Avatar
Mgr. Jaroslav Mašek

Poslední přihlášení 06. 03. 2021

Webové stránky
Název školy/instituce
Střední škola informatiky, poštovnictví a finančnictví Brno
ModulČlánky
815
1
03. 03. 2021
Na čem opravdu záleží v malé revizi RVP ZV? Není to konkrétní předmět, jeho obsah či časová dotace. Jde o mnohem zásadnější věci, o principy, jejichž zvládnutím budeme připraveni i na revizi velkou.
ModulČlánky
794
0
24. 02. 2021
Nejlepší vzdělávání je to, které je personalizované. A to platí i v případě vzdělávání hybridního. Následující text nabízí konkrétní řešení, jak vytvořit hybridní školu s využitím modulového systému.
ModulČlánky
967
0
17. 02. 2021
Na jaře, po zavedení online výuky, jsme se velmi rychle potýkali se dvěma zahlceními – obsahovým a technologickým. Nyní, přibližně po roce online výuky, čelíme dalšímu technologickému zahlcení, ke kterému by nakonec nemuselo dojít, kdybychom spolu lépe komunikovali.
ModulČlánky
849
0
10. 02. 2021
Jak souvisí sociální síť Clubhouse s digitální gramotností? A jaký má význam pro učitele a žáky? Po prvních dvou týdnech jejího používání se autor zamýšlí nad hlubšími souvislostmi využití této nové platformy.
ModulČlánky
942
0
03. 02. 2021
Článek přináší shrnutí studie zveřejněné v prosinci 2020 Národním úřadem pro ekonomický výzkum zkoumající význam podpory vztahů a pozitivního stylu myšlení pro dlouhodobý úspěch žáků.
ModulČlánky
2622
4
27. 01. 2021
Jak bude vypadat vzdělávání v roce 2021? Jaké přístupy a technologie jej ovlivní a budou formovat? Článek představuje několik vzdělávacích trendů současnosti a nabízí jejich vliv na další charakter vzdělávání.
ModulČlánky
1674
0
20. 01. 2021
Jaké strategie použít, abychom přiměli žáky zapnout si kamery? V tomto článku se na některé z nich podíváme.
ModulČlánky
6306
0
13. 01. 2021
Neustále vypnuté webkamery žáků během online výuky nemusí být na škodu, právě naopak. Můžeme tím předejít spoustě nežádoucích stavů i mnoha budoucím problémům.
ModulČlánky
2240
0
06. 01. 2021
Článek představuje 21 vlastností učitele, které vzešly z článků publikovaných v roce 2020 na Spomocníkovi.
ModulČlánky
1110
0
16. 12. 2020
Představení 16. akce Virtuálního Digicentra.
ModulČlánky
797
0
09. 12. 2020
„S žáky se musí pořádně secvičit, co mají říkat, a také musí být v dané videokonferenční místnosti pod dohledem učitele, aby náhodou neřekli něco nevhodného. A musíme hlavně vybrat naše nejlepší žáky, co umí vystupovat, aby nás dobře reprezentovali,“ zaznělo od učitelů, organizujících Dny otevřených dveří online. Co by se pak stalo, kdyby tuto akci organizovali sami žáci?
ModulČlánky
1388
0
02. 12. 2020
10 aplikací, které autora provázely během roku 2020, nejsou kompletním výčtem, ale pouze jedním pohledem do jeho tvůrčího workflow a zároveň inspirací ostatním učitelům pro zlepšení či rozšíření jejich aplikačního portfolia.
ModulČlánky
1215
0
25. 11. 2020
Zavření škol se může jevit jako překážka v uspořádání Dnů otevřených dveří. Ovšem jen do okamžiku, než si uvědomíte, že je můžete uskutečnit online.
ModulČlánky
1085
0
18. 11. 2020
Představení 15. akce Virtuálního Digicentra.
ModulČlánky
836
0
11. 11. 2020
O dvou aktivitách z online výuky a o tom, co se za nimi všechno skrývá.
ModulČlánky
2590
0
04. 11. 2020
Vedení online výuky je spojeno s velkou pracovní zátěží, která se s přibývajícími měsíci může ještě stupňovat. Jak se s ní vypořádat a jak ji zvládnout se podíváme v tomto článku.
ModulČlánky
1055
0
28. 10. 2020
Představení projektu Fotíme Česko a jeho možnosti realizace se žáky, ať ve škole, nebo mimo ni.
ModulČlánky
1009
0
21. 10. 2020
Představení 14. akce Virtuálního Digicentra.
ModulČlánky
3127
0
14. 10. 2020
Digitální minimalismus lze zcela bez nadsázky považovat za základní pilíř digitální gramotnosti. Co znamená digitální minimalismus, jak se stát digitálním minimalistou a především, jak udělat digitální minimalisty ze žáků, se dozvíte v tomto článku.
ModulČlánky
7631
0
07. 10. 2020
O čem opravdu je online výuka? A o čem naopak není? A proč je důležité to vědět? Autor tentokrát nahlíží na problematiku online vzdělávání trochu jinak a odhaluje její obecné vlastnosti, jdoucí až k samým kořenům a principům vzdělávání.
ModulČlánky
1398
0
30. 09. 2020
V druhém dílu konkrétního návrhu realizace hybridní výuky se autor zaměřuje na přípravu učitelů a jejich podporu při přípravě online vzdělávacího prostředí.
ModulČlánky
2991
3
23. 09. 2020
Školní rok 2020/2021 je prvním hybridním školním rokem, ve kterém budeme plně integrovat online vzdělávání a kombinovat prezenční a distanční formy výuky. Přestože prezenční forma bude v budoucnu pravděpodobně nadále převládat, ta hybridní tu s námi už zůstane. A naši zkušenost s její integrací můžeme následně využít při přechodu na trvalé či individuální plně distanční vzdělávání.
ModulČlánky
1899
0
16. 09. 2020
Náš seriál Na Spomocníkovi, ve kterém prezentujeme učitele a další osobnosti z oblasti vzdělávání, určitě znáte. Co kdyby se ale moderátorkami a moderátory stali sami učitelé a prezentovali podobným způsobem jiné učitele a žáky? A právě o tom je 13. akce Virtuálního Digicentra Elixíru do škol.
ModulČlánky
3076
1
09. 09. 2020
Na otázku, jak učit hybridně, odpovídá autor konkrétním návrhem realizace této výuky ze své školy, kde ji pomáhá společně s dalšími kolegy a vedením implementovat.
ModulČlánky
2180
0
02. 09. 2020
I když se hybridní (kombinovaná) forma výuky jeví v současné koronavirové době jako nejvhodnější, přesto stojí za to položit si otázku, proč má smysl učit hybridně. Tento článek přináší hned 10 důvodů.
ModulČlánky
1782
0
26. 08. 2020
Co mohu jako učitel udělat pro lepší školní rok 2020/2021? Autor v článku nabízí 20 kroků, ze kterých můžete vyjít při hledání vašich vlastních odpovědí na uvedenou otázku.
ModulČlánky
1910
0
17. 07. 2020
V 10. dílu iPrázdnin s učiteli 2 posíláme pomocí grafiky náš vzkaz druhým.
ModulČlánky
1617
0
16. 07. 2020
V 9. dílu iPrázdnin s učiteli 2 sdílíme s ostatními své prázdninové sny.
ModulČlánky
1345
0
15. 07. 2020
V 8. dílu iPrázdnin s učiteli 2 se vrátíme zpět v čase pomocí retro fotografie.
ModulČlánky
1831
0
14. 07. 2020
V 7. dílu iPrázdnin s učiteli 2 ukazujeme druhým, jak umíme relaxovat.
ModulČlánky
07. 02. 2021
Pokračování diskuze, volně navazující na tento článek, proběhne v neděli, 14. 2. 2021 od 20:00 opět na Clubhousu. https://www.joinclubhouse.com/event/Mwo1WlgO
ModulČlánky
04. 02. 2021
Diskuze navazující na tento článek bude probíhat v neděli, 7. 2. 2021 od 20:00 na Clubhousu. https://www.joinclubhouse.com/event/xovYOJ3l
ModulČlánky
31. 01. 2021
Všechny odkazy jsou u zdrojů uvedeny.
ModulČlánky
01. 06. 2020
Vážený pane Klimeši, ve svém komentáři narážíte na soustu zajímavých témat, které by vydaly na několik samostatných diskuzí. Především umění naplánovat si svůj pracovní den či týden v režimu home office je jednou z nejtěžších a možná nejdůležitější dovedností, které se žáci měli možnost naučit během uzavření škol a kterou budou bezesporu potřebovat v budoucnu. Právě rodiče mohou v tomto procesu sehrát klíčovou, jak kladnou tak bohužel i zápornou roli, v ukazování vzorů svým dětem pomocí vlastního přístupu. A máte naprostou pravdu, že stejně jako v prezenční výuce, i v té distanční hraje klíčovou roli vztah žáků a učitele, který lze rozvíjet jak ve škole, tak online (viz můj článek 3. 6.). Jsem předvědčen, že pokud si ze stávající zkušenosti online vzdělávání vybereme to lepší a správné a poučíme se ze svých chyb, pomůže nám to v budoucnu vytvořit podmínky a celou online výuku lepší a přirozenější než tomu možná bylo v některých případech na počátku té stávající.
ModulČlánky
20. 12. 2019
Vážený pane Slavíku, názvu Vteřinové Vánoce (VDC) jsem dal záměrně přednost kvůli nabízené aliteraci.
ModulČlánky
04. 05. 2019
Vážená paní Martínková, obecně se službám, které nejsou integrovány do školního systému, ať už jde o Microsoft Office 365, který výše popisuji, G Suite či Apple Školu vyhýbám. Sdílení hesla považuji za bezpečnostní riziko narozdíl od uživatelského oprávnění zřízeného pro každého žáka v uvedených školních řešeních. Nicméně například pro neveřejné sdílení fotografií či jiného multimediáního obsahu rodičům (odkazem, který znají jen oni) si variantu s heslem dokážu krátkodobě představit. Lepší by ovšem bylo, kdyby i rodiče měli samostatné přihlašovací údaje.
ModulČlánky
27. 02. 2019
Komunikace přes školní emaily učí žáky mimo jiné firemní či profesní kultuře, kde používání soukromých emailů není akceptováno a často jde proti pravidlům a bezpečnosti dané společnosti. Emailovou komunikaci s rodiči provádím taktéž výhradně přes svůj školní email.
ModulČlánky
12. 01. 2019
Nedávat odkazy ke jménům byl záměr. Bylo těžké najít jen jedno místo, kam odkázat, jelikož všichni uvedení jsou aktivní na více místech. Naopak jsem tím chtěl dát čtenářům možnost najít si uvedené inspirátory sami - v sociálních sítích, na vzdělávacích webech, stránkách škol a vzdělávacích institucí nebo na jejich osobních stránkách.
ModulČlánky
12. 04. 2018
Další zajímavé zdroje k tomuto tématu: https://www.respekt.cz/tydenik/2018/13/jak-vyrobit-volice https://www.lupa.cz/clanky/cambridge-analytica-je-jen-spickou-ledovce-je-tu-zacatek-konce-facebooku/
ModulČlánky
29. 01. 2018
@Ondřej Neumajer: A v případě, že jim učitel poskytne videa zahraniční (ideálně ve spolupráci s jazykáři - párová/týmová výuka) se už dostává na půl cesty tam, kde by nakonec žáky měl ideálně mít, tj. že tato videa budou žáci schopni vytvářet pro druhé žáky sami, např. vyšší ročníky pro nižší, žáci SŠ pro žáky ZŠ apod. = další propojení s ICT (viz koncepce digitální gramotnosti). Zrovna nyní o něčem takovém (tvorbě výukových videí samotnými žáky) sám uvažuji v rámci výuky technické angličtiny na střední škole, aniž bych PT ve svých předmětech integroval. Uvedená komunita (ať již vytvořená pod libovolnou platformou) by mohla propojit učitele, kteří tato videa (česká či v cizím jazyce) tvoří, s těmi, co PT realizují či chtějí realizovat. (Zájem o tyto učitele již projevila i česká Khanova škola - @KhanovaSkola v reakci na můj tweet.) Ponechme nyní stranou, která videa jsou účinnější pro žáky, zda ta, na kterých jsou jejich učitelé, nebo ta, kde jsou cizí lidé. Možná, že nakonec nejúčinnější by mohla být kombinace známých žáků a učitelů, kteří by tato videa tvořili společně.
ModulČlánky
29. 01. 2018
Výborný článek! Díky za něj. Co vytvořit společné portfolio/nástěnku (Padlet apod.) s učiteli PT? Nebo ještě lépe FB skupiny či komunitu na G+ pro stávající a budoucí učitele realizující PT?
ModulČlánky
05. 01. 2018
V podobném duchu jako Stephane Kasriel mluví ve své TED prezentaci Why jobs of the future won't feel like work také David Lee. https://goo.gl/BDZ3Zb Je evidentní, že téma naší budoucnosti (zejména pak budoucnosti našich žáků) a přípravy na ni bude v tomto a následujících letech čím dál více skloňováno.
ModulČlánky
03. 04. 2017
Facebook už začal: Facebook just made it harder for you to share fake news - https://goo.gl/9Be0p4
ModulČlánky
09. 03. 2017
Rád bych doplnil, že v USA již lze, např. pomocí programu Massive Online Degree, získat celé magisterské studium. Georgia Tech je první univerzitou s tímto akreditovaným programem. Více: https://pe.gatech.edu/node/29 
ModulČlánky
28. 11. 2016
Otázka zní, co můžeme udělat pro to, aby se tato oblast týkala i učitelství.
ModulČlánky
07. 04. 2016
Pane doktore Marku, děkuji Vám za upozornění na chybu. Máte samozřejmě pravdu, "Why I teach?" není gramaticky správně vytvořená anglická otázka. Již jsem to na blogu opravil.
ModulČlánky
13. 02. 2014
Twitter: @SirKenRobinson
ModulČlánky
11. 01. 2014
Další ukázky myšlenkových a pojmových map vytvořených studenty Gymnázia Arabská:http://goo.gl/vP8XWfhttp://goo.gl/S1zy0s
ModulČlánky
22. 04. 2013
A obrovská skromnost a pokora, které z něj po celou dobu vyzařovaly (a také radost, kterou se neustále snaží svým dětem rozdávat) ukázaly, jak velkým učitelem a člověkem Srini je. Také děkuji za článek. Napsal jste to opravdu moc hezky.
ModulČlánky
01. 03. 2013
Naprosto souhlasím s kolegyní Ivanou Eliášovou. Navíc je tu ještě jeden prvek, o kterém samozřejmě víme, přesto jej zmíním a dále rozvinu, a to je skutečnost, že žáci nepřichází do školy zcela neposkvrněni technologiemi (momentálně zřejmě nejvíce těmi mobilními), ale mají s nimi nemalou zkušenost a očekávají, že na to ve škole navážou, přesněji, že svou konkrétní znalost technologií rozvinou třeba v rovině vzdělávací (tedy např. používají nějakou aplikaci ve volném čase a učitelé jim ukážou, jak ji mohou využít v jejich rozvoji v oblasti vzdělávání). To ovšem vyžaduje, abychom věděli, jaké technologie a služby naši žáci používají a byli dostatečně pružní na ně včas a účelně zareagovat.
ModulČlánky
28. 02. 2013
Předpokládám nyní pouze situaci, že někdo chce zavést technologie do výuky, protože se domnívá, že tím automaticky tuto výuku zkvalitní. Stejně tak je omyl domnívat se, že sebelepší koncepce (patrně teď mluvíme o koncepci na zavádění technologií) vše vyřeší. Zkvalitnění výuky je komplexní záležitost, která se mění v čase a ve které technologie jsou jen jednou z částí a i velikost této části se mění (jak velká tato část je je značně individuální). Zkvalitnění výuky je faktor související například s tím, jak je pedagog schopen a ochoten měnit své osobní i výukové návyky, zkoušet nové věci, být proaktivní, otevřený novým přístupům, schopný vlastní reflexe, jak dokáže hledat argumenty PRO daná (třeba i všechna) řešení a nikoliv jen důvody PROTI a v neposlední řadě, zdali je schopen vidět situaci očima žáků a myslet přitom na personalizaci výuky a také se ji snažit realizovat. Zdali dokáže vidět to, co žáci potřebují a přicházet s postupy, které jim pomohou v jejich vzdělávání a budoucím životě (až opustí školu) a současně ještě přemýšlet, zdali a jak by mu právě technologie v tom všem mohly pomoci. Dovolím si na závěr zmínit Sira Robinsona a mírně jeho slova poupravit a doplnit. "Každý den naši žáci (Robinson mluví o našich dětech) rozprostírají své sny pod naše nohy a my bychom měli našlapovat zlehka." A já bych doplnil: a také obezřetně."
ModulČlánky
07. 04. 2012
Taktéž doporučuji zhlédnout zbylá videa Katie Gimbar - Katie Gimbar's Flipped Classroom FAQ, kde odpovídá na různé dotazy: http://goo.gl/zGn4C , přestože něco z nich je již popsáno v článku výše.
ModulČlánky
20. 03. 2012
Místo konkrétního příkladu bych raději uvedl jisté zobecnění, a sice tvrzení, že proces odnaučování (popsaný v článku) úzce souvisí s našimi návyky, resp. s procesem neustálého prověřování těchto návyků a jejich přepisováním v případě, že již nevyhobují. Více v knize Petra Pacovského, Člověk a čas, zde: http://goo.gl/cq46R , strana 109.
ModulČlánky
14. 03. 2012
I rozdílů mezi personalizací dle J. S. a naší individualizací bude patrně více. Jako zásadní vidím ten, že personalizace vtahuje do celého procesu (tj. utváření výuky dle potřeb a rozvoje osobností žáků) žáky samotné.Individualizace (v "našem" pojetí) má naproti tomu spíše tendenci utvářet nezávislou výuku na skupinovém pojetí, která však evidentně nemusí být dostatečně personalizovaná. [Tak nevím, jestli jsem tu rukavici v podobě vysvětlení zvedl, nebo na ni šlápl, jako ten pán v Kristiánovi šlápl té dámě na kapesníček.]