ModulČlánky
11332
0
13. 01. 2016
Článek volně navazuje na výukovou aktivitu Měření se senzorem GPS. Je zaměřen na rozvoj dovedností ve fyzice, které se týkají práce s grafy popisujícími reálný pohyb těles. Úloha propojuje obsah fyzikálního vzdělávání se vzdělávacím oborem Informační a komunikační technologie.
ModulČlánky
15954
0
05. 01. 2016
Článek popisuje netradiční úlohu zaměřenou na problematiku určování těžiště soustavy hmotných bodů. Úloha podporuje interdisciplinární výuku propojující vzdělávací obsahy vyučovacích předmětů fyzika, matematika, zeměpis a ICT.
ModulČlánky
12400
0
03. 10. 2013
Znát vlastnosti polovodičů a polovodičových součástek je v současné době velmi důležité, neboť s polovodiči a jejich aplikacemi se setkává každý z nás denně. Proto je nutné, aby žáci základní vlastnosti polovodičových součástek správně pochopili.
ModulČlánky
15380
0
19. 12. 2012
Bernoulliho rovnice je jednou z rovnic popisující proudění tekutin. Její plné pochopení přispěje žákům k dovednosti vysvětlit řadu běžných jevů, se kterými se v životě setkávají.
ModulČlánky
16117
0
13. 11. 2012
Archimedův zákon většina žáků zná jako naučenou frázi. Rozumějí mu ale žáci skutečně dobře? To lze zjistit jednoduchou úlohou, jejíž řešení lze následně ověřit experimentem.
ModulČlánky
27504
0
08. 11. 2012
Pomocí jednoduchého experimentu lze ověřit, zda žáci chápou Archimedův zákon a jeho důsledky. Na základě tohoto experimentu pak můžeme se žáky diskutovat o hrozících či nehrozících ekologických katastrofách.
ModulČlánky
10893
0
16. 10. 2012
Rovnice spojitosti má některé praktické důsledky, které by měli žáci znát. Tyto praktické důsledky lze přitom demonstrovat jednoduchým experimentem.
ModulČlánky
12033
0
24. 09. 2012
Další jednoduchý a přitom netradiční experiment, který žákům pomůže pochopit Bernoulliho rovnici a její praktické důsledky, je popsán v tomto článku.
ModulČlánky
12210
0
18. 09. 2012
Důležité fyzikální vztahy lze demonstrovat řadou jednoduchých experimentů. Pomocí velmi jednoduchého experimentu žáci mohou snáze pochopit Bernoulliho rovnici.
ModulČlánky
13801
0
11. 09. 2012
I s velmi netradičními pomůckami, které v běžném životě každodenně využíváme, lze demonstrovat platnost důležitých fyzikálních zákonů. V článku je popis jednoduchého experimentu demonstrujícího platnost Bernoulliho rovnice.
ModulČlánky
12947
0
23. 04. 2012
V řadě případů lze výuku fyziky propojit s ostatními předměty vyučovanými ve škole nebo s praktickými činnostmi, které žáci vykonávají ve volném čase. Jeden z námětů na takové propojení fyziky se sportem je popsán v příspěvku. Pomocí čidla firmy Vernier lze proměřit velikost síly nutné na odbití míče při volejbale.
ModulČlánky
8465
0
24. 01. 2012
V současné době žáci, resp. studenti velmi často a velmi zdařile pracují s různými přístroji (mobilní telefony, počítače, přehrávače zvukových souborů,...). Proto je velmi vhodné podobné přístroje zařadit i do výuky fyziky, a ukázat tak propojení fyziky s praxí. Jedním z takových přístrojů je i senzor GPS, který může velmi dobře posloužit pro získání jistoty v kinematickém popisu pohybu a jeho grafických závislostí (závislost dráhy na čase, velikosti rychlosti na čase,...). Zároveň tím můžeme motivovat ty žáky, kteří dosud fyziku chápali jako nezáživnou a od praxe odloučenou vědu.
ModulČlánky
7771
0
23. 01. 2012
Tlumené kmitavé pohyby nás provázejí jak v praktickém životě, tak při studiu fyziky a dalších předmětů. Proto je nutné, aby žáci zejména technicky zaměřených škol pochopili základní principy tlumeného kmitání a byli schopni vysvětlit, na čem útlum závisí. S využitím dataloggeru firmy Vernier lze experiment zaměřený na tlumené mechanické kmitání provést, proměřit a analyzovat.
ModulČlánky
8498
0
20. 01. 2012
Kmitavý pohyb je důležitou součástí fyziky, a proto by žáci měli chápat jeho fyzikální i matematický popis. Zaznamenáme-li časový průběh okamžité výchylky tělesa kmitajícího na pružině pomocí dataloggeru firmy Vernier, je možné zaznamenaná data velmi jednoduše analyzovat. Tato analýza přitom pomůže žákům ujasnit základní popis kmitavého pohybu.
ModulČlánky
8565
0
03. 11. 2011
Průměrná rychlost pohybu složeného z více úseků, na nichž se pohybuje hmotný bod rovnoměrně, je pojem, který činí žákům základních a středních škol jisté potíže. Proto je vhodné na jednoduchém příkladu ilustrovat názorný výpočet této veličiny.
ModulČlánky
8217
0
01. 11. 2011
Chceme-li zvýšit motivaci žáků o další studium fyziky, je dobré ukázat, co všechno umíme s využitím fyzikálních zákonů naměřit. Málokdo by asi očekával, že s pomocí PET láhve a měděného drátu naměříme relativně přesně velikost horizontální složky magnetické indukce magnetického pole Země. A jde to!
ModulČlánky
14248
0
12. 10. 2011
Faradayův zákon a Lenzův zákon nejsou pro žáky středních škol příliš jednoduché na pochopení. Proto bychom se měli snažit tyto zákony žákům prezentovat srozumitelnou formu s pomůckami, které běžně znají, aby je nové pomůcky neodrazovaly od vnímání samotného průběhu experimentu.
ModulČlánky
9278
0
30. 09. 2011
S technicky nadanými žáky lze řešit i úlohy, které na základě jednoduchých postupných úvah vedou k rovnicím analyticky neřešitelným. Takové rovnice pak lze řešit a vizualizovat např. pomocí systému Mathematica s tou výhodou, že lze velmi snadno modifikovat zadání úlohy a další její parametry.
ModulČlánky
10934
0
29. 09. 2011
V současné době se velmi často staví nízkoenergetické domy, které mají šetřit majitelům spotřebu energie. Ke stavbě je nutné vybrat materiál, kterým bude teplo z vnitřní části domu ven procházet minimálně. K základnímu rozlišení materiálů s různým vedením tepla může napomoci i experiment, který lze zrealizovat i ve školní třídě.
ModulČlánky
8701
0
07. 09. 2011
Při výkladu gravitačního pole se žáci seznamují s rozdíly mezi gravitační silou a tíhovou silou, ale málokdo si uvědomí, jaký úhel vlastně tyto dvě síly svírají. K tomu, abychom se v hodině fyziky touto problematikou začali zabývat, mě inspiroval jeden student. Nakonec dotaz přešel v řešení velmi zajímavé fyzikální úlohy, k čemuž jsme nakonec využili i programový systém Mathematica.
ModulČlánky
13247
0
02. 09. 2011
Magnetické vlastnosti různých materiálů se hojně využívají v praxi. Proto by žáci měli chápat rozdíl mezi diamagnetickými a paramagnetickými látkami. Rozdílné chování těchto látek ve vnějším magnetickém poli lze předvést jednoduchým epxerimentem.
ModulČlánky
16788
0
26. 08. 2011
V praxi se můžeme setkat se situacemi, kdy voda vře při jiné teplotě, než je běžně uváděných 100 stupňů Celsia. Jednoduchým experimentem lze ukázat, že při nižším okolním tlaku vře voda při nižší teplotě.
ModulČlánky
37240
0
23. 08. 2011
Kondenzátory jsou důležité elektrotechnické součástky a technicky zaměření žáci (resp. studenti) by měli znát základní charakteristiky elektrického proudu procházejícího obvodem při nabíjení či vybíjení kondenzátoru a elektrického napětí při stejném ději. Příspěvek popisuje dva experimenty, jak tyto charakteristiky názorně kvalitativně i kvantitativně zobrazit.
ModulČlánky
16310
1
30. 08. 2010
V řadě technických aplikací je nutné znát princip rovnováhy na páce, je nutné nalézt polohu těžiště daného tělesa nebo soustavy těles. Tyto úlohy lze řešit s využitím momentové věty, kterou žáci musí dobře pochopit. K tomu je vhodný i tento experiment.
ModulČlánky
12390
0
24. 08. 2010
Energie zvuku je jeho důležitá charakteristika zvláště s přihlédnutím k poslechu reprodukované hudby sluchátky. Zejména mladí lidé si neuvědomují, že by si tak mohli natrvalo i poškodit uši. Proto je vhodné energii zvuku žákům zviditelnit jednoduchým experimentem.
ModulČlánky
14785
0
11. 08. 2010
Proč se točí krasobruslařky při piruetách s tak velkou frekvencí? Je to jejich um, nebo jim pomáhají fyzikální zákony? Netradičním experimentem je možné zjistit pravdu.
ModulČlánky
13337
0
10. 08. 2010
S jednoduchou pomůckou, kterou si každý může vyrobit doma, lze demonstrovat základní princip „levitujících vlaků”, které se začínají v železniční dopravě uplatňovat (Japonsko, Francie). Fyzikální podstata je sice jiná, ale základní princip je stejný.
ModulČlánky
19585
0
09. 08. 2010
Jak je možné, že těžké zaoceánské lodě vyrobené z kovu plovou? Odpověď na tuto otázku je možné vyslovit na základě pozorování velmi jednoduchého experimentu.
ModulČlánky
13998
0
05. 08. 2010
Zákon zachování energie, moment setrvačnosti tuhého tělesa, kmitavý pohyb - to jsou namátkou vybrané fyzikální zákony, veličiny a pojmy, které jsou důležité a které prolínají celou fyzikou. Pochopit tyto pojmy mohou žáci i s velmi jednoduchou pomůckou.
ModulČlánky
13135
2
04. 08. 2010
V láhvi s kečupem zůstane vždy po jeho vypotřebování zbytek. Ale jak ho dostat z láhve ven? Pokud ovládáme fyzikální zákony, tak velmi jednoduše.