Avatar
Mgr. Ludmila Kovaříková

Poslední přihlášení 15. 01. 2021

Webové stránky
Sociální sítě
Název školy/instituce
Základní a Mateřská škola Vranovice
ModulČlánky
771
0
17. 12. 2020
Než se pustíme s dětmi do blogování, je třeba si rozmyslet několik podstatných detailů. Čemu věnovat pozornost nám poradí zejména Kathleen Morris a Richard Byrne.
ModulČlánky
955
0
12. 11. 2020
Článek popisuje několik pohledů na možný obsah žákovských blogů a práci s nimi.
ModulBlogy
19. 10. 2020
Letošní Učitel In byl výjimečný. Stejně jako mnoho jiných workshopů a kurzů, které se chystaly prezenčně. Jsem ráda, že pořadatelé akci nevzdali a pozvali nás na sobotní setkání do virtuálního prostoru, což potěšilo hlavně zájemce z daleka. Úvodní blok započal J. Mašek se svým zhodnocením iPrázdnin a pak už ředitel ZŠ Březová popisoval své zkušenosti s online výukou. Asi nás nepřekvapí, že nezdůrazňoval použití technologií, ale spíš respekt k dítěti, schopnost učitelů vytvořit online podporu a sdílení zkušeností. Každý účastník si pak vybral témata, která mu padla do oka, ať už to byl zkušený Libor Klubal s aktivizačními metodami, Iva Jelínková se žákovskými portfolii v SeeSaw, složitější téma Google Analytics a další. V závěru nás doslova ohromil Václav Písecký a jeho kritický přístup k filmu V síti. Přiznám se, že jsem se obávala, jaké záběry uvidíme, ale nakonec mě přesvědčil důraz na pozitivní stránky internetu. Jako vždy bylo těžké si vybrat, které téma si poslechnout, a občas se člověk rozhodoval těsně před vstupem do virtuální místnosti. Ale letos nemusíme být zklamaní, že jsme ostatní přednášející nestihli. Záznamy už na nás totiž čekají na stránkách konference.  
ModulBlogy
31. 08. 2020
I letos pro nás projekt Podpora práce učitelů připravil letní školu. Přiznám se, že jsem ale tentokrát přijížděla s obavami. Místo tradičních workshopů nás totiž čekal obtížný úkol – připravit se školami workshopy na závěrečnou květnovou konferenci. A tak jsme společně přemýšleli nad vybranými tématy škol, diskutovali nad jednotlivými gramotnostmi a uvažovali, jak nám při tom všem může pomoci kolegiální podpora. Od počátku jsme věděli, že nechceme naše budoucí účastníky konference nudit a že si tedy musejí na vlastní kůži zažít alespoň trochu z toho, co jsme my prožívali ve školách v průběhu tří let projektu. Běžely nám hlavou otázky vzájemné spolupráce při projektech, párové výuky, změn ŠVP, učitelského portfolia, bezpečnosti dětí na internetu, konkrétních čtenářských dovedností, připravovali jsme práci s Bee-Boty, robůtkem Tiem, 3D objekty a QR kódy, snažili se dopátrat spojovacích prvků výuky čtenářských strategií v mateřské a základní škole a hledali cestu dětí ke knihám. Nakonec jsem se nestačila divit, kolik témat a různých přístupů se tu objevilo. Když jsme poslední den procházeli plakátky s osnovou workshopů a připisovali zpětnou vazbu, uvědomovali jsme si, že je za námi kus pořádné práce a spousta aha momentů. A to nejen na letní škole. Celou letní školu nás totiž provázel její hlavní motiv zahrady. Každý učitel, parťák nebo garant si představil v souvislosti se školou trochu něco jiného, ale možná si také představili, že naše školy byly zahradami, do kterých jsme seli semínka a které musíme dál zalévat a pečovat o ně, aby se z nich nakonec mohly v květnu těšit i školy jiné.  
ModulČlánky
2135
3
25. 06. 2020
Čtení digitálních textů se ukazuje být odlišné od čtení textů tištěných. Žáky je proto nutné naučit nové strategie a přístupy. Článek zvažuje klady a zápory typických přístupů použitých nejprve u tištěných textů a nabízí řešení ve společných anotacích.
ModulČlánky
1309
0
28. 05. 2020
Článek podává přehled možností integrovaného vzdělávání a vysvětluje důvody, proč je nutná změna přístupu.
ModulBlogy
27. 04. 2020
How To Teach Online je MOOC, který pomáhá učitelům se vypořádat se současným přechodem výuky do online podoby. Výběrem několika oblastí poskytuje první pomoc k tomu, abychom respektovali některé didaktické principy.
ModulČlánky
2767
0
23. 04. 2020
How To Teach Online je MOOC, který pomáhá učitelům se vypořádat se současným přechodem výuky do online podoby. Výběrem několika oblastí poskytuje první pomoc k tomu, abychom respektovali některé didaktické principy.
ModulČlánky
1388
6
26. 03. 2020
Článek poukazuje na odlišnosti v psaní na papír a v psaní na blogy a webové stránky. Popisuje jeden z charakteristických znaků, tj. odkazy umisťované přímo v textu.
ModulČlánky
2131
2
27. 02. 2020
Množství textů na internetu vyžaduje i změnu způsobu čtení. Řešením problému s ověřováním informací by mělo být laterální, hyperlinkové a hashtagové čtení, které se odlišuje od klasického čtení vertikálního.
ModulČlánky
1902
0
23. 01. 2020
Článek navazuje na předchozí díl zahraniční inspirace a opět přináší několik tipů na využití různých technologií ve výuce.
ModulBlogy
06. 12. 2019
Spoustu zajímavých nápadů týkajících se digitálních technologií lze načerpat na blozích zapálených českých učitelů. Věřím, že stránky Co jsem vyzkoušela Jitky Rambouskové, blog Slávka Hory a Petry Boháčkové, webové stránky Libora Klubala, iSen nebo Guru ve škole P. Sýkorové a Filipa Jelínka jistě už všichni znají. Jenže tento seznam určitě není konečný. I zahraniční blogy obsahují spoustu inspirace, o kterou přicházíme, pokud si příliš nerozumíme s angličtinou a dalšími cizími jazyky. Proto dnešní příspěvek nabízí několik nápadů, které se objevily v poslední době mezi učiteli na Twitteru. A i když některé tweety odkazují na starší články, neztrácí nic na své zajímavosti.
ModulČlánky
1561
0
05. 12. 2019
Článek nabízí několik inspirativních nápadů zahraničních učitelů.
ModulBlogy
22. 11. 2019
Přečtěte si anotace těchto knih a nejméně dva komentáře čtenářů. Vyberte si jednu knihu a napište krátký příspěvek na váš blog, kde vysvětlíte, proč jste si knihu vybrali a co od ní očekáváte. Podívejte se, zda má autor účet na Twitteru a zašlete mu zprávu s odkazem na váš text.
ModulBlogy
08. 11. 2019
Článek vysvětluje, proč založit dětem ke psaní blog, nabízí různá prostředí a objasňuje jejich klady a zápory.
ModulBlogy
30. 10. 2019
Termín paperless classroom se objevuje už dlouho. S nástupem technologií jsme si představovali, že část naší práce převezmou počítače, a možná mnozí doufali, že námaha spojená s kopírováním půjde stranou. Začalo se hovořit o třídě bez papíru.
ModulČlánky
1929
0
24. 10. 2019
Základní informace o tom, jak založit třídu bez papíru, její klady a zápory a souvislost se SAMR modelem.
ModulBlogy
23. 10. 2019
Už léta hovoříme o tom, že technologie mění naši výuku, a přesto je většina z nás na úplném počátku, kde opatrně našlapuje. Prozatím je pro učitele jakékoli použití tabletů, notebooků a mobilů velkým krokem, na který jsme hrdí. Ti z nás, kteří vědí, že není cesty zpět, se však nebojí zkoušet nové a nové aplikace, hračky i různé způsoby využití.
ModulČlánky
3042
0
10. 10. 2019
Článek popisuje několik nejdůležitějších chyb, kterých se učitelé dopouštějí při integraci technologií ve výuce.
ModulDiskuze
03. 03. 2016
ForumMezinárodní projekty a spolupráce
V hodinách fyziky, tedy v nejazykových hodinách lze ale podle mého projekty také dobře využít. Zajímalo by mě, jakým způsobem. Mám jen mlhavou představu. Nebyl by konrétní příklad?
ModulDiskuze
13. 01. 2016
ForumTechnika v rukou učitele i žáka
Nemám ráda zjednodušující výroky typu "před 20 lety uměli to a to lépe". Jedná se jen o subjektivní pohled. Nemyslím, že by existovaly konkrétní důkazy a výzkumy k tématu, a pokud ano, sem s nimi. Ale možná na SŠ vstupují do hry i jiní hráči. Nehledě na to, že slyšívám učitele, kteří takto kritizují žáky, a sami neumějí otevřít e-mail. (také moje zkušenost) Když to srovnám s češtinou, učitelé často tvrdí, že žáci dřív četli více. Ale já tvrdím opak - za svých 14 let učení. (také subjektivní) Jestli technika pomůže? Podle mých zkušeností ano. Na vlastní oči jsem viděla, jak pomáhá např. Minecraft a jak se to projevuje na výsledcích v poradně i ve školních známkách. Nebo jen obyčejné přiřazovací cvičení (násobilka, pravopis). Pokud se základní operace zanedbávají, tak to rozhodně není vina techniky použité ve škole - té se snad ani tolik nepoužívá, aby to mělo nějaký vliv. Otázkou je, jestli správně interpretujeme výzkumy používání techniky i mimo školu. Viz příšerná kniha Digitální demence, záměrně deformující výsledky směrem, kterým chce. Ale samozřejmě ani technika není samospásná.
ModulDiskuze
11. 01. 2016
ForumTechnika v rukou učitele i žáka
Pak by se jednalo spíš o zneužití než využití. Jinak opravdu si myslím, že většina učitelů používat techniku neumí (moje zkušenost). Nebo ji vyloženě odmítají. K dalším otázkám se vyjadřuje diskuse, ale já bych spíš položila otázku - Co znamená umět používat technologie? Umět použít různé platformy? Být si vědom modelu SAMR?
ModulDiskuze
04. 01. 2016
ForumTechnika v rukou učitele i žáka
Lidko, zkusili jste také nějakou hlas nahrávající aplikaci, aby si žáci mohli poslechnout sebe, svoji výslovnost? Někteří žáci si nahrávali svoje povídání o nějakém tématu, ale spíš proto, aby si je přehrávali několikrát dokola a tímto způsobem se (auditivně) učili. Tedy ne kvůli výslovnosti. Nahrávali jsme ale třeba zprávy do dějepisu, konkrétně jsme takto upravovali popravu Marie Antoinetty. Nebo vítězné písně Slavíka. K nim jsem potom vygenerovala QR kód a děti si je mohly poslechnout z nástěnky.
ModulDiskuze
29. 12. 2015
ForumTechnika v rukou učitele i žáka
Využíváte je? Jsou přínosem? Osobně využívám mobily a tablety žáků nejčastěji v angličtině při vyhledávání slovíček, často zadávám, aby si poslechli i výslovnost. A v mluvnici děti vyhledávají v Internetové jazykové příručce. Místo Pravidel českého pravopisu - i tady je třeba se umět vyznat. Jinak, jak už tady zaznělo, především hlasování s Kahoot. Jak se učí ve třídě, kde každý žák má jiný hardware? Jak přesvědčujete své žáky, aby si nainstalovali potřebné aplikace? Kvůli Výzvě 56 jsem učila několik dílen čtení s tablety a musím říct, že žáci si aplikace instalovali s radostí, kterou jsem nečekala, např. čtečky, QR čtečku, Goggles apod. Ale protože někteří měli iPhone, musela jsem dopředu vyhledat aplikace i pro iOS. S Win mobilem jsem se u žáků nesetkala. Jak se k tomu staví vaše škola obecně? Máte nějaké omezení třeba ve školní řádu? Většina učitelů je velmi kritická, a proto stále bojuju za to, aby byla wifi pro děti a abych jejich mobily mohla používat. Jak je to s připojením? Mají žáci možnost přístupu na školní WiFi? Máte oddělenou žákovskou WiFi od učitelské, pracovní? Zatím jedeme na jednu wifi. Bohužel ta často padá a tvrdí mi, že je to připojením tolika přístrojů. Dražší řešení prý zatím nepřipadá v úvahu.
ModulDiskuze
29. 12. 2015
ForumTechnika v rukou učitele i žáka
U této otázky si vždycky vzpomenu, jak v MOOCu kurzu Learning to teach online platilo základní pravidlo: nedělat aktivity s technikou, pokud nepřinášejí něco navíc. Dá se říct, že téměř každou aktivitu bych mohla nahradit jinou, bez techniky, dokonce i nahrávání a natáčení lze předvést před třídou. Ale i když nic navíc nenajdu, přesto se dá říct, že rozvíjíme digitální gramotnost a její dovednosti. A ty nutné jsou.
ModulDiskuze
29. 12. 2015
ForumTechnika v rukou učitele i žáka
Co se týká Acerů, souhlasím s P. Vanickým. Vyloženě protivné jsou časté "kazy": občas skáče ukzatel myši, neustále se odpojuje klávesnice, pro odpojení ji musím odpojit jako usb disk, často po zapnutí zůstane černá obrazovka, což řeším dlouhým přemlouváním nabíječky, tlačítka pro zapnutí a dalších kombinací kláves, které člověk najde v různých fórech, občas se zhroutí celý systém. Přirozené by bylo takový výrobek reklamovat, ale pokud tohle dělá více výrobků? Školení jsme sice měli, ale většinou stylem, kde to vlastně zapnout. Pokud tablet tedy učitelé při vyučování využívají, což je minimálně, tak jako vyhledávač do skupinek. Možná by se nějaké užitečné aplikace najít daly, např. QR čtečka, iXplain (oproti ExplainEverything dovoluje zvlášť kreslit a zvlášť mluvit). Ale takových aplikací moc není. Měli jsme školení na EduBasi, ale vlastně se nám neukázalo, jak tvořit materiály. Máte někdo s touto službou zkušenosti?
ModulDiskuze
08. 12. 2015
ForumTechnika v rukou učitele i žáka
- Jak interaktivní je ve vaší škole interaktivní tabule? - Používáte software pro tvorbu vlastních příprav? Ve škole máme tři tabule eBeam. Interaktivní software využívám prakticky jen já. Tabule tedy slouží spíš k předvedení prezentací nebo pouštění videí. Ale i tak, v třicetičlenné třídě nemůže být ani prezentace v eBeamu moc interaktivní, spíš jen "přesouvací". Interaktivní učebnice nepoužíváme.
ModulDiskuze
08. 12. 2015
ForumTechnika v rukou učitele i žáka
- Nahradí počítačovou učebnu? Určitě nenahradí. Tablety prostě slouží k jinému účelu než NB. Na NB člověk spíš píše, s tablety fotí, skenuje... Zdají se mi kreativnější. - Jak zajišťujete půjčování tabletů ve škole? Mají je žáci či učitelé? Androidy máme pro žáky teprve chvíli. Už teď je mi jasné, že nějakým způsobem musím zajistit, abych věděla, komu se tablety dávají do rukou. Plánuji nějaké "zápisové" lístky, aby probíhala alespoň nějaká kontrola. - Jaké aplikace využíváte ve vyučování? Momentálně např. aplikace RWT do dílen čtení, QR čtečku, iLanguage pro slovní mrak, Text Fairy (OCR), Switch Zoo (pro tvorbu zvířátek), Goggles pro rozpoznávání obrázků, MoonReader na čtení e-knih, BookCreator, Minecraft (v angličtině)... - Používáte tablety ke kreativní práci - žáci tvoří nějaký výstup? Vyloženě kreativní byla práce s BookCreatorem. Ve třetí třídě děti vyfotily své hračky a namluvili k nim komentář.
ModulDiskuze
08. 12. 2015
ForumTechnika v rukou učitele i žáka
- Je učebna opravdu využívaná? Smysluplně? Dá se to zjistit? Vyžívaná je samozřejmě pro informatiku. Občas sem přijdou i jiné třídy. Obvykle angličtina, protože ta je půlená a počítačů není tolik. Pohodlné je to, že nemusím rozdávat notebooky, starat se o nabíjení nebo aktualizace. Nevýhodou naopak zastaralost počítačů. - Jsou vhodnější stolní PC nebo NB? Jak ke které práci. Pokud jen procvičujeme časy, stačí počítače, pokud chci, aby více tvořili a poslouchali, beru notebooky se sluchátky. - Máte počítače ve třídách? Pro učitele? Pro žáky? Jak je využíváte? A jak jsou vybaveni učitelé? Ve třídách počítače nemáme, ale z různých projektů má každý svůj notebook a tablet (Windows). Zvlášť nosíme do tříd notebooky a tablety (Android). Učitelé samozřejmě nejvíce využívají svoje notebooky na připojení k interaktivní tabuli, nejčastějí kvůli prezentacím a Youtube.
ModulDiskuze
15. 11. 2015
ForumŠkola a zákonní zástupci
1) Myslím, že je přirozené, že rodiče více komunikují s učitelem na 1. stupni. Postupně se děti stávají samostatnější a rodiče mají pocit, že už všechno řešit nemusí. 2) Nemyslím, že by učitel měl posílat úkoly e-mailem, vhodnější je, jak už tady zaznělo v předchozím příspěvku, umisťovat zadání na web. Rodiče pak můžou domácí úkoly zkontrolovat. 4) Řekla bych, že informace podané v e-mailu místo v žk jsou osobnější, víc napomáhají spolupráci. Když najdeme vzkaz v žk, máme pocit, že se vždy jedná o poznámku. Ale samozřejmě záleží na tom, jaké informace sdělujeme. Informace o třídních schůzkách, platbách za SRPŠ apod. by se klidně mohly i dublovat (žk i webové stránky).
1
0
0
veřejná
ModulČlánky
02. 11. 2020
Tohle bychom měli číst především my, kteří pracujeme na projektech napříč republikou. Rozdělit si na začátku práci sice může vést k profesionálním jednotlivostem, ale pak chybí pojivo, celkový nadhled a diskuse, která by vedla k precizování termínů a postupů. Díky za článek.
ModulČlánky
26. 06. 2020
Děkuji za připomínky. Myslím, že jsem podobnou věc zmínila v článku Laterální čtení. Rozhodně je ale jisté, že charakteristiky čtení (a zpracování) digitálních textů jsou odlišné, a potrvá nám, než je všechny prozkoumáme. A ještě déle, než se je naučíme využívat ve svůj prospěch i během výuky.
ModulČlánky
01. 04. 2020
Pane Marku, děkuji za Vaše připomínky. Pokud chce autor odkazy takto zdůraznit, nevidím to jako problém. Rozhodně je třeba o těchto věcech a pohledech diskutovat a otevírat obzory. Krásný den
ModulČlánky
31. 03. 2020
Dobrý den, pane Marku, děkuji za komentář i upozornění na rozdílnost činností. Samozřejmě máte pravdu. Jeví se vám ještě něco dalšího jako diskutabilní? Děkuji za odpověď.
ModulČlánky
08. 11. 2019
Děkuji. Zatím bereme blog jen jako příležitost pro psaní online, pro větší množství lidí, pro dovednost učit se komentovat. A řekla bych, že zatím je otázka stylu blogů, sociálních sítí apod. ze školního pohledu vlastně neprozkoumaná. Děkuji tedy za otázku. Vzhledem k tomu, že se i letos chystám na založení blogů, třeba za rok odpovím konkrétněji.
30. 11. 2018
Některé z tipů ze Spomocníka, které by pomohly téma webináře osvětlit:  O psaní rukou: Jak dlouho ještě budeme psát rukou? Reforma vzdělávání:Stanou se nám Finové nedostižným vzorem? Tvořivé myšlení: Tvořivé myšlení Tvořivé myšlení jako základ kompetencí pro 21. století Kreativní Al: Co dokáží stroje schopné hlubokého myšlení Výzkum: OECD: Žáci, počítače a učení
ModulBlogy
09. 03. 2016
Tak za takovou odpověď moc děkuji.
ModulBlogy
09. 03. 2016
Dobrý den, zajímalo by mě, jestli bude možné později zhlédnout záznam.    
ModulČlánky
31. 07. 2013
Hotové soubory vkládám spíš na estranky, které mám placené. Na googlesites si pomáhám Dropboxem. Cvičení se uloží do složky public a pak buď vložíte odkaz na cvičení (otevře se v novém okně) nebo vložit přímo do stránek tímto způsobem: vložit html kód místo url here dáte odkaz na soubor v dropboxu Vypadá to takhle: https://sites.google.com/site/anglictinav/3-rocnik/pets (je upravena šířka)
ModulDUM
29. 06. 2013
Materiál se mi líbí. Hlavně proto, že děti si mohou opakovat slovíčka několika různými způsoby, které interaktivní prezentace nabízí. Děkuji.
ModulDUM
02. 01. 2013
I když materiál nezhodnotím jako dějepisář, líbí se mi množství obrázků a propojení s dnešním pohledem na tehdejší území. Oceňuji také, že materiál nezapomíná ani na vstupní otázky k tématu.
ModulBlogy
14. 10. 2012
Mluvíte mi z duše. Dodneška si pamatuji některá slova, která zazněla při přednáškách na gymnáziu a  o kterých už jsem tentkrát uvažovala spíš jako o patvarech. Když mi pak kdysi vytkl pan ředitel po hospitaci, že žáci neodpovídají celými větami, ptala jsem se sama sebe, k čemu a proč by to měli dělat. Dnes vysvětluji žákům, kdy a proč zastaralejší spisovný jazyk používat (v psaných textech) a proč je v některých hodinách nutím odpovídat celými větami. (A jak to prospívá jejich myšlení a vyjadřování.) Jsem ráda, že má někdo stejný názor, i když se jednalo jen o úvod ke kritice užití nesprávného kódu. Buďme ale tolerantní, vždyť mistr tesař se někdy utne. Jako vedoucí tesaři bychom to měli vědět.
ModulBlogy
22. 08. 2012
Děkuji za Tvé poznámky ke zprávě. Jak už jsem psala v jednom svém článku, ráda čtu cizí názory k četbě. (Tedy pokud se nejedná jen o kritiku). Takové záznamy mi dovolují nahlédnout na jiný úhel pohledu. To, co se nám jeví jako samozřejné, jak tvrdíš výše, se jako samozřejmost jen vnímá. Jen málo vyučujících má ve skutečnosti vypracovaný nějaký plán pro děti jakkoli znevýhodněné. (připravené doučování, speciální metody práce zahrnuté do vyučování, rozpoznání jejich stylů učení...) Pro mnohé z nás je stále jednodušší konstatovat, že oni prostě "lepší" nebudou. A to je věc, která mě dlouho trápí.
ModulBlogy
15. 08. 2012
A to jsem si říkala, že si do konce srpna už žádnou další knihu neobjednám. Zase svoje předsevzetí nedodržím.
ModulBlogy
08. 08. 2012
Mně vyhovuje text po kouskách. :-) Zajímalo by mě, podle jakých kritérií učitele vybírali. A hlavně obdivuji Tvoji odvahu. Když jsem poprvé četla zmínky, že tam letíš, neveřila jsem tomu, co čtu.
ModulBlogy
23. 07. 2012
Dobrý nápad. Jen se obávám, že za tím mnozí uvidí matematiku. Mně se nejvíce zamlouvají grafická schémata. Ale tady na blogu správný název nerozhodneme.
ModulBlogy
20. 07. 2012
@Sotolář Organizér jako pojem je zvláštní slovo. Už několikrát jsem hledala, jak jej správně přeložit. V Kritických listech jsem se setkala se všemi pojmy, které uvádím výše (organizér, organizátro, schéma). Ve třídě často používám slovo nákres. Asi máte pravdu v tom, že by bylo lepší zvolit článek odborný. Zřejmě jsem se tak mohla vyhnout nedorozumění. Nicméně jsme se tak (i díky dalšímu komentáři) dotkli tématu, o kterém jsem netušila, že vyvstane, tj. jak odlišit "údaje z textu a naše názory". (Napadá mě k tomu spousta dalších otázek. Sama bych zaznamenala spíše obsah. Pokud by nebyl správný, do jiného nákresu vlastní pojetí obsahu. Nebo do stejného jinou barvou. Ale lze číst a neinterpretovat?) Co se týká dohodnutých schémat, procházela jsem řadou knih, abych zjistila, zda se někdo na něčem dohodl (In a Reading State of Mind, Building Reading Comprehension Habits...). Pochopila jsem, že se na jednu stranu zdůrazňuje výuka struktury textu a jí odpovídající schémata a na druhou stranu existuje nepřehledné množství nákresů, které najdeme, když zadáme organizer do vyhledávače. Schémata, která vycházejí ze struktury, jsou si velmi podobná. Jen u nás se o tom příliš nedočteme. Bylo by dobré, kdyby se o tom u nás více diskutovalo. "Určitě nejde o to vnutit žákům nějaké univerzální a dokonalé schema, ale naučit je s takovým nástrojem pracovat." S tím velmi souhlasím, snad to i tak moji žáci chápou.  
ModulBlogy
18. 07. 2012
Rozdhodně jsem čekala, že někdo bude mít jiné názory na rozložení. A také jsem dlouho rozvažovala nad tím, že nové jazyky nevznikají proto, že některé vymírají, a nové jazyky skutečně neřeší jen nedokonalost řeči, ale východisko článku podle mě takové je. Měla jsem dojem, že musím odlišit to, co si myslím sama, od toho, co nám prezentují autoři. V tom se možná skrývá jistá manipulace s námi. Nahoře bych možná i přijala křížek (Vnímala jsem to jako problém a řešení.), ale i když "Řeč je nedokonalá" bych přijala pouze jako jednu možnost, nechala bych šipku tímto směrem. Také jsem uvažovala nad posunutím jazyka fantastiky níže dolů, ale chtěla jsem tabulkou vyjádřit podobné znaky, které se v článku objevují. Moc nerozumím tomu, že šipka by měla směřovat směrem ven, na důvody, příčiny, účel - příčinu a účel vnímám na opačných stranách. Možná, že problém není ani tak v tom, že bych učinila chybný závěr, ale v tom, že jiní lidé čtou organizéry jinak, zvlášť když jsou takto složité. Ale o zjednodušení se rozhodně jedná. A proto jsou možná takové zápisy vhodné spíš pro toho, kdo si je dělá. Celkově mám ale s organizéry velmi dobré zkušenosti. Děkuji za komentář.
ModulBlogy
02. 07. 2012
"...propadají zejména slabší žáci, kteří jsou předčasně vylučováni z hlavního proudu..." Tahle věta by se měla opakovat hlasitěji. Děkuji za krátký blog.
ModulBlogy
13. 05. 2012
Dát odkaz do diskuze mě napadlo už tehdy, když jsem ho četla poprvé. Ale i tak děkuji paní Petrů. Diskusi jsem založila tady: http://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=423&t=20161
ModulBlogy
13. 05. 2012
Článek už jsem četla. Mrzí mě, jak testy naprosto nesmyslně chtějí správnou odpověď na předvídání. Dovednosti (tady většinou vysuzování a předvídání) jsou dohnané ad absurdum. Pokud autoři testů chtěli testovat dovednost předvídat, otázku měli volit volněji: Co udělá Melanie a proč si to myslíš? O úloze s ananasem už jsem četla i na blogu V. Vinton: http://tomakeaprairie.wordpress.com/2012/04/26/we-interrupt-the-regularly-scheduled-program-to-bring-you-this-important-message/ Testovat porozumění nesmyslu je samo o sobě nesmysl. (Jde o surrealistickou báseň.) A nejsem si jistá, že autorka článku úplně rozumí tomu, co chtějí testy testovat. Nejde úplně o emocionální výchovu ani psychologickou terminologii. Podle toho, co píše, se testují dovednosti na základě nalezení nějakého důkazu. Bohužel velmi nešťastným způsobem, protože řešení skutečně může být více.
ModulBlogy
12. 05. 2012
Myslím, že to záleží na tom, jak si kolokvium představíme. Já jsem si představila příjemné popovídání o tom, jaký názor na knihu nebo třeba danou pověst mají, a celé hodnocení bych brala jako formativní. Nicméně realita je trochu jiná, hodně žáků potřebuje vědět, že jejich činnost bude oznámkována. (K ničemu jinému ani ve škole vedeni nejsou.) A vzhledem k tomu, že stále chybějí kontinua z vyšších míst, nemám chuť píchnout do vosího hnízda. :-) To jsme se ale hodně odchýlili od tématu.
ModulBlogy
09. 05. 2012
Ten nápad s kolokviem se mi zamlouvá. Už ho asi nestihnu vyzkoušet letos, ale musím si ten nápad zapamatovat. Děkuji.
ModulDigifolio
08. 05. 2012
jako odhlášená z Google vidím všechny fotky, krom Jitčiných - odkaz a práva svých jsem upravovala už včera
ModulDigifolio
08. 05. 2012
Zjistila jsem, že lze sdílet album pomocí odkazu (vpravo nahoře možnost Další). Prima.
ModulDigifolio
08. 05. 2012
Hančiny a Jitčiny fotky nejdou zobrazit, pokud je nemáte nasdílené. Prosím tedy buď nastavit jako veřejné (a odkaz poupravit), nebo je nahrát sem. Díky.
ModulBlogy
07. 05. 2012
Zajímavé oťukávání. Asi jsme zase u problému, jak a kdy číst ucelené texty. Sama teď ovšem musím přemýšlet nad posláním postavy v knihách, které čtu. Uvažuji, zda by tohle zvládli moji osmáci v dílně čtení u svých vlastních knih.
ModulBlogy
04. 05. 2012
Nemyslím, že bych říkala, že postavy jsou jen vlastnosti. V tom dalším se shodujeme. Vlastně říkáte stejné věty, jen jinak, možná srozumitelněji. Sem se asi obrázky dát nemohou, ale jsem zvědavá, co chcete zveřejnit. Navrhuji založit vlastní blog nebo mi obrázek pošlete a já vytvořím nový článek s Vaším obrázkem a odkazem na tento článek. (kovlud@seznam.cz) (Nebo vložíme obrázek do tohoto článku - s Vaším "podpisem".)
ModulBlogy
02. 05. 2012
Děkuji za návrh na knihu. Podívám se po ní. (Mimochodem učím "jen" na ZŠ) Zaujalo mě ono pojmenování celý horizont v perspektivě. Ono je to tak, že si člověk asi ono důležité uvědomí až po přečtení celku, ale i v průběhu čtení zvažujeme, co je podstatné, a co nikoli. Přemýšlím proto v současnosti, co se nám odehrává v hlavě při čtení samotném - vzhledem k čemu vlastně důležitost detailů hodnotíme. Předvídáme snad nějakou zprávu od autora? Kompozici (Jak to zmínil pan Sotolář.)? Nebo něco dalšího? Děkuji také za rady. Myslím, že je důležité vědět, jak (jinak nebo stejně) to dělají jiní. Odlišuji se právě v tom závěru - že necháte děti samostatně napsat záznam z debaty. To je pro mě nové. Bohužel právě ten čas nám nějak protéká mezi prsty...
ModulBlogy
30. 04. 2012
Trefné! Takže tady dodává důležitost snaha pochopit kompozici. Budu si muset Ajvaze přečíst taky. Děkuji!