Avatar
Mgr. Jiří Tůma

Poslední přihlášení 20. 01. 2012

Název školy/instituce
ZŠ Mendelova Karviná, KVIC Nový Jičín
ModulČlánky
13655
2
29. 10. 2009
Žáci se v roli historiků, případně detektivů, pomocí kartiček s indiciemi snaží objasnit vraždu Václava III.
ModulBlogy
10. 02. 2010
Ještě posílám odkazy, které požadoval Ondřej, jedná se zřejmě o Roberta Stradlinga. Odkazy na webu MŠMT jsou stále funkční. http://www.msmt.cz/vzdelavani/jak-ucit-evropske-dejiny-20-stoleti a Multiperspektivita na http://www.msmt.cz/vzdelavani/multiperspektivita-ve-vyucovani-dejepisu-prirucka-pro-ucitele Jinak tam jsou i doporučení Rady Evropy pro výuku D, výstupy z akcí pro D, práce dalších expertů (Chris Rowe...) J
ModulBlogy
10. 02. 2010
Zdravím Vás a myslím, že šlo o tuto výstavu: http://www.militaria.cz/cz/clanky/valky-a-valecnici/pesky-1-svetovou-valkou.html Žel více fotek z ní také nikde na netu nevidím. Posílám ještě další zajímavý odkaz http://www.moderni-dejiny.cz/clanek-i-svetova-valka-ocima-meho-pradedecka-314/ Jsou zde fotografie z rodinného alba pradědečka-studentská práce. Je skvělé, když se spojí dějiny všedního dne s dějinami vlastní rodiny. Zuzano, Ondřeji, díky za užitečné odkazy. Jirka T
ModulBlogy
05. 02. 2010
Díky za skvělý příspěvěk. Mám jen prosbu, diskuze na toto téma jsou velmi důležité nejen pro učitele, ale snad i pro autory - doufám a není dobré je tříštit na jednom webu na několika místech. např. http://ireneus.blogy.rvp.cz/2010/01/27/otazky-k-francouzskemu-dejepisu/ Dotaz na rvp.cz : Šlo by to nějak sjednotit? Dát téma k diskuzi? Mít vše k učebnicím D a Z na jednom místě. Pokud je to vůbec možné. Vím, že diskuzní příspěvky jsou vázány k jednotlivým článkům.
ModulBlogy
05. 02. 2010
Díky za příspěvek, diskuzi a další odkazy. A předem se omlouvám za další možná nezasvěcený pohled. To je ono! Takto nějak bych si i já představoval učebnici. Vůbec není problém "málo učiva v levém sloupečku", naopak. Nechť jsou obsahem kapitol dokumenty a multiperspektivní pohledy na jedno období, událost, téma, pokud možno bez stereotypů "my" a "oni". Ve většině učebnic text a tedy učivo jsou prostě faktem, tak to bylo a hotovo. I když je třeba napsán atraktivně a kapitoly jsou graficky dobře zpracovány a najdeme zde i doprovodné otázky a úkoly. Předat žákům jen hotové, obecně přijímané závěry moderní historiografie a autorského týmu učebnice, by nemělo být cílem učebnice ani učitele. Nechme žákům prostor získat vlastní názor. Například kapitoly o husitství, o téměř dokonalé demokracii I. republiky, o jednoznačně krvelačných Turcích apod? To, že jsem měl ve třídě katolíky, Poláky i Turka nebyly jediné důvody proč spoustu textů v učenicích odmítám reprodukovat jako fakt. Co třeba raději kapitoly typu "Husité, lupiči nebo hrdinové?" s oslavnými texty i kritikou, ukázkami pramenů-pokud možno jaksi "oboustranných", případně s texty soudruha Nejedlého o Žižkově socialistickém smýšlení - a to pro případné diskuze k mystifikacím, zneužívání historie s přesahem do moderní doby, např. text od Orlíku - nebezpečí zneužívání husitství neonacisty, otázkami které budou zkoumat i autory textů a jejich postoje. Další témata jsou zpracována jako náměty pro hodiny i na těchto stránkách - např. námět Pod Bílou Horou, proč by nemohly být v učebnicích? Nevadí mi hledat, chystat a pátrat, alespoň si rozšířím obzory, ale učebnice podobná té francouzské by se určitě hodila. Pro některé učitele je učebnice, kterou nafasují "fetiš" (jak říkává jeden kolega ze Slovenska) a jedou podle ní od začátku do konce. Pokud bude postavena podobně jako francouzská, nebude to problém, bude dokonce pro rozvoj myšlení žáků prospěšná. Uzavírám a loučím se slovy, která jsem někde zaslechl: Neučme historii, učme dějepis.
ModulDUM
02. 12. 2009
Díky určitě použiji. Ještě jsem si k tomu přidal krátké textíky o krizi před 80-ti lety a současné + srovnávací tabulku obou krizí (společné znaky, rozdíly, důsledky) a jdu zítra na TO. Pokud hodina zafunguje, pošlu.
ModulDUM
02. 12. 2009
Díky určitě použiji. Ještě jsem si k tomu přidal krátké textíky o krizi před 80-ti lety a současné + srovnávací tabulku obou krizí (společné znaky, rozdíly, důsledky) a jdu zítra na TO. Pokud hodina zafunguje, pošlu.
ModulDUM
06. 11. 2009
tak toto je super! Určitě využiju - díky