
ModulDiskuze
Obávám se, že diskuse k ECDL začíná být dost ostrá. Nicméně je potřeba zmínit následující souvislosti: ve chvíli, kdy se (zdá se podle diskuse) koncept ECDL v Česku vehementně staví jako ústřední pilíř digitálního vzdělávání, se: - v Anglii ruší předmět ICT a od 1. třídy zavádí předmět Computing, v jehož rámci mají děti jednoduše používat algoritmus v 5. třídě - na Slovensku děti učí od 3. třídy algoritmické myšlení, procedury, řešení problémů, principy fungování digitálních technologií - v USA mezi cíle informatického kurikula na základních a středních školách patří zavedení všech základních informatických pojmů pro všechny žáky, a to od 1. stupně základních škol (zdroj: Americal Computer Machinery K-12 curriculum, 2003!). Tak zatímco v uvedených zemích (a můžeme přidat Německo, Polsko, Estonsko) se děti ve školách orientují na řešení problémů, na tvořivost, u nás by se měly děti primárně zabývat tím, jak obarvit text, jak zkopírovat obrázek z Internetu či jak zkopírovat soubor (tedy často hlavně "kde je to tlačítko")? Nakolik toto rozvíjí myšlení, představivost, řešení problémů, schopnost argumentace, vyšší mentální funkce? Malá odbočka: Všimněte si, co testují mezinárodní srovnávací testy PISA v matematice: je to pamětní znalost vzorců a dosazování do nich , nebo testují porozumění pojmům, řešení problémů, schopnost přemýšlet? CO očekáváme, že bude učit předmět "počítače"? Dovolím si zakončit: Podle pracovní skupiny TWG6 iniciativy EDUsummIT , podporované UNESCO, se argumentuje, že zaměření aktivit ve školách jen na ICT gramotnost je už minulostí, je zapotřebí se žáky formulovat a řešit problémy, vést je k tomu, aby uměli rozhodnout, zda a proč k řešení problému mají použít digitální technologie, jak sbírat a analyzovat data, jak automatizovat zpracování dat. A ECDL koncept JE o zaměření na konzumování technologií, nerozvíjí schopnosti člověka. Z mého pohledu je to model pro školství zpátečnický (jiná věc je vnímat jej jako test, stanovující určitou úroveň základních uživatelských znalostí např. pro zaměstnance). A možná bych rád upřesnil, abych nebyl nesrozumitelný: já nemám naprosto nic proti konceptu ECDL jako takovému. Já jej pouze odmítám vnímat jako užitečný směr zaměření výuky ICT v českém školství (a jako spásu současného nelichotivého stavu). A to proto, že nás vede jiným směrem, než potřebujeme. Než jde svět.