Avatar
Mgr. Monika Černá

Poslední přihlášení 10. 05. 2014

Společenská role
Pedagog, Rodič
Název školy/instituce
Pedagogická fakulta MU
Stupeň vzdělávání
Základní
ModulČlánky
11144
3
16. 04. 2013
Žáci by si měli být vědomi toho, že operační systémy se určitým způsobem vyvíjí a mění. Pro dobré pochopení toho, kam bude směřovat vývoj je potřeba znát také (alespoň v základních elementech) historický vývoj operačních systémů, důvody jejich zavedení i problémy, se kterými se potýkaly.
ModulČlánky
11982
2
29. 11. 2012
Operační systémy nejsou jen Windows či Linux, ale nabídka je podstatně širší. Následující článek se snaží ukázat na některé zajímavé alternativní operační systémy, které mohou být z řady důvodů pro studenty atraktivní.
ModulČlánky
10501
1
27. 06. 2012
Operační systémy z řady Windows byly od verze 1.0 až po ME závislé na operačním systému DOS. Byly proto málo stabilní, špatně zabezpečené a především zcela nevhodné pro práci v počítačové síti. Proto se již roku 1993 objevuje zcela jiný přístup k budování operačního systému – také ze strany Microsoftu.
ModulČlánky
10362
0
30. 05. 2012
Historie operačních systémů vede k jejich pochopení a zjištění, proč fungují tak, jak fungují. V tomto článku se zaměříme na historii operačního systému Linux. Zmíníme se o jeho historii, základních rysech a vlastnostech, ukážeme si příběh distribuce Ubuntu či jednotlivých grafických prostředí.
ModulČlánky
8054
0
28. 05. 2012
České školství se snaží klást stále větší důraz na to, aby se žáci naučili pracovat s informacemi. Uměli je vyhledávat, hodnotit, třídit, organizovat a dále zpracovávat. V následujícím článku se zaměříme na téma organizace informací – půjde především o systémy na práci se záložkami.
ModulČlánky
8058
0
24. 05. 2012
Když se řekne 3D sociální síť, většině lidí se vybaví populární Second Life. Pravdou je, že není v této oblasti osamocená. Jaké možnosti přinášejí 3D sociální sítě pro vzdělávání a co může být jejich rizikovým faktorem? I na to se pokusíme najít odpověď v tomto příspěvku.
ModulČlánky
10942
0
23. 05. 2012
Nejen sociální sítě se snaží o to, aby jejich uživatelé byli co možná nejaktivnější, a to v téměř libovolném ohledu. V následujícím článku se zaměříme na základní metody motivace a gamifikace, které se používají v sociálních sítích, ale nejen v nich.
ModulČlánky
7817
0
22. 05. 2012
S rozšířením telefonů, které mají zabudovaný GPS senzor, došlo k rozvoji geosociálních sítí, které nabízejí spojení společenské interakce a lokalizace. V následujícím článku se podíváme na nejznámější příklady – Foursquare, Google Latitude a další. Zaměříme se na jejich možné využití ve výuce a případná rizika.
ModulČlánky
8190
0
11. 05. 2012
Historie operačních systémů je mimořádně zajímavá z řady důvodů. Jedním z nich je, že dávají možnost pochopit, jakým způsobem se vyvíjely a byly budovány tyto systémy, což má zásadní vliv také na to, jak dnes vypadají.
ModulČlánky
20185
0
29. 03. 2012
Paměť počítače představuje jednu z jeho klíčových komponent, bez kterých není možná jeho činnost. V článku se pokusíme ukázat základní rozdělení pamětí a popsat jejich využití. Zvláštní pozornost budeme věnovat především vnitřním pamětem.
ModulČlánky
6516
0
28. 03. 2012
Většina lidí má pod pojmem sociální síť uložený Facebook či Twittter. Nabídka je ve skutečnosti podstatně bohatší. V následujícím článku se pokusíme ukázat některé méně známé sociální sítě, které by mohly být pro žáky zajímavé. Řeč tak bude o LinekedIn, DevianArt, Last.fm, BookFan či Písmak.
ModulČlánky
6839
0
26. 03. 2012
Pro řadu profesí (a ostatně i jednotlivců) je důležité mít představu o tom, jak jsou v rámci sociálních sítí vlivné. Ač je tento parametr velmi diskutabilní, tak existuje řada nástrojů, které se jej snaží kvantifikovat. Není tak nic snazšího, než nechat žáky, aby změřili svůj vliv na ostatní uživatele.
ModulČlánky
8166
0
22. 03. 2012
Možností, jak pochopit změny v komunikaci a užívání sociálních sítí, je více. My se podíváme na demografické a sociologické údaje, které se týkají toho, jakým způsobem se lidé na sociálních sítích chovají a jací skutečně jsou. Zaměříme se také na změny, které sociální sítě vyvolávají ve společnosti.
ModulČlánky
11266
1
21. 03. 2012
Rozvoj sociálních sítí s sebou nese řadu nových etických a sociálních problémů, které si zaslouží určitý čas ve výuce. Žáci se mohou ocitnout před velkým množstvím otázek, na které budou bez předchozího rozvážení jen obtížně hledat odpovědi.
ModulČlánky
6246
0
19. 03. 2012
Sociální sítě představují významný nástroj v oblasti rozvoje demokracie, ale také jeden z pilířů volebních kampaní či reklamních projektů. V článku se pokusíme ukázat vliv sociálních sítí na demokracii, politický marketing a politiku.
ModulČlánky
10853
0
14. 03. 2012
Sociální sítě s sebou přinášejí řadu pozitivních jevů, ale také možných nebezpečí, která není radno podceňovat. V následujícím článku se tak zaměříme na některá z nich, jako jsou falešné profily, kyberšikana, hoax, problémy, bezpečnost a mnohé další.
ModulČlánky
9512
0
05. 03. 2012
Jedním z nejvíce diskutovaných témat v oblasti sociálních sítí je ochrana soukromí. V článku se podíváme na hlavní témata z této oblasti, jako je možnost smazání účtu, nakládání s daty, rozpoznávání obličejů a řadu dalších.
ModulČlánky
19818
0
29. 02. 2012
Sociální sítě představují nesporně jeden z největších sociálních, ekonomických i kulturních a komunikačních fenoménů dnešní společnosti. Téměř všude se o nich mluví, píše a diskutuje. Přesto má jistě smysl se podívat na to, co to vlastně sociální síť je, či na několik konkrétních příkladů.
ModulČlánky
13612
0
07. 12. 2011
Nejvíce informací získává student poslechem nebo čtením. V článku se proto zaměříme na dvě metody efektivního čtení – SQ3R a PQRST, doplněné tvorbou myšlenkových map. Tyto dovednosti mohou být klíčové pro zvládnutí přechodu z gymnaziálního způsobu výuky na vysokoškolský. Jde o funkční gramotnosti, které úzce souvisejí s problémem práce s informacemi i s tolik diskutovanou gramotností čtenářskou.
ModulČlánky
5790
0
24. 11. 2011
V souvislosti s českým školstvím se často mluví o tom, že je stále více zaměřené na encyklopedické znalosti než na kreativitu a divergentní myšlení. Klima třídy a její ekosystém mohou v tomto procesu hrát velmi významnou úlohu.
ModulČlánky
11169
1
11. 11. 2011
V českém vzdělávacím systému je poměrně velký prostor ve výuce věnovaný předávání vědomostí, znalostí a informací. Naopak malý prostor je věnován rozvoji kreativního myšlení nebo samotnému procesu učení. Přitom právě zvládnutí těchto dovedností je pro studijní výsledky žáků i jejich budoucí uplatnění zcela klíčové.
ModulČlánky
8345
7
11. 10. 2011
Jedním z výstupů z výuky ICT na gymnáziu má být také schopnost publikovat data na internetové síti. Tato dovednost se skládá jednak ze znalosti a osvojení si publikačních platforem a dále z vedení k publikační etice. V článku budou diskutovány oba stavební pilíře úspěšného publikování.
ModulČlánky
16726
0
05. 10. 2011
Dějepis může na řadu žáků působit jako zajímavý obor, který se však jich osobně příliš netýká a je jim poněkud vzdálený. Tvorba rodokmenů se ale těší stále větší popularitě a tak je možné ji zařadit jako prakticky orientovaný projekt pro výuku.
14313
0
03. 10. 2011
Časopis se zaměřuje na tvorbu rodokmenů, erbů a jejich studium. Naleznete zde řadu užitečných informací, které využijete při tvorbě rodokmenů. Odkaz dále nabízí informace o aktuálních výstavách pro genealogy.
3609
0
03. 10. 2011
Projekt Genea je určen všem, kteří chtějí vytvářet rodokmeny. Soupis matrik obsahuje informace o uložení matriky, její dostupnost, charakteristiku, časové období, index obcí a míst, informaci o dostupnosti jmenného rejstříku a další dostupné informace. Součástí soupisu je rovněž soupis míst založený na Územně informačním registru státní správy a doplněný o datovaný výskyt zaniklých nebo přejmenovaných míst. Všechna místa jsou identifikována rovněž územně zeměpisnými souřadnicemi.
ModulČlánky
10839
9
26. 09. 2011
Fotografování patří mezi značně oblíbené volnočasové aktivity nemalého množství populace a k jednomu z nejčastějších výtvarných počinů běžného člověka. Přitom se jedná o téma, které je ve výtvarné výchově téměř zapomenuté.
ModulČlánky
4283
0
22. 09. 2011
Počítačová bezpečnost je poměrně širokým pojmem, který je třeba v rámci gymnaziální výuky vhodným způsobem uchopit. Následující článek by měl sloužit jako jednoduché schematické naznačení toho, co vše je možné v této oblasti zmínit.
ModulČlánky
7083
1
21. 09. 2011
Projektová výuka patří mezi nedílnou součást soudobých vyučovacích metod a je jí věnována stále větší pozornost. V následujícím článku se zaměříme na metody a možnosti vedení projektů, jejich správu a nástroje na řízení zdrojů i týmovou komunikaci.
ModulČlánky
10202
0
14. 09. 2011
Intenzivně se v poslední době mluví o tom, že by škola měla ve žácích probouzet kreativitu nebo kreativní myšlení. To se projevuje ve všech oblastech lidské činnosti – od vědy až po umění. Ač dříve těmto pojmům nebyla věnována taková pozornost, přesto bylo toto myšlení pěstováno. V článku se pokusíme ukázat některé konkrétní možnosti, jak kreativní myšlení podpořit.
ModulČlánky
4865
1
07. 09. 2011
Je zajímavé, že velké množství učitelů informatiky nemá k fyzice příliš kladný vztah. Přitom přesahy fyziky do informatiky se nabízejí téměř všude – od omezení počítačových sítí přes přenosy signálů až po činnost hardwaru. V následujícím článku se tedy podíváme na jednodušší i složitější oblasti, kde je možné se o fyziku v informatice dobře opřít.