší význam a řadu překvapivých významů – od hygieny práce, která má zajistit kvalitní zdravotní podmínky přes psychologickou stránku až po organizaci dat a jejich ochranu. Tam všude se tato disciplína projevuje.
ModulČlánky
6716
0
02. 11. 2011
Které internetové protokoly by měli žáci na gymnáziu znát? Co je potřebné pro to, aby jejich výuka měla smysl? I to jsou témata, kterým se budeme v následujícím článku věnovat.
ModulČlánky
4526
0
20. 10. 2011
Informační revoluce přinesla postupně celou řadu změn také do občanské společnosti, která jich může efektivně využívat. V článku si ukážeme některé možnosti, jak se občansky podílet na řadě aktivit s využitím ICT.
ModulČlánky
4719
2
19. 10. 2011
Jen málokterý aspekt vzniku informační společnosti je pro pedagogické působení tak markantní, jako je rozvoj nové kultury na internetu. To, co bylo dříve vnímáno jako lidová tvorba či psaní do šuplíku, získalo s nástupem internetu zcela jiný rozměr a pedagog by toho měl umět dobře využít.
ModulČlánky
4906
0
13. 10. 2011
Distanční vzdělávání je velice populární v oblasti vysokoškolského, případně celoživotního vzdělávání, ale na gymnázia ani na druhý stupeň ZŠ se zatím stále ještě příliš neprosadilo. V příspěvku budou nastíněny důvody, proč tyto metody použít, stejně jako představeny nástroje, které umožňují tuto formu výuky realizovat.
ModulČlánky
4501
1
06. 10. 2011
Podle RVP pro gymnázia by měli být žáci seznámeni se základními internetovými protokoly. Tím zřejmě do budoucna nejdůležitějším je Ipv6. Jakým způsobem vměstnat do jedné či dvou vyučovacích hodin základní informace o tomto velice zajímavém a bohatém protokolu?
ModulČlánky
5407
2
03. 10. 2011
Řada škol uvažuje o možnosti používání operačního systému Linux na žákovských počítačích. V následujícím článku se proto pokusíme naznačit, které programy by na těchto stanicích neměly chybět.