Avatar
Mgr. Zdeněk Hromádka Ph.D.

Poslední přihlášení 25. 09. 2021

Společenská role
Pedagog, Rodič
Název školy/instituce
Masarykova základní škola a Mateřská škola Brno, Zemědělská 29, příspěvková organizace
Stupeň vzdělávání
Základní, Vysokoškolské
ModulDUM
1643
0
30. 11. 2020
Materiál se zaměřuje na výklad a procvičování učiva fyziky ZŠ Ohmův zákon. Prezentace (powerpointová) se zaměřuje na výklad. Excelový soubor slouží k procvičování výpočtů úloh na Ohmův zákon.
ModulČlánky
1929
0
19. 11. 2020
Článek nabízí jako inspiraci způsob, jak v průběhu roku soustavně působit na žáky prostřednictvím vhodně zvolených environmentálních témat v oblastech, které jdou mimo vyučovací předměty. Ve své druhé části se článek zaměřuje na jedno ze zvolených témat – Ovzduší (zvolený obsah tématu a část kvízu pro žáky).
ModulDUM
1956
0
05. 11. 2020
Materiál se zaměřuje na výklad a procvičování učiva fyziky ZŠ Pascalův zákon a hydraulická zařízení. Prezentace (powerpointová) se zaměřuje na výklad. Excelový soubor slouží k procvičování výpočtů úloh na hydraulická zařízení.
ModulDUM
2883
0
05. 10. 2020
Materiál se zaměřuje na výklad a procvičování učiva fyziky vztlaková síla a Archimédův zákon. Prezentace (powerpointová) se zaměřuje na výklad. Excelový soubor slouží k procvičování učiva prostřednictvím úloh a kvízu. Poznámka: V excelovém souboru jsou zaheslované některé buňky (vzorce), pokud by chtěl uživatel z nějakého důvodu vzorce odemknout, pak heslo je: newton.
ModulDUM
1712
0
14. 09. 2020
Materiál se zaměřuje na výklad a procvičování učiva fyziky hydrostatická tlaková síla. Prezentace (powerpointová) se zaměřuje na výklad. Excelový soubor slouží k procvičování výpočtu velikosti hydrostatické tlakové síly a práce s aplikací Microsoft Excel. Poznámka: V excelovém souboru jsou zaheslované vzorce, pokud by chtěl uživatel z nějakého důvodu vzorce odemknout, pak heslo je: newton.
ModulČlánky
4865
0
02. 07. 2020
Článek předkládá ukázku zařazení prvků průřezového tématu environmentální výchovy do vyučování výtvarné výchovy. V textu je čtenář seznámen s problematikou environmentálně šetrného spotřebitele, konkrétně s tzv. ekoznačením výrobků a se způsobem, jak je možné pracovat s tímto tématem ve vyučování.
ModulČlánky
4823
0
12. 05. 2020
Text navazuje na článek „Nápady pro uplatnění environmentální výchovy v matematice na druhém stupni ZŠ, 1. část“, také se zaměřuje na obsahovou komplementaritu vyučovacího předmětu matematiky a průřezového tématu environmentální výchovy při využití prozaické stránky slovních úloh. V rámci tohoto textu se zaměřuji na úlohy k základům statistiky na ZŠ (závislosti a data).
ModulČlánky
5674
0
07. 05. 2020
Článek se zaměřuje na obsahovou komplementaritu vyučovacího předmětu matematiky a průřezového tématu environmentální výchovy. Vyučovací předmět a průřezové téma se mohou potkávat (a obsahově doplňovat) v textu vhodně sestavených slovních úloh. V rámci tohoto textu se zaměřuji na úlohy o procentech.
ModulČlánky
3652
0
23. 04. 2020
Článek se zabývá oblastí problematiky autonomie učitele jakožto autora výukových materiálů a činitele didaktické transformace učiva.
ModulČlánky
3422
0
25. 02. 2020
Text je čtvrtým a posledním ze série příspěvků věnovaných problematice kritického myšlení (Poznámky ke kritickému myšlení a mediální gramotnosti na základní škole, 1.–4. část). Článek se tentokrát věnuje vědeckému přístupu jako další formě kritického způsobu uvažování a možnostem, jak jej přiblížit žákům základní školy.
ModulČlánky
3545
1
18. 02. 2020
Text navazuje na články Poznámky ke kritickému myšlení a mediální gramotnosti na základní škole 1. a 2. část. Opět se zaměřuje na problematiku kritického myšlení (přesněji na problematiku kritického přístupu k informacím), tentokrát v kontextu některých přirozených lidských sklonů chybně interpretovat informace a činit chybné závěry.
ModulČlánky
4013
1
30. 01. 2020
Článek „Poznámky ke kritickému myšlení a mediální gramotnosti na základní škole 2. část“ je dalším příspěvkem k tématu kritického myšlení. Tentokrát se zaměřuje na některé oblasti mediální gramotnosti související s posuzováním pravdivosti informací z médií.
ModulČlánky
4294
0
22. 01. 2020
Článek „Poznámky ke kritickému myšlení a mediální gramotnosti na základní škole“ dává dvě témata uvedená v názvu textu do souvislosti jako žádoucí nástroje orientace žáků ve světě informací. První část článku se zaměřuje především na pojem „kritické myšlení“ a na způsoby, jakými bývá v oblasti vzdělávání interpretován (zejména v kontextu pedagogického konstruktivismu). Druhá část článku bude věnována spíše interpretaci pojmu kritické myšlení jako nástroje mediální gramotnosti.
ModulČlánky
4493
0
19. 12. 2019
Článek volně navazuje na mé předchozí články věnované vztahu mezi předmětem fyzika a průřezovým tématem environmentální výchova. Tentokrát se zabývá závažnými environmentálními problémy spojenými s atmosférou (konkrétně s problematikou globálních změn klimatu).
ModulČlánky
4697
0
05. 11. 2019
V úvodu článku se autor zamýšlí nad koncepcí environmentální výchovy a ukazuje, že by neměla být „výchovou katastrofami“, ale měla by hledat cestu, jak při zachování adekvátního obsahu předcházet stresu, který mohou v žácích vyvolávat environmentální problémy a hrozby. V druhé části textu autor ukazuje, jak na jeho škole probíhaly „oslavy Dne Země“ a popisuje jednotlivé vrstvy práce s environmentálními tématy (informační, výzkumná a estetická).
ModulČlánky
4296
0
14. 10. 2019
V článku autor seznamuje čtenáře s tím, jak ve výtvarné výchově pracuje s písmem. Žáci se v úvodu hodiny seznamují s významem písma v historickém kontextu a s některými typografickými pojmy. Poté vytvoří svůj vlastní osobitý styl písma, který je poté elektronicky zpracován, aby byl použitelný pro další tvorbu.
ModulČlánky
3694
0
10. 09. 2019
Článek seznamuje čtenáře s možnostmi, jak pracovat ve vyučování fyziky s učivem Obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie, konkrétně s tématem solární energie. Po obecnějším úvodu do problematiky se autor zaměřuje na konkrétní možnosti práce s tématem ve vyučování.
ModulČlánky
4401
0
03. 09. 2019
Článek pojednává o způsobu, jakým lze začlenit položku „doprava a životní prostředí“ z tematického okruhu „lidské aktivity a problémy životního prostředí“ průřezového tématu Environmentální výchova do vyučování fyziky. V úvodu článku autor ve stručnosti seznamuje čtenáře s pojetím pojmu energie na základní škole a následně přechází k pojetí energie jako pojmu nezbytného pro pochopení fungování moderní civilizace. V textu se autor v souvislosti s problematikou neobnovitelných zdrojů zaměřuje na dopravu a nabízí možnost, jak uchopit obsah tohoto tématu ve vyučování fyziky na základní škole.
ModulČlánky
4474
0
06. 06. 2019
Článek je zaměřen na historický úvod k učivu o gravitační síle, tíhové síle a tíhovém poli. Odkazuje však nikoli na Newtona, ale na jeho myšlenkového předchůdce Galilea Galileie, který svou novou teorií, popisující volný pád, a zejména svým novým přístupem k metodologii vědecké práce, významně ovlivnil paradigma nově se utvářejících přírodních věd.
ModulČlánky
4218
0
22. 05. 2019
V článku autor poukazuje na možnosti, jak podpořit vyučování fyziky pomocí vhodně zvolených a připravených příběhů. Příběhy tu tedy hrají roli didaktických metod (spíš okrajových než klíčových), jejichž účelem je především motivovat žáky k další aktivizaci při práci s učivem. Autor ukazuje použití příběhu ve dvou formách: pomocí komiksu a tradičního vyprávění.
ModulČlánky
5243
1
14. 05. 2019
V první části článku autor poukazuje na důležitost pokusu ve vyučování fyziky na základní škole nejen z hlediska motivace a názornosti, ale také jako prostředku k objevování nových poznatků žáky. V druhé části článku autor seznamuje čtenáře s příkladem didaktické pomůcky – stavebnice pro sestavování elektrických obvodů vlastní konstrukce a s možnostmi jejího využití ve vyučování.
ModulČlánky
4995
0
07. 05. 2019
Text článku je zaměřen na vyučování metodou CLIL v rámci předmětu fyzika. V první části článku je čtenář seznámen s tím, co znamená výuková metoda CLIL, jaké jsou její přednosti a jaká může přinášet úskalí. V druhé části textu je konkrétní ukázka (inspirace), jak zpracovat učivo odraz světla (zrcadla) metodou CLIL.
ModulČlánky
3933
0
06. 05. 2019
Článek je příspěvkem k diskusi nad problematikou kritického přístupu k informacím. Předkládá otázku odpovědnosti školy za schopnosti žáků kriticky posuzovat věrohodnost informací ve veřejném prostoru. Komplexní téma je zúženo na vzdělávací oblast Člověk a příroda a průřezové téma Mediální výchova.
ModulČlánky
5224
0
24. 04. 2019
Článek se věnuje několika vědeckým symbolům ve světě médií a popkultury. Ukazuje, že je do jisté míry možné využít jejich populárního vlivu pro účely vyučování jako odkazu na skutečná fyzikální témata (přičemž můžeme také pomoci poopravit některé falešné či zkreslené obrazy vědy, které si žáci osvojili prostřednictvím médií).
ModulČlánky
4737
0
13. 03. 2019
Článek reflektuje současný trend v oblasti environmentálního vzdělávání „učení venku“. Po teoretickém úvodu seznamuje čtenáře s některými prvky učení venku, a to na základě zkušeností z praxe.
ModulČlánky
7510
0
05. 03. 2019
Článek je zaměřen obecně na matematické vztahy (fyzikální vzorce), které jsou obsahem učiva fyziky na základní škole. V první části článku autor přibližuje historický kontext zavedení „vzorečků“ do přírodních věd. V druhé části článku seznamuje čtenáře se svým přístupem k zavádění matematicky vyjádřených fyzikálních vztahů do učiva fyziky.
ModulČlánky
4889
0
14. 02. 2019
Článek je zaměřen na úvod k učivu Vesmír na základní škole. Upozorňuje na možnost umístit poznatky současné kosmologie do kontextu různých kosmologických koncepcí v historii, přičemž ústředním motivem pro seznamování žáků s historickými představami o povaze vesmíru je ukázat fyziku a astronomii jako vědy, jejichž paradigmata se proměňují v důsledku empirických poznatků o světě.
ModulČlánky
5448
0
18. 12. 2018
Článek se zabývá tématem, do jaké míry je možné aplikovat některé aspekty speciální teorie relativity na základní škole. Ukazuje, že některé fyzikální vztahy ze speciální teorie relativity, které se zdají příliš komplikované pro účely fyziky na základní škole, mohou být zajímavým materiálem pro procvičování algebraických operací v základoškolské matematice.
ModulČlánky
3475
1
29. 11. 2018
Článek představuje druhou část textu, jehož ústředním tématem je analýza, která zjišťuje, jaké příležitosti poskytuje učebnice New English File (2005–2008) pro rozvoj vědomostí, schopností a postojů žáků v oblastech průřezových témat Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech a Multikulturní výchova Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia. Tato část textu obsahuje závěry ze studie.
ModulČlánky
3081
0
27. 11. 2018
Článek představuje první část textu, jehož ústředním tématem je analýza, která zjišťuje, jaké příležitosti poskytuje učebnice New English File (2005–2008) pro rozvoj vědomostí, schopností a postojů žáků v oblastech průřezových témat Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech a Multikulturní výchova Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia. V této části obsahuje studie teoretický úvod, seznámení s metodami analýzy a výsledky. Závěry studie budou uvedeny v následujícím článku.